Hej!
Jeg skal bygge et hegn ved siden af 40 år gamle L-støtter, og spørgsmålet er, hvordan jeg bedst fastgør hegnet i jorden på indersiden af L-støtterne. Billeder vedhæftet nederst.
Efter at have læst mange tråde på forummet og søgt online, overvejer jeg mest to muligheder. At fastgøre hegnet på L-støtten (som mange har gjort på forummet) er ikke aktuelt, da den anden side vender mod grundejerforeningens fælles bed, samt at L-støtterne er 40 år gamle, hvilket jeg antager øger risikoen for grimme revner mod bedet.
Derimod kan jeg overveje at bore huller 45* nedad i siden af L-støtterne fra min side med en borehammer og fastgøre korte armeringsjern med kemanker for derefter at støbe fast stolpefødder i en slags halv lille betonklods, som mest fæstner mod L-støtten.
Den anden løsning (for at mindske risikoen for skader med borehammer på L-støtterne) er at støbe en ordentlig søjle på indersiden af støtten, som man ville gøre på fladt terræn, og måske eventuelt hælde lidt beton mellem støtte og søjle efterfølgende.
Hegnet vil være lidt over en meter højt og 23 meter langt, med hjørner og fortsat hegn på begge ender for yderligere stabilitet. En del af L-støtterne har en niveau forskel på 15 cm, og der planlægger jeg at sætte stolpefoden i niveau med den nedre L-støtte.
Tror I, at mulighed et ville fungere uden armeringsjern, forudsat at jeg rengør L-støtterne ordentligt, så den nye beton fæstner på støtterne? Det er jo "bare" et hegn, der skal fæstnes.
Findes der en åbenlys løsning, jeg har overset?
PS de små huller, jeg har gravet på billederne, skal jo flyttes til de lavere L-støtter, så jeg kan skrue i stolpefoden fra begge sider.
Som jeg skrev, så er det desværre ikke aktuelt at fæstne noget på eller gennem L-støtterne, da jeg først og fremmest ikke vil ændre udseendet mod det fælles bed, selvom L-støtterne står på min side af grundgrænsen. Så jeg må desværre løse det på en anden måde.