Jeg er ved at skifte brændeovn. Den eksisterende brændeovn var muret ind i et fundament, der stod på husets støbte betonplade. Der er forberedt og indstøbt friskluftsrør i pladen, men det kommer op det forkerte sted, så jeg skal trække et rør oven på pladen frem til centrum af, hvor brændeovnen skal stå (ca. 3-4 dm til siden). Da jeg ikke vil lave nogen indgreb i pladen (pga. indstøbt vandbåren gulvvarme), tænker jeg at bygge en form for sokkel at stille brændeovnen (alternativt kakkelovn) på. Skal være ca. 2-3 dm høj for at få plads til rørføring.

Nu til spørgsmålet, hvad laver man soklen bedst af? Skal man bruge mursten? Eller fungerer almindelige Lecablock godt? Brændeovnen jeg overvejer vejer ca. 550 kg, bliver det en kakkelovn, bliver vægten ca. 1300 kg. Begge alternativer er runde, brændeovnen ca. 57 cm i diameter, kakkelovnen 72 cm.

Og hvilken mørtel bruger man? Leremørtel? Eller almindelig mørtel?

Jeg tænkte også at lægge fedtsten som ildstedsplade og som overdel på soklen. Er det okay at lægge fedtstenen først og derefter mure soklen op på denne, eller skal soklen mures direkte på betonpladen, og man lægger fedtstenen rundt om soklen? Og det samme med overdelen af soklen, lægger man fedtstenen over hele soklen og stiller brændeovn alternativt kakkelovn på fedtstenen?

Taknemmelig for tips til, hvordan man gør det bedst!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.