Hej

Er i gang med at indsætte en brændeovn i et 1,5 plans hus. Placeringen er svær, væggene står ikke over hinanden, og nu måtte jeg rive et stykke af en væg på anden sal og flytte en dør 2 dm. Derefter stødte jeg på 9 VP-rør og en bærende regel, men det er fikset. Det er så sjovt, hvor meget alt skal drille. :D

Nu tænkte jeg på at bygge en afrundet vægsektion, ca. 480 mm i diameter, ved hjælp af form-savede krydsfiner som opstilling. Spørgsmålet er:

Hvilket materiale er tilstrækkeligt bøjeligt til at kunne passe som vægmateriale? Masonit eller tynd krydsfiner? Hvor kan man få fat i tynd krydsfiner, typisk 3-4 mm?

MVH/Gano

Tyresö
Tyndt krydsfinér - det er det, man bruger, når man skal lave buede støbeforme (nogle støbeforme er rigtig buede). Ved ikke, hvilke tykkelser der findes, men 4 - 5 mm findes sikkert. Når du bygger, så lim lag på lag, indtil væggen er stabil.

Hver seriøs trælasthandel/bygningsvarehus har den tykkelse af krydsfinér, som du har brug for.

Du vil beklæde skorstenen?

Et alternativ kunne være at bruge disse flamingo/cementsplader, man bruger i badeværelser. Typ Lux-plade. Formes busenkelt til ønsket form og kan derefter fx pudses og males.

Hej

Skorstenen går op midt i en væg, og jeg vil lave en svunget form på væggen rundt om skorstenen med sikkerhedsafstand 50 mm til yderhylsteret. Det er en premodulskorsten, altså en prefabskorsten.

MVH/Gano

J
Det er vel bare at bygge i tynd krydsfiner. Bliver den for "vek", så limer man et lag på, osv... indtil den føles stabil.

Sporbar tynd mdf ville nok fungere.

Vi har et sådant sted også, og jeg var først på vej med plyfa også. Men nu hvor vi har haft den og fyret et stykke tid, så mærker man, hvilken hyggelig varme der stråler fra skorstenen, når vi fyrer. Så nu overvejer jeg at lave noget i plade i stedet, så varmen ikke forsvinder. Desuden er det jo godt, hvis det er muligt at åbne for inspektion af skorstenen også. Det er nok også nemmere at løse med en plade, som man skruer fast i kanterne. Vores skorsten er i øvrigt en sådan, der er isoleret, så den kan være direkte op ad træ. Det bliver som et varmt højt element på overetagen, når vi fyrer, og det er synd at bygge væk.

Vil du have plywood, så googl flygplansplywood. Det er den smidige tynde, som du har brug for til dette.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.