17,565 læst ·
18 svar
18k læst
18 svar
Byg en kældervæg med stålregler og mere?
hej!
Jeg vil lave en rigtig væg i kælderen. Har købt stålreglar men skal man bruge almindelig isolering eller asfaboard? Begge dele indgik i huskøbet.
Jeg har googlet men ikke fundet nogle gode byggtips. Egentlig vil jeg bare tapetsere så det bliver lidt pænere. Skal have det som syrum så det behøver ikke være "beboeligt".
Hvordan end, i hvilken rækkefølge skal man have byggematerialerne? Jeg har ret meget perlespont så jeg vil nok have brystpanel nederst.
Har ingen bedre billeder men kælderen er bygget af lecablokke og der er en garage ovenpå. Antager at der er en støbt plade under.
Yderst taknemmelig for tips!
Jeg vil lave en rigtig væg i kælderen. Har købt stålreglar men skal man bruge almindelig isolering eller asfaboard? Begge dele indgik i huskøbet.
Jeg har googlet men ikke fundet nogle gode byggtips. Egentlig vil jeg bare tapetsere så det bliver lidt pænere. Skal have det som syrum så det behøver ikke være "beboeligt".
Hvordan end, i hvilken rækkefølge skal man have byggematerialerne? Jeg har ret meget perlespont så jeg vil nok have brystpanel nederst.
Har ingen bedre billeder men kælderen er bygget af lecablokke og der er en garage ovenpå. Antager at der er en støbt plade under.
Yderst taknemmelig for tips!
Medlem
· Norrbottens län
· 92 indlæg
Hej, antager at det er ydervæggen af Leca du vil tapetsere på?
I så fald ville jeg pudse op muren og tapetsere direkte på det. Svært at vide hvordan det fungerer ellers med dræning, fugt m.m. Lige så godt at lave en konstruktion direkte hvor fugten ikke bliver indespærret.
Glem ikke ventilation hvis du skal lave kælderen om til arbejdsværelse!
I så fald ville jeg pudse op muren og tapetsere direkte på det. Svært at vide hvordan det fungerer ellers med dræning, fugt m.m. Lige så godt at lave en konstruktion direkte hvor fugten ikke bliver indespærret.
Glem ikke ventilation hvis du skal lave kælderen om til arbejdsværelse!
Isover og Paroc skriver følgende
https://www.isover.se/isolera-kallarvagg-inifran
https://www.paroc.se/~/media/Files/Brochures/Sweden/DIY-Nr6-SE.ashx
https://www.isover.se/isolera-kallarvagg-inifran
https://www.paroc.se/~/media/Files/Brochures/Sweden/DIY-Nr6-SE.ashx
Afstå fra isolering helt. Det er altid en risiko at isolere på indersiden, og du har særdeles begrænset indsigt i fugtsituationen => gamble ikke.
Pladereglar, forstærkningsplade, gips, tapet/maling. Helst skal du også ventilere rummet bag væggen.
Pladereglar, forstærkningsplade, gips, tapet/maling. Helst skal du også ventilere rummet bag væggen.
Ja, undgå isolering og ventiler. Hvis du imod forventning alligevel vil isolere er et bedre valg at lime isodränskivor indvendigt direkte mod kældermuren. Bogen ”få bukt med fukt” er god litteratur i emnet.
Lyt til de kloge over mig. Jeg så, at du har købt stålregler, men et tip er at bruge tagprofiler (hatprofiler) de er lette at fastgøre direkte mod væggen, behøver ingen i gulvet eller loftet som hindrer luftstrømmen og bygger kun 25mm i stedet for 45mm som en stålregel.
På med valgfrit plademateriale som efterlades med en åbning for luft mod gulv og loft, og afslut med ventilerede fodlister og loftlister. Det findes at købe, eller så kan man let fremstille egne, afhængigt af vidensniveau og udseendekrav, med en boremaskine f.eks.
På med valgfrit plademateriale som efterlades med en åbning for luft mod gulv og loft, og afslut med ventilerede fodlister og loftlister. Det findes at købe, eller så kan man let fremstille egne, afhængigt af vidensniveau og udseendekrav, med en boremaskine f.eks.
Medlem
· Norrbottens län
· 92 indlæg
Jo præcis, bygg ikke noget på en kældervæg men at pudse og male med silikatmaling eller tapetsere er jo en god metode som bygger nogle mm på hver væg.A Ankan77 sagde:
Ellers er jeg også enig i, at 25 mm hatteprofil med lidt ventilation bag listerne er et godt alternativ også.
Ulempen ved at tapetsere direkte på pudset er jo, at har du et værre fugtproblem, vil du blive opmærksom på det ret hurtigt. Kan jo være en fordel også, men det redder jo ikke tapetet den gang.
Hej!
Lyder interessant, 25 mm hattprofil, forslag til hvordan man fastgør den mod væggen? Skruer man bunden af hatten mod væggen, eller stiller man profilen med hatten udad?
Ellers, idéer til hvordan ventilere? Et gitter gennem væggen eller soklen og et op mod loftet?
Lyder interessant, 25 mm hattprofil, forslag til hvordan man fastgør den mod væggen? Skruer man bunden af hatten mod væggen, eller stiller man profilen med hatten udad?
Ellers, idéer til hvordan ventilere? Et gitter gennem væggen eller soklen og et op mod loftet?
Du bør sætte med hatten udad, det bliver nok latterligt svært at fastgøre skiven efter ellers
hvordan du nemmest fastgør profilen i væggen afhænger af, hvad væggen er lavet af.
Et tip er, at eftersom de fastgøres i væggen, er det helt frit at sammensætte, som man vil. Dette gør det til et ret prisvenligt alternativ.
Et tip er, at eftersom de fastgøres i væggen, er det helt frit at sammensætte, som man vil. Dette gør det til et ret prisvenligt alternativ.
Senest redigeret:
Hej! Låner tråden da jeg står overfor et lignende projekt og det ser ud til at der er mange kyndige her.
Hvordan gør man med vinduesnicher når man reglerer en kældervæg (hatprofiler, osb, gips). Hvordan gør man med rummet rundt om vinduet. Jeg forstår at man reglærer ligesom rundt om vinduet men hvad bygger jeg nichen med? Osb + gips + spartel? Jeg vil jo ikke ligge an mod kældervæggen med træ men jeg vil ikke have et mellemrum mellem vindueskarm og vindue?
Hvordan gør man med vinduesnicher når man reglerer en kældervæg (hatprofiler, osb, gips). Hvordan gør man med rummet rundt om vinduet. Jeg forstår at man reglærer ligesom rundt om vinduet men hvad bygger jeg nichen med? Osb + gips + spartel? Jeg vil jo ikke ligge an mod kældervæggen med træ men jeg vil ikke have et mellemrum mellem vindueskarm og vindue?