Medlem
· Nuevo Estockholmo
· 3 529 indlæg
Det er sjældent værd at lave sine egne tagspær.
Er billigere end mange tror at bestille færdige.
Bare et tip
Er billigere end mange tror at bestille færdige.
Bare et tip
Præcis.hantverkare1 sagde:
Små spær til friggebodar og sådan noget kan være værd at sømme sammen selv, men ved spændvidder på 4-6 meter et sted plejer al fortjeneste at forsvinde, og der er kun helt "ulønnede" arbejdstimer tilbage, hvis det nu ikke endda bliver et rent tab.
Dog måske lidt OT.
Ellers tror jeg, det er som pelle242 skriver.
Er enig.
Byggede et værksted på 60 m2 og 45 graders tagvinkel for et par år siden. Spærerne kostede ca. 15 tkr fra fabrik.
Dengang var de beregnet, dokumenteret, udført i klassificeret træ og leveret.
Skal man lave noget lignende selv, skal man bygge en jigg og desuden have adgang til en kran og en hjælper. Det er ikke noget, man klarer med håndkraft lige præcis.
En anden aspekt er sikkerhed, ansvar og forsikringer. Skulle der ske noget på grund af forkert beregnede spær, så står man dårligt som ansvarlig konstruktør. Også fremtidige byggetilladelser for ændringer kan afhænge af, at der findes korrekte beregninger og konstruktionsdiagrammer.
Kort sagt, køb dem færdige.
Byggede et værksted på 60 m2 og 45 graders tagvinkel for et par år siden. Spærerne kostede ca. 15 tkr fra fabrik.
Dengang var de beregnet, dokumenteret, udført i klassificeret træ og leveret.
Skal man lave noget lignende selv, skal man bygge en jigg og desuden have adgang til en kran og en hjælper. Det er ikke noget, man klarer med håndkraft lige præcis.
En anden aspekt er sikkerhed, ansvar og forsikringer. Skulle der ske noget på grund af forkert beregnede spær, så står man dårligt som ansvarlig konstruktør. Også fremtidige byggetilladelser for ændringer kan afhænge af, at der findes korrekte beregninger og konstruktionsdiagrammer.
Kort sagt, køb dem færdige.
Spær til min garage var ikke dyre i sig selv, men med fragt blev det samlede beløb så stort, at jeg ville have haft 2-300 kr/t, hvis jeg havde lavet dem selv.
Til bolighuset udgjorde fragt en mindre del, træet en større del, og det ville have taget meget længere tid at lave dem selv, så der var der intet at spare.
Til bolighuset udgjorde fragt en mindre del, træet en større del, og det ville have taget meget længere tid at lave dem selv, så der var der intet at spare.
Har selv bygget alle spær til 4 forskellige byggerier. Nu er det mindre spær, 6,5 m brede og 2,2 m. høj var målene på den største. Det er ikke de store problemer at gøre det selv. Nu havde jeg hjælp af 2 pensionerede bygmestre, så det gik hurtigt. Dimensionerne er nemme at få frem, indhent et tilbud, så får du dem gratis. Man får også et prisbillede og kan regne på, om det kan betale sig at lave dem selv. Jeg lavede mine for ca. 1/3 af prisen for at købe dem færdige. Nu er dette 8 år siden, måske havde jeg købt dem færdige i dag, da jeg ikke har samme mulighed for hjælp.
Får du virkelig konstruktionsplaner fra tagspærproducenten allerede på tilbudsstadiet?
Jeg fik det ikke, da jeg byggede hus, han (ejeren af tagspærfirmaet) kom forbi, og jeg fik kigge på tegningerne, når vi diskuterede forskellige ting, men jeg fik ikke beholde dem.
I mit tilfælde endte det med, at jeg bestilte ikke bare de avancerede sakstagspær, men også de meget enklere "w-stole", da firmaet dels havde en god pris og dels var meget behagelige at handle med.
Jeg fik det ikke, da jeg byggede hus, han (ejeren af tagspærfirmaet) kom forbi, og jeg fik kigge på tegningerne, når vi diskuterede forskellige ting, men jeg fik ikke beholde dem.
I mit tilfælde endte det med, at jeg bestilte ikke bare de avancerede sakstagspær, men også de meget enklere "w-stole", da firmaet dels havde en god pris og dels var meget behagelige at handle med.