15,218 læst ·
33 svar
15k læst
33 svar
Bygge ny underdel på et hus?
overvejer om det er muligt gradvist at erstatte betonhulsten med regler/vægge i træ? hele underdelen af huset er i betonhulsten, som nok ikke er i så god stand. Ovenpå de fire vægge ligger en træramme med 8 tagstolper. en flot og isoleret hems med ståhøjde, tagvinduer og trægulv. Alt træ er i god stand. Det føles som en helt skør idé, men kan man sætte 4 hjørner og afstive huset på en måde, så man kan tage betonen ned og lave en trækonstruktion i stedet? helst vil jeg gerne opnå en traditionel grund med natursten. huset er 8 x 5 meter. Er der nogen, der kan rådgive mig?
Alt går bare man vil 
Det er ikke nok at du sætter stolper i hjørnerne, du må støtte flere steder for at huset ikke skal synke sammen, sandsynligvis er det mest praktisk at tage det i etaper og ikke alt på én gang. Slå hul på betonen på egnede steder og stik en regel igennem, som du støtter på både udvendigt og indvendigt.
Det er ikke nok at du sætter stolper i hjørnerne, du må støtte flere steder for at huset ikke skal synke sammen, sandsynligvis er det mest praktisk at tage det i etaper og ikke alt på én gang. Slå hul på betonen på egnede steder og stik en regel igennem, som du støtter på både udvendigt og indvendigt.
Medlem
· Blekinge
· 11 702 indlæg
Trærammen (hammarband) er sikkert bygget, så den skal hvile på noget stærkt langs hele vejen. Du skal nok støtte den med stående reglar (2"x6") med 60 cm cc. og selvfølgelig under tagspærerne. Det bliver sandsynligvis dyrere end ved nybyggeri.
Må jeg foreslå et alternativ: byg en træfacade uden for betonstenen, så får du en ekstra isolering med i købet, og alle indgående dele skal du jo købe alligevel.
Må jeg foreslå et alternativ: byg en træfacade uden for betonstenen, så får du en ekstra isolering med i købet, og alle indgående dele skal du jo købe alligevel.
det er jo en idé. for isolering er der jo også brug for. og på en måde er betonelementet også god isolering... hvis ikke det havde været så slidt. Næste problem er, at på denne gamle udbygning er gulvet eller gulvrammen sandsynligvis bærende. så det bliver ikke helt let. Men jeg spekulerer på, om man skulle fjerne et hjørne, både en del af gulvet, betonrammen og hele hjørnerækken af betonelementer (op til remmen), så grave lidt i jorden, lægge singel og en bautasten ovenpå og så sætte en solid hjørnestolpe til at bære overetagen. Så kunne man blot skifte hjørnerne og beholde betonelementerne. så kan de vel tjene som isolering, indtil de er brugt op. tør man dette?
Lyder mærkeligt at betonghålsten kan være slidt og fremfor alt så slidt at hele huset undtagen takspær og det der findes inden for takspærs volumen skal udskiftes.
Har du billede så er det nok lettere at få et fornuftigt svar på et så unikt spørgsmål.
Har du billede så er det nok lettere at få et fornuftigt svar på et så unikt spørgsmål.
Mexisten! stikke igennem en regel, som du stamper på ud og indvendigt? hvad betyder det? måske kunne man forbinde indervæggene med hinanden diagonalt? imens... Men jeg tror det værste scenarium er, at huset sætter sig nedad. At fjerne stenene øverst er nok ikke noget problem. Hvis man kunne gøre det oppefra på en eller anden måde måske.

udefra. huset har siddet sammen med en lade, der er brændt ned for længe siden, man kan se støttebåndet for den et stykke op på gavlen. gulvet i stenhuset er den nedre betonplade.

indefra, samme væg som billedet før. den fine grønne gulvfarve kan ses mellem betonen også på væggen

Den fine overetage, som jeg er så forelsket i. har sat et vindue ind mod syd (samme væg som før, bare ovenpå)

billede taget mod den anden retning i stueetagen. har taget et hul i loftet til den kommende trappe, som jeg havde tænkt mig at sætte der. ved skorstenen.

