Hej, håber der er nogen, der kan hjælpe mig med dette Jeg undersøger muligheden for at bygge et mellemloft for at lave to etager. Gipskonstruktionen med de sorte døre til venstre vil blive revet ned. Overfladen i salen er cirka 200 m2. De horisontale stålstænger i loftet antager jeg er for horisontal trækbelastning? De burde kunne fjernes, hvis mellemloft bygges? Har nogen en idé om, hvad det cirka kan koste?
Stålstængerne fungerer som hanebånd, der bl.a. forhindrer tagspærene i at skubbe ydervæggene ud. De gør også, at tagspærenes højben kan have mindre dimensioner. Normalt kan man ikke fjerne dem, men muligvis flytte dem i højden. Det er sikkert muligt at bygge et mellemdæk.
Det ville nok lette for de kyndige konstruktører her (hvilket jeg ikke er) hvis du angiver, hvor bred og lang bygningen er. Så det er muligt at beregne hver gulvbjælkes dimension og hvor mange bjælker der kan være nødvendigt. Hvad har du tænkt dig at have for gulv deroppe? Og hvilken belastning på det nye gulv, ny boligareal eller hvad?
Er usikker på længderne, 20x10 meter? Tanken er to etager hvor begge er tænkt til bolig. Gulvet skal opfylde EI60 og 56 dB lydklasse. Det ville også være godt, hvis man kunne trække op VA-ledninger samt elledninger gennem gulvet. Er der nogen, der har en idé om omkostninger, per kvadratmeter?
Alle, der beskæftiger sig med omkostningsberegninger på en seriøs måde, hvilket jeg ikke gør, har et konkret forslag at tage udgangspunkt i. Ellers bliver det bare gætteri. Selv ville jeg gætte på mellem 10.000 kr og 20.000 kr per lvm, afhængigt af lokation og udførelse. Et mellemdæk kan laves meget enkelt, men dine brand- og lydkrav vil øge omkostningen. Med de aktuelle mål kræves en bærende konstruktion i stål eller limtræ. Det store spørgsmål er, hvordan man bedst opfanger de søjlekræfter, der opstår.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.