Hej alle sammen!

Skal "rulle" ind tagfoden til næsten ikke-eksisterende på 70'ers 1,5-plans, ved at der er delte meninger om at have eller ikke have tagfod, men nu har jeg valgt ikke at have (hvis det er muligt).

Problemet, der skal løses, er, at spærrets (rammekonstruktion) overarm og underarm mødes i dagstilstand lige uden for ydervæggene. Dette vil jeg ændre ved at tilføje en kile samt skrue-lime krydsfiner ifølge billederne nedenfor.
3D-illustration af tagkonstruktion med tilføjet kile og skruet limet krydsfiner, der viser mødet mellem over- og underarm på tagstolen.
Sådan ser det ud i dag.

Tegning af en tagspær i træ, der viser overarm og underarm mødes udenfor ydervæggen.
Med kile.

3D-model af en tagkonstruktion med en kile tilføjet ved rammens knudepunkt for at ændre tagfoden. Viser samling af over- og underarm på en spær.
Med kile og skrue-limet krydsfiner.

Er det gennemførligt? Hvis ikke, hvordan kan jeg så gå til værks? Lad kommentarerne flyde og tak på forhånd!

Kan du tegne en lige så flot billede af dagens udseende, hvor hele tagkonstruktionen er synlig?

J justusandersson sagde:
Kan du rita en lika tjusig bild över dagens udseende hvor hele tagstolen ses?
her kommer to billeder, en på hvordan tagstolen ser ud i dag og en på den tænkte version.

Nuvarande takkonstruktion med dimensioner markeret.
Skematiskt diagram af en tagstol med mål: bredde 7,93 m, højde 4,42 m. Viser dimensioner af sektioner.

Den konstruktion som du har tegnet er ikke stabil og derfor uegnet. Teoretisk set kunne du forlænge de vertikale reglar i ydervæggen med skarvstykrer og lade spærfødderne møde disse, men er der ingen hammarband i vejen? At bygge uden tagskæg er dumdristigt. Jeg kan give dig adskillige eksempler på det.

• Synes
Joak og 2 andre
  • Laddar…
Væggen har hammarband det er bare mig som var lidt doven da jeg tegnede. Ville bare vise hvor ydervæggen er placeret i forhold til tagstolen.

Hvis man ser bort fra ulemperne ved ingen tagfod, kan det gennemføres det jeg har tænkt?

Et ærligt svar: Nej. Hammarbandet er i vejen. Fjerner du det, mister væggen stabilitet. For at løse problemet skal du genopbygge spærrene ordentligt og i princippet lave et nyt tag.

• Synes
MultiMan og 2 andre
  • Laddar…
Okay det lyder som du kan din ting, så tak for svaret :)

Off Topic, men nysgerrighed sejrer: Hvorfor, hvorfor, hvorfor :thinking:

Årsagen er udelukkende af æstetiske grunde. Vi ønsker at opnå et mere moderne design af huset, som vi kan lide.

• Synes
yonna
  • Laddar…
A Agsson sagde:
Grunden er udelukkende æstetiske årsager. Vil opnå et mere moderne design af huset, som vi kan lide.
Om det så er teknisk dårligere, med mere regn på væggene og problematisk tagafvanding, spiller det altså en underordnet rolle?
Det er vel egentlig ikke noget moderne design. Ligner mere 1930- og 40'ernes funkishuse.

Nå ja, jeg er vel gammel og dum, som ikke forstår skønheden i et lille hus uden tagskæg :worried:

• Synes
tergo og 3 andre
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Hvis det så er teknisk ringere, med mere regn på væggene og problematisk tagafvanding, spiller det altså en underordnet rolle?
Det er vel i øvrigt ingen moderne design. Virker mere som 1930- og -40'ernes funkishuse.

Nåja, jeg er vel gammel og dum, som ikke forstår skønheden ved et lille hus uden tagskæg :worried:
Jeg er bevidst om, at det teknisk set måske bliver ringere, men spørgsmålet var, om det var muligt at udføre et sådant indgreb i tagkonstruktionen.

Smagen er som bagen, og jeg kan synes, det er flot med eller uden fremspringende tagskæg, men lige i dette tilfælde ønskede jeg det ikke.

Jeg har ikke påstået, at du er gammel eller dum; snarere er jeg taknemmelig for jer, der tager jer tid til at svare :)

Men det ser desværre umuligt ud.

A Agsson sagde:
...
Men det verkar tyvärr omöjligt.
Tak for at du ikke blev fornærmet!

Men jeg forstår heller ikke JustusAnderssons indvendinger mod at kappe tagskægget ned og forstærke forbindelsen mellem overribbe og underribbe med limskruet plywood, og hvordan remmen spiller ind.
Hans kortfattede tekniske forklaring går over min horisont.

KnockOnWood KnockOnWood sagde:
Tak fordi du ikke tog det ilde op!

Men jeg forstår heller ikke JustusAnderssons indvendinger mod at korte ned tagskægget og forstærke forbindelsen mellem overrammen og underrammen med limskruet krydsfiner, og hvordan remmen spiller ind.
Hans kortfattede tekniske forklaring går over min horisont.
Nej det forstår jeg heller ikke men kan ikke påstå at jeg er belæst i emnet så jeg venter ivrigt på hvad JustusAndersson har for svar til dette :)
Sjovt med diskussion!

• Synes
KnockOnWood
  • Laddar…
Et dårligt tip er ellers at ekstraisolere væggene omkring 40-50 cm, så er du snart ude ved tagfoden. ;)

• Haha
Agsson og 1 anden
  • Laddar…
Hvis man ser bort fra det rent æstetiske - som jeg har svært ved at udtale mig om, da jeg ikke har set huset - så burde det ikke være nogen større bekymringer? Skæringen i tagfoden fungerer jo blot til at lede nedadgående kraft fra overribben til trækkræft i underribben. Jeg ville dog have valgt en skråstiver i stedet for lige krydsfinerplader.

• Synes
Agsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.