Årsagen til at jeg er begyndt at tænke i nye baner. HAR fået vandet væk nu, med en dykpumpe, men betonen har sikkert ikke godt af det. gulvet i stenhuset er jo uisoleret. kaldes vist for sparsten.. et stenlag, som man bare har hældt beton på. (det ser dog ud som om, at under væggene er der tykkere beton, som en ramme) ak ja.
Jeg løftede hele (ca. 40 kvm) min sommerhus fem centimeter ved hjælp af garagedonkrafte og kunne derefter fjerne hele grundmuren på én gang og erstatte med støbte sokler og et nyt gulvbjælkelag. Jeg bandt tag og vægge sammen med en indviklet gitterkonstruktion indvendigt og byggede 11 løftepunkter ind jævnt fordelt ca. 1 meter ind fra ydervæggene. Ingen ydre støtte altså, alt fandtes indvendigt. Sådan stod huset i godt og vel et år.
Nu var min hytte helt tom indvendigt, så det var intet problem at forbinde tag og vægge, det lyder ikke som om dit hus er tomt? Kan måske stadig gå at gøre noget lignende nedefra? Eller bjælker, der går fra side til side og understøttes nedefra.....?
edit:
Ah, du har betonggulv! Jeg forstod det som om huset stod på en mur og at man kunne kravle nedenunder... Glem alt ovenstående!
Nu var min hytte helt tom indvendigt, så det var intet problem at forbinde tag og vægge, det lyder ikke som om dit hus er tomt? Kan måske stadig gå at gøre noget lignende nedefra? Eller bjælker, der går fra side til side og understøttes nedefra.....?
edit:
Ah, du har betonggulv! Jeg forstod det som om huset stod på en mur og at man kunne kravle nedenunder... Glem alt ovenstående!
Senest redigeret:
Men vent nu.... Vil du gemme tag, skorsten, betonggulv og mellemetage og skifte resten ud? I så fald burde du kunne understøtte mellemetagen på betongulvet og taget på mellemetagen og derefter rive væggene ned. Kan det blive stabilt nok? Tja, geometri er din ven! 
Så er der jo dræningen rundt om huset, som er et andet problem, men det havde du måske løst?
Så er der jo dræningen rundt om huset, som er et andet problem, men det havde du måske løst?
Åh, men det er vel sådan, jeg har tænkt i min ønskedrøm... at kunne løfte hele overetagen op, med hammarband og det hele (skorstenen må vel tages ned et stykke) og så rive hele skidtet under og sætte en træramme
så kan man få huset lidt højere også, så man slipper for vandbesværet... ja, sikke et projekt, du havde der! helt fantastisk! hvilken ting!
ps. jeg vil IKKE gemme betonggulvet, det suger bare fugt. altså egentlig kunne betonvæggene og hele huset have stået tilbage, bare jeg kunne udskifte 1 m nedefra for at bryde den vandsyge og den mugne beton nederst. ds
ps. jeg vil IKKE gemme betonggulvet, det suger bare fugt. altså egentlig kunne betonvæggene og hele huset have stået tilbage, bare jeg kunne udskifte 1 m nedefra for at bryde den vandsyge og den mugne beton nederst. ds
Senest redigeret:
Ja, rent teoretisk er det ikke umuligt. Det afhænger helt af, hvor solidt huset er, men hvis du fordeler vægtene korrekt og sikrer, at fagværkskonstruktionen ikke kan vige, så er det bare at gå i gang.
Hvis du vil undgå vandskader i trærammen, kan du lægge et lag sten først og placere trævæggene på det. Facadebrædderne kan du jo trække uden for stenrækken, så den ikke ses. Hvis du ikke har brug for mere højde af anden grund, behøver du ikke løfte huset (behøver ikke røre skorstenen), men kan bare sørge for at stive ordentligt op, før du river væggene ned og bygger nye op i samme højde. Det er meget arbejde, men ikke et problem.
Bemærk, at jeg ikke er byggeklog på nogen (lært) måde overhovedet, men da jeg løftede mit, stivede jeg så meget op, som jeg syntes var nok, plus omtrent lige så meget til, og så løftede jeg. Det holdt.
Hvis du vil gøre dette, så tal med nogen, der kan beregne, hvordan det skal gøres. Eller for den sags skyld, gå efter fornemmelsen, som jeg.....
Hvis du vil undgå vandskader i trærammen, kan du lægge et lag sten først og placere trævæggene på det. Facadebrædderne kan du jo trække uden for stenrækken, så den ikke ses. Hvis du ikke har brug for mere højde af anden grund, behøver du ikke løfte huset (behøver ikke røre skorstenen), men kan bare sørge for at stive ordentligt op, før du river væggene ned og bygger nye op i samme højde. Det er meget arbejde, men ikke et problem.
Bemærk, at jeg ikke er byggeklog på nogen (lært) måde overhovedet, men da jeg løftede mit, stivede jeg så meget op, som jeg syntes var nok, plus omtrent lige så meget til, og så løftede jeg. Det holdt.
men hvad i alverden betyder "stämpas"
altså.. det er et helt solidt betonhulstenshus (bortset fra overetagen) både gulv, ramme og vægge er af beton, der er ikke en træbit nogen steder. så som sagt, væggene står på en tvivlsom betonplade. jeg tror de først har lagt en masse sten. så har de lavet en slags betonramme, som de er begyndt at mure væggene på. så har de "hældt" betonen ud på sten og jord for at få det fladt. så det er ikke den nyeste byggeteknik.
altså.. det er et helt solidt betonhulstenshus (bortset fra overetagen) både gulv, ramme og vægge er af beton, der er ikke en træbit nogen steder. så som sagt, væggene står på en tvivlsom betonplade. jeg tror de først har lagt en masse sten. så har de lavet en slags betonramme, som de er begyndt at mure væggene på. så har de "hældt" betonen ud på sten og jord for at få det fladt. så det er ikke den nyeste byggeteknik.
Senest redigeret:
Stämp = stöttor/midlertidige søjler som man holder oppe en konstruktion med.
Jeg tror, at ideen er lige så skør som den føles, jeg har aldrig hørt om noget lignende. Fugttilførselen i gulvet håndterer man bedst ved at drænere rundt om huset og derefter kan man lægge et nivelleringsgulv/granabgulv inde. Det fungerer udmærket på uisolerede plader og bliver varmt og behageligt.
Hvad er der galt med væggene? Betonen ser ikke frostsprængt ud. Er bæreevnen kraftigt undermineret, tror jeg heller ikke, man udskifter betonen, men forstærker trærammen med stående bjælker under spær.
Jeg tror, at ideen er lige så skør som den føles, jeg har aldrig hørt om noget lignende. Fugttilførselen i gulvet håndterer man bedst ved at drænere rundt om huset og derefter kan man lægge et nivelleringsgulv/granabgulv inde. Det fungerer udmærket på uisolerede plader og bliver varmt og behageligt.
Hvad er der galt med væggene? Betonen ser ikke frostsprængt ud. Er bæreevnen kraftigt undermineret, tror jeg heller ikke, man udskifter betonen, men forstærker trærammen med stående bjælker under spær.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 indlæg
Som sagt, for mig ser det ud til at være meget lettere at fixe de bef. vægge end at udskifte dem.
Velkommen til min verden
Det er blevet gjort - dog for at udskifte en reglet væg, men princippet er jo det samme.
Men som tidligere skrevet synes jeg også, det virker unødvendigt ud fra billederne. Hvis TS desuden ikke vil beholde gulvet, så tror jeg, det er tid til at rive og bygge nyt. Det går sandsynligvis hurtigere.
Men som tidligere skrevet synes jeg også, det virker unødvendigt ud fra billederne. Hvis TS desuden ikke vil beholde gulvet, så tror jeg, det er tid til at rive og bygge nyt. Det går sandsynligvis hurtigere.