Jeg skal sætte en altandør i min gamle beton kælder (ca. 200mm tyk væg). Åbningen er af en gammel garageportsstørrelse og er større end døren, så jeg behøver at bygge væg omkring.

Hvordan skal væggen bygges op? Jeg havde tænkt mig at bruge 120x45 reglar og har nogle mineritplader liggende, kan jeg montere dem på ydersiden af reglarne og derefter panel på mineriten? Behøves der vindpapir da?

Kan jeg lægge træregel direkte mod kældergulv? tryckad?

Læg syllpap under reglen. Trykt træ må man vel ikke bruge indendørs.

Ok, så får det blive. Jeg har læst lidt mere og tror, at jeg har princippet klart. Jeg har tjærepap, som jeg har tænkt mig at skære til og bruge som sylpap. På sylpappen stiller jeg almindelige 120x45 regler horisontalt på pladen og i loftet, mineritskiver (som vindbeskyttelse) skrues i samme lodrette regler.

Nu overvejer jeg, hvordan jeg fastgør panel på mineriten (9mm skiver)?

Minerit virkede vanskelig at arbejde med, så jeg købte asfaboard.

Næste spørgsmål er, hvordan jeg skal montere reglerne. Klods mod væg og loft (støbt loft) eller med spalte og fugemasse imellem?

Det gik sådan, blev flot men reglarna suger til sig fugt

Vægkonstruktion med OSB-plade, synlige reglar og isolering, potentielt fugtproblem.

Dørinstallation med træpanel og fugtproblematisk isolering i bunden.

Hvid dør omgivet af sort træbeklædning med fugtproblemer. Grønt vandkande ved siden af.

Den der åbning havde jeg muret op med leca og pudset.

• Synes
Eld og 1 anden
  • Laddar…
Mmm, så kan det gå når man leger uden at tænke sig om :)

S
jeg skulle have taget en større syll som du kunne vige op.
mineritskiver havde jeg monteret.
eventuelt en plade nederst.

Er det værd at prøve at tage væggen ned, lægge en bredere syll forneden og montere op igen?

Hvordan skal det se ud mellem den eksisterende kældervæg og de stående reglar? I dag har jeg isoleret, skal der også være syllpap der?

Måske sætte minerit indenfor panelet?

Du skulle muret et lag med leca/letbeton nederst før syllen. Der vil altid løbe vand ind, hvis syllen ligger direkte i jorden.

Det er en sarg på ca 3 cm fra "plattan" ned til jorden udenfor

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.