4,279 læst ·
35 svar
4k læst
35 svar
Bygge indervæg med ventilation
Hej alle!
Jeg er ny her og håber at få lidt hjælp fra alle eksperterne
.
Jeg planlægger at bygge en ny indervæg med en dør i mit hus. Væggen vil jeg bygge med stålskinner i gulv og loft, vertikale regler i træ (45x70), isolering, OSB + gips. Jeg vil også sætte en dør i.
Mine spørgsmål nu:
Tak på forhånd!
/Clay
Jeg er ny her og håber at få lidt hjælp fra alle eksperterne
Jeg planlægger at bygge en ny indervæg med en dør i mit hus. Væggen vil jeg bygge med stålskinner i gulv og loft, vertikale regler i træ (45x70), isolering, OSB + gips. Jeg vil også sætte en dør i.
Mine spørgsmål nu:
- Jeg havde tænkt mig at sætte en ventilationsrist oven for døren. Hvordan skal jeg tænke her? Skal jeg bygge hele væggen med isolering, montere døren. Så skære et hul over døren, fjerne dele af isoleringen og sætte risten i? Eller skal jeg bygge en 'kasse'/'trumme' direkte over døren (inde i væggen over døren), sætte OSB+gips op, og sætte risten i?
- Jeg havde tænkt mig ikke at skrue/sømmes stålreglen i gulvet men vil bruge dobbeltklæbende tape. Jeg har læst rundt på forummet, at folk anbefaler 'EPDM-gummi' under gulvskinnen for at få en lydisolerende effekt. Jeg har googlet EPDM-gummi, men kan ikke finde et fornuftigt sted at købe det. Nogen der har et tip?
Tak på forhånd!
/Clay
afhænger lidt af hvordan du laver "trummen". vi gør det ofte efter at væggen er der. nogle gange også når det er malet.C claym sagde:Hej alle!
Jeg er ny her og håber at få lidt hjælp af alle eksperter.
Jeg tænker at bygge en ny indvendig væg med dør i mit hus. Væggen tænkte jeg bygge med stålregler i gulv og loft, vertikale regler i træ (45x70), isolering, OSB + gips. Kommer også til at sætte en dør i.
Mine spørgsmål nu:
- Jeg tænkte at sætte et ventilationsgitter over døren. Hvordan skal jeg tænke her? Skal jeg bygge hele væggen op med isolering, montere dør. Så save et hul over døren, fjerne dele af isoleringen, og trykke gitteret på plads? Eller skal jeg bygge en 'kasse'/'trumme' direkte over døren (inde i væggen over døren), sætte op OSB+gips, trykke gitteret på plads?
- Jeg tænkte ikke skrue/sømmes stålreglen i gulvet men vil køre med dobbeltklæbende tape. Jeg har læst rundt på forummet at folk anbefaler 'EPDM-gummi' under gulvreglen for at få en lydisolerende effekt. Jeg har googlet EPDM-gummi men kan ikke finde noget fornuftigt sted at købe det. Er der nogen der har et tip?
Tak på forhånd!
/Clay
jeg ville ikke sætte dobbeltklæbende tape, når du skal have dør i.
Eksempel på lydisolerende udlæg: https://www.xlbygg.se/vanersborg/so...reglar/kantprofil-ac-70-55-langd-3000mm-23832
Dobbeltklæbende kan man køre, så længe man spænder reglarne mellem gulv/loft. En dør hjemme bliver oftest heller ikke udsat for sådan belastning, at man får problemer der. Værre med tunge ståldøre, der smækkes i.
Dobbeltklæbende kan man køre, så længe man spænder reglarne mellem gulv/loft. En dør hjemme bliver oftest heller ikke udsat for sådan belastning, at man får problemer der. Værre med tunge ståldøre, der smækkes i.
Tak for alle svar!
Årsagen til, at jeg skrev til ikke at skrue gulvreglen (kun skrue loftreglen) var for ikke at få hpl i grangulvet. En anden årsag (som måske ikke er fornuftig?) er, at eftersom gulvet er flydende, blev jeg bekymret for at skrue. Altså bekymret for, om jeg skruer fast reglen, og hvis gulvet bevæger sig, at der kommer revner. Måske passer det ikke?
danielsvea: Vedrørende lydisolerende stålregel, så antager jeg, at det link du sendte, det er sådan, man bruger i gulv og loft, og at 45x70 træregler 'passer' i den?
/Clay
Årsagen til, at jeg skrev til ikke at skrue gulvreglen (kun skrue loftreglen) var for ikke at få hpl i grangulvet. En anden årsag (som måske ikke er fornuftig?) er, at eftersom gulvet er flydende, blev jeg bekymret for at skrue. Altså bekymret for, om jeg skruer fast reglen, og hvis gulvet bevæger sig, at der kommer revner. Måske passer det ikke?
danielsvea: Vedrørende lydisolerende stålregel, så antager jeg, at det link du sendte, det er sådan, man bruger i gulv og loft, og at 45x70 træregler 'passer' i den?
/Clay
forstår dig. men at bare sætte tape holder ikke i længden.C claym sagde:Tak for alle svar!
Årsagen til at jeg skrev, at man ikke skulle skrue gulvreglen (bare skrue loftreglen) var for at undgå huller i plankegulvet. En anden årsag (som måske ikke er fornuftig?) er, at eftersom gulvet er flydende, blev jeg nervøs for at skrue. Altså nervøs for, hvis jeg skruer fast reglen, og hvis gulvet bevæger sig, at der kan opstå revner. Måske ikke korrekt?
danielsvea: Angående lydisoleret stålregel, så går jeg ud fra, at det link, du sendte, er det, man bruger i gulv og loft, og at 45x70 træregler 'passer' i den?
/Clay
træregler passer i kantprofilen.
præcis.C claym sagde:
glemmer du tanken med kun pladeskinner.
så kan det gå fint med dobbeltklæbende tape. dog helst en forstærkning ved døren med i det mindste en skrue på indersiden af skinnerne.
tanken fra starten var at kun have gulv- og tagreglen i metal, alle vertikale regler skal være i træ og sættes i spænd. Gulvreglen skulle bare lægges på gulvet med dobbeltklæbende tape under og holdes på plads af tapen og spændet fra de vertikale træreger.
oki. jeg vil bare ikke have, at din væg skal blive skæv efter, at man har lukket døren et par gange.C claym sagde: