Hej

Vi har en murstock som mod udsiden eksponerer letbeton. Der tænker vi at mure med tegl genbrugt fra en revet hytte, der har stået på grunden.

Det er foreskrevet, at nærmest letbetonen skal der være en 5 cm luftspalte.

Jeg undrer:
- hvordan bygger jeg luftspalten? Materialevalg etc.?
- hvordan fastgør jeg tegl mod, som jeg antager, "plade" for luftspalte?
- beregne forbrug af cement til teglvæg som er 140x400 cm
- hvad skal man ellers tænke på

Claes Sörmland
Det der med luftspalten, er det for at køle din røgkanal i letbeton, din "murstock"? I så fald skal den jo være åben i bunden og i toppen, for at luften kan cirkulere.

Jeg ser ellers ikke noget behov for noget plademateriale. Du murer din murstensvæg foran murstocken med 5 cm afstand. Med regelmæssige mellemrum stiller du en mursten så koppsiden på murstenen får støtte mod murstocken, altså en koppsten i murværket.

Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Det der med luftspalten, er det for at køle din røgkanal i letbeton, din "murstock"? I så fald skal den jo være åben nedenunder og ovenpå for at luften skal kunne cirkulere.

Jeg ser ellers ikke noget behov for noget plademateriale. Du murer din murstensvæg foran murstocken med 5 cm spalte. Med jævne mellemrum stiller du en mursten, så koppsiden på murstenen får støtte mod murstocken, altså en koppsten i murværket.
Ja, det foreskrives åbent øverst/nederst.
Køling? Ved faktisk ikke

Hvordan forhindrer man, at murstensvæggen falder udad?

Claes Sörmland
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström sagde:
Ja, det foreskrives åbent oppe/nede.
Køling? Ved faktisk ikke
Så er det køling, det handler om. At røgkanalen ikke skal overophede. Så skal du lade sprækker i teglstenen nede og oppe.
Lars-Göran Lindström Lars-Göran Lindström sagde:
Hvordan forhindrer man, at teglvæggen falder udad?
Kraml den i bagvæggen. Kan man skrue f.eks. stålregler i "murstocken", altså i den del, hvor der ikke er en bagvedliggende røggang? Så kan du jo kramle væggen fra disse stålregler.

Claes Sörmland Claes Sörmland sagde:
Så er det afkøling, det handler om. At røgkanalen ikke skal overophedes. Så må du efterlade sprækker i murstenene nede og oppe.
Jeg bruger begrebet murstock i mangel af andet. Huset er bygget i letbeton.
Indenfor min såkaldte murstock, er der en tilsvarende murstock med en indbygget jötul kamin. Konstruktionen er bygget i noget ildfast materiale og klædt i lignende mursten som vi vil have på ydersiden. Kamin har et stålrør som fører ud gennem taget. Røret ligger frit og "murstocken" der er ventileret.

Så vi har en kamin konstruktion af ildfast materiale + mursten mod rummet og mod ydersiden letbeton.

Jeg tjekkede med konstruktøren.
Han indrømmede, at som byggeriet udviklede sig og med den valgte kaminløsning, behøves der ikke luftspalte. En lettelse for mig.

Derimod ville han efterlade lufthuller i murstensvæggen. Disse laves ved at undlade mørtel mellem murstenene (den korte side) med jævne intervaller. (Man vil kunne se letbetonen bagved).

Det foreslåede interval var 0,5 m horisontalt og 1 m vertikalt.

Nu gælder det om at finde stormærker, der fungerer på letbeton.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.