Ønsker lidt tanker og idéer til brobyggeriet til sommeren.
Tanken er at holde budgettet nede, da vi kun lejer bådpladsen, men vedligeholder den selv.
Grunden skal være en konstruktion med materiale fra bygningsstilas, da det føles stabilt, og jeg kan få fat i det til en rimelig pris.
Rammeplatformen er 2 stk. 7 m telefonpæle, reglar til at fastgøre brædder og selve brædderne.
Mit spørgsmål angående konstruktionen er, hvordan det bliver mest stabilt at bygge stilladset.
Jeg har lavet en yderst amatørmæssig skitse, som I kan se her.
Enten at fastsætte hele stilladset som en boks, eller bare en H-formation for at forhindre spirerne i at bøje sig udad set fra broen.
Er 1 m bredde på broen nok, eller bliver det for ustabilt? Jeg tænker, at platformen skal komme et stykke op, så den kan klare niveauforskellene, der bliver i vandet.
Håber på at kunne finde en god bro med disse forudsætninger, tak på forhånd!
Jeg har intet at sige om konstruktionen. Men kan du bygge en bro med hensyn til strandbeskyttelse? Eller findes der allerede dispensation, eller er den ophævet på anden måde?
Jeg har ikke noget at sige om konstruktionen. Men må du bygge en bro med tanke på strandbeskyttelse? Eller findes der allerede dispensation eller er den ophævet på anden måde?
Glemte at nævne dette, der findes allerede en bro på stedet i dag, men den har gjort sit og det er ikke værd at forsøge at rette den op igen i år.
1 meter rækker, men 1,2 meter er vel lidt standardmål. Hvordan er bundforholdene, og hvordan har du tænkt med stolperne?
Bunden er gyttjig med noget sandblanding, nuværende bro er ekstolpe nedskudte i gyttjan, tænker det samme med konstruktionen, men længere rør da jeg gætter på, at de smallere rør vil kunne skydes/hamres ned i større længder.
Jeg tolker det som permanent?
Så vil du gerne have, at den klarer storme og eventuel is, det synes jeg umiddelbart, at din løsning ser svag ud til.
Vi bygger badebro hvert år med burtonrør, men den tager vi ind hver efterår, for ellers gør efterårsstormene det for os.
[billede]
Tanken er vel, at vi skal kunne trække selve platformen op til efteråret og kun stolpen står tilbage, medmindre stolpen sidder tilstrækkeligt løst til at trække op igen.
Vi har vores stolper skoddet med en metalfælg, som vi stiller på bunden, men så har vi sand og sten, der flytter sig med bølgerne. Broen har både skiftet position og sat sig godt, når vi tager den op om efteråret, men da ligger den i havet med.
Burtonrør nedtrykte i ler vil langsomt men sikkert fortsætte nedad, indtil de finder fast underlag og klarer ikke nogle hårdere isforhold.
I en rolige lille indsø fungerer det, og i en godt beskyttet bugt, hvor hverken vind eller strøm kan presse på isen, kan det fungere.
Største problem er, at det kan være løgn i helvede at trække noget op, der er trykket ned i ler, så at have tanken om at fjerne dem om vinteren kommer nok ikke til at fungere.
Det man kan gøre med burtonrør er at have samlemuffer et stykke ned, hvor der er isfrit om vinteren, da kan man koble den del af røret fra, som stikker op af vandet.
Vi har vores stolper skoddet med en plåtfälg som vi stiller på bunden, men da har vi sand og sten som flytter sig med bølgerne. Broen har både flyttet sig og sat sig gevaldigt når vi henter den op om efteråret, men da ligger den i havet med.
13th Marine sagde:
Vi har vores stolper skoddet med en plåtfälg som vi stiller på bunden, men da har vi sand og sten som flytter sig med bølgerne. Broen har både flyttet sig og sat sig gevaldigt når vi henter den op om efteråret, men da ligger den i havet med.
Der har du måske vækket noget nyt.
Kunne man ikke gøre noget lignende med gammelt fälg, et anker eller lignende i vores dynd så den måske ikke synker lige så dybt? Er nok stadig umuligt at få den op når den først har sat sig i leret men burde stå mere stabilt og måske være lettere at rette op til foråret?
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.