Har en gammel pergola ved siden af huset, som jeg vil bygge om til en kombineret brændeskur, redskabsskur og cykelskur. Pergolaen har sandsynligvis stået der i et godt stykke tid: plasttaget smuldrer, og dele af lægtene er rådnet. Men selve rammen er intakt, så jeg tænkte at bygge på den.

Desværre har jeg ingen billede, hvor jeg sidder nu, men jeg lavede en meget enkel tegning. Den består egentlig kun af 6 stolper på fundamenter med tagrem liggende på dem. Mellem stolperne er der i dag planker sat op horisontalt. Mellem den midterste stolpe og den højre er afstanden betydeligt større end til den venstre. Først havde jeg tænkt den som carport, men den lille rakker trods alt så bagenden stak ud, og det var besværligt at manøvrere derind. Så den idé droppede jeg.

Til venstre bliver det brændeskur, i midten en åben cykelskure, og til højre vil min kæreste have sit redskabsskur med arbejdsbord osv.

Hele struktur er ikke så superstabil, men til formålet vurderer jeg, at det er tilstrækkeligt.

Min tanke er at sætte 3 horisontale reglar rundt om, derefter sætte stående panel. Da jeg vil have en luftig del og en tættere, tænkte jeg at lave en løsning med en overlappende panel, men med en afstandsliste imellem. Så bliver det luftigt, og forhåbentlig slipper man for lidt snefygning derinde. I den tættere del tænkte jeg at sætte pap eller plade. Da panelet bliver meget luftigt, er plade måske bedre? Sætter plasttag igen for lysindfaldets skyld. Måske bliver der et vindue ud mod højre.

Til forsiden vil jeg snedkerere nogle enkle døre. Spørgsmålet er, om jeg kan få sat nogen form for rem eller bærende bjælke der. Der er ret stor afstand mellem stolperne, og jeg ved ikke, hvordan jeg skal løse det med dørene og et lille vindue.

Lang og måske lidt uklar tekst, men nogen der har gode tips?

• Enkel tegning af en pergola med seks stolper på fundamenter og hammarband. Skitse for ombygning til vedbod, redskabsbod og cykelskure.
Her kommer to billeder, der viser, hvordan den ser ud. Jeg ser, at jeg huskede forkert med antallet af stolper.

Skal jeg måske slå en bærende linje rundt om først, som jeg så bygger videre på, måske? Men foran vil jeg jo ikke skulle træde op på noget.

Tips nogen?

• Skur med trætremme som tag, brænde stablet op, cykel og haveredskaber ved siden af, placeret ved grusvej med græs og træer i baggrunden.
  • En delvist overdækket terrasse med en stabel brænde langs en trævæg og en stige ved siden. En sort spand står på jorden.
Dette blev en monologtråd, men jeg må jo vise, hvordan det færdige resultat blev. Jeg ved i hvert fald, at jeg sætter pris på at se billeder af færdige projekter.

• En person bygger et halvtag med træramme og gennemsigtigt tag, omgivet af træer og værktøj.
  • En nybygget træskur ved siden af et hus med en stige op ad husmuren. Grusvej og grønne træer i baggrunden.
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.