Hej!

Om ca. 1,5 uge får vi adgang til vores nye hus. I modsætning til den nuværende trend skal vi faktisk bygge i stedet for at rive en indervæg ned. Dette er en væg, der ifølge den oprindelige planløsning har eksisteret tidligere og vil tilføje et ekstra soveværelse bag den åbne pejs.

Vi har til hensigt at bygge en almindelig indervæg efter alle kunstens regler med træregler, isolering, krydsfiner og gips udenpå det.

På siderne vil den ligge helt tæt op ad siden på skorstenen. Se vedhæftede billeder af, hvordan det ser ud nu, og en enkel skitse af, hvordan jeg har tænkt mig at bygge væggen.

Er der noget særligt, jeg bør tænke på, idet det er en pejs og dermed en mulig varmefaktor, der skal tages i betragtning?

Jeg har endnu ikke nogen opfattelse af, hvor varm skorstenen bliver, hvis man fyrer rigtig kraftigt i pejsen. Men ifølge inspektøren bliver den højst "lun" i og med, at skorstenen er såpass bred og dyb.

Tak på forhånd!

• Stue med hvidt loft, lys fyrretræsgulv og en åben pejs. Der er planter, sofaer og et hvidt skab langs væggen. Lysindfald