Jag har en fundering. Tänker bygga bastu i källaren, och behöver bygga en innervägg för att dela av ett större rum. Hade först funderat på regla med plåtreglar, men har nu bestämt mig för att mura med lecablock. Då behöver jag bara putsa utsidan så den smälter ihop med övriga väggar i det rummet. Behöver inte heller tänka på att eventuell väggbeklädnad kan vara känslig för fukt.

Jag har tidigare murat med Byggmax lecablock (de bredare varianterna), men för denna vägg borde det räcka med 90 mm bredd. Denna smalare har dock inte rännorna för armeringsjärn, som dom bredare har, vilket gjort att jag börjat titta efter alternativ.

Funderar på om andra testat de olika varianterna av lecablock som finns.
Byggmax har denna för 20.95 per st:
https://www.byggmax.se/murblock-p04509

Alternativ finns denna på Beijer för 37,71 per st:
https://www.beijerbygg.se/privat/sv/produkter/byggmaterial/byggnadsblock-ballast/murblock-lättklinker/leca-block-95x198x498mm-rak-006591107

Den senare ser rätt smidig ut, där man kan fästa skenor i golv och väggar som håller blocken på plats, istället för att borra in armeringsjärn. Dessa har även möjligheten att dra el inne i blocken. Nu vet jag inte om det har någon större betydelse i källaren, då ändå all övrig eldragning är utanpåliggande.

Prisskillnaden är rätt stor. Sedan funderar jag hur Webers murbruk fungerar att mura med utan murarlådan (tänker inte köpa en sådan för flera tusen för en liten innervägg). Hålen i dessa block gör ju att man inte bara kan klafsa på med murbruk, för hälften kommer ju att ramla ner i hålen om man murar som vanligt med murarslev.

En annan sak att tänka på är att golvet har en lutning idag, så jag behöver kompensera detta genom att sätta dit tjockare med murbruk i ena änden på väggen (kanske i flera skift). Med Webers tunna murbruk blir det ju bara millimetertjocka fogar.

Jag har sedan tidigare gjutit in en golvbrunn mitt i kommande bastun. Har tänkt mura upp väggen och sedan flytspackla inne i bastun (måste nog göra någon typ av tröskel vid dörren då golvet lutar åt det hållet idag).

Er det ikke nemmere med stålreglar, isolering og gips?

Jonatan79 Jonatan79 sagde:
Er det ikke nemmere med stålregler, isolering og gips?
Bliver som et vådrum. Med gips så skal det isoleres mod fugt.

Isolere mod fugt? En saunavæg?

Det måske er nemmere med pladeregler, men tænkte at det bliver mere solidt med en muret væg. Derefter skulle alle væggene laves på samme måde (tænkte sætte SPU-skiver op og derefter trælægter indenfor skiverne at sømme sauna-panelet mod).

B
Altså mørtelfugen bliver jo stærkere end blokken. Det er jo bare at lægge lidt passende mørtel med en passende murske. Det behøver ikke være spor for armeringsjern, læg bistål i fugen, de er ret tynde sammenlignet med armeringsjern.

Har ikke prøvet beijervarianten, jeg plejer at fræse ud til el bagefter med diamantklingen på vinkelsliberen, og pudse det ind senere. Men at der falder lidt mørtel i hullet gør vel ikke noget.

Forskellen i højde tager man jo let med mørtlen.

Jeg ville have valgt mørtel b, og de almindelige billige massive lecablokke. Personligt synes jeg leca er et godt valg i kældre.

S SnickareHobb sagde:
Det er måske nemmere med stålregler, men jeg tænkte, at det bliver mere solidt med en muret væg. Derefter ville alle vægge blive lavet på samme måde (tænkte på at sætte op SPU-plader og derefter træregler indvendigt på pladerne at sømme sauna panelen imod).
Det kan du også gøre med stålregler, meget arbejde forgæves med blokkene :(

Jeg vil overveje sagen. Tak for tipsene!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.