16,099 læst ·
19 svar
16k læst
19 svar
Byg en lille hems til børn. Giftig MDF? Massivt træ? Venligst hjælp!
Side 1 af 2
Jeg skal bygge en "loftmøbel" til mine børn. Den består af en sovedel (loftseng) og ved siden af den en "balkon", dvs. et lille loft man kan stå på (hvis man er 120 cm høj) og en hyggekrog nedenunder. Nu er jeg begyndt at overveje "gulvet", altså det man sover på i loftsengen og står på på balkonen. Jeg tænkte på at bruge MDF, fordi det er praktisk, men har hørt, at MDF frigiver for meget formaldehyd, og at det derfor ikke er anbefalelsesværdigt, at små børn sover på den hver nat.
Spørgsmålene er: Hvor farligt er det (hvis overhovedet)? Ved nogen, om der findes mindre giftig MDF at få fat på, og i så fald hvor, og hvordan ved man, hvilken der er god (ved at der findes Svanemærket, men har ikke fundet nogen passende forhandler, bor i Uppsala)? Findes der andre alternativer til gulv? Ville massivt træ være et realistisk alternativ eller en anden type plade? Loftdelene er ca. 120x160 henholdsvis 120x200 cm og hviler på en træramme på fire pæle (som et stort bord) med regler imellem for at støtte gulvet.
Meget taknemmelig for hjælp!
Spørgsmålene er: Hvor farligt er det (hvis overhovedet)? Ved nogen, om der findes mindre giftig MDF at få fat på, og i så fald hvor, og hvordan ved man, hvilken der er god (ved at der findes Svanemærket, men har ikke fundet nogen passende forhandler, bor i Uppsala)? Findes der andre alternativer til gulv? Ville massivt træ være et realistisk alternativ eller en anden type plade? Loftdelene er ca. 120x160 henholdsvis 120x200 cm og hviler på en træramme på fire pæle (som et stort bord) med regler imellem for at støtte gulvet.
Spånplader, har jeg hørt, kan afgive formaldehyd.
Jeg sov det meste af min barndom i en hemseseng (som min far byggede) med en spånplade som sengebund.
Om det har givet mig nogle skader ved jeg ej
Nu sover min datter i en hemseseng, som jeg har bygget i MDF (http://www.byggahus.se/forum/mobels...verk-till-allman-beskadan-59.html#post1974571)
Jeg sov det meste af min barndom i en hemseseng (som min far byggede) med en spånplade som sengebund.
Om det har givet mig nogle skader ved jeg ej
Nu sover min datter i en hemseseng, som jeg har bygget i MDF (http://www.byggahus.se/forum/mobels...verk-till-allman-beskadan-59.html#post1974571)
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Hvis du er meget bekymret for, at der kan være giftstoffer i nye byggematerialer, som kan påvirke dine små børn negativt, så er der en anden vej at gå, som du selv har nævnt: Massivt træ!gavagai sagde:...
Så er spørgsmålene: Hvor farligt er det (om overhovedet)? Ved nogen, om der findes mindre giftig MDF at få fat på, og i så fald hvor, og hvordan ved man, hvilken der er god (ved, at der findes Svanen-mærket, men har ikke fundet nogen passende forhandler, bor i Uppsala)? Findes der andre alternativer til gulv? Ville massivt træ være et realistisk alternativ eller en anden type plade? Loftdelene er ca. 120x160 hhv. 120x200 cm og hviler på en træramme på fire pæle (som et stort bord) med reglar imellem for at støtte gulvet.
Almindelig simpel råspont er et fremragende byggemateriale, og det bliver mindst lige så stærkt, sandsynligvis stærkere end MDF.
Findes i 17 og 22 mm tykkelse hos alle byggematerialehandlere.
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Tillføjelse:
Desuden koster råsponten kun 1/4 - 1/3 af, hvad MDF koster per kvm
(Hos Byggmax har de 17 og 20 mm tykkelse)
Desuden koster råsponten kun 1/4 - 1/3 af, hvad MDF koster per kvm
(Hos Byggmax har de 17 og 20 mm tykkelse)
Til mit bygge brugte jeg tre tykkelser på MDF'en: 6, 12 og 19 mm.gavagai sagde:
Rammen er bygget med 45x45 reglar. Til trinbenene brugte jeg 45x95 reglar.
Ja, MDF er ikke billigt. Har fortrængt, hvad mit loftssenge-byggeri kostedeKnockOnWood sagde:
Et tip er at tjekke, om der findes CARB-certificeret MDF. MDF indeholder formaldehyd, men hvad VOC-værdien bliver (måles i mg/liter) efter at alt er malet... Ingen anelse. Meget snak om en lille ting, men Europa er U-lande sammenlignet med USA, når det gælder bl.a. VOC. Google CARB respektive VOC, så kan man blive gråhåret for mindre...
Efter det er alt andet end trærent massivt livsfarligt... 
Det er trælimet, der indeholder noget, som bliver formaldehyd, når det udsættes for ilt, det er mængden af lim i materialet, der spiller en rolle, krydsfiner afgiver også, men betydeligt mindre pga. mindre mængde lim (og meget lidt lim, der har direkte kontakt med luften). At overfladebehandle pladerne mindsker også mængden ved at ilt har sværere ved at komme til træet/limet.
Masonitplader bruger slet ikke lim, de er vådpressede og bruger træets naturlige bindemiddel for at få pladen til at holde sammen, men jeg undrer mig over, om der findes tilstrækkeligt tykke plader til at være brugbare til noget andet end bagbeklædningen i et møbel.
Masonitplader bruger slet ikke lim, de er vådpressede og bruger træets naturlige bindemiddel for at få pladen til at holde sammen, men jeg undrer mig over, om der findes tilstrækkeligt tykke plader til at være brugbare til noget andet end bagbeklædningen i et møbel.
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Hvad er "almindelige gulvbrædder"?
Jeg har råspont til gulv på mit stald-loft.
Jeg har råspont til gulv på mit stald-loft.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 indlæg
Avgiver ikke "træ" terpentin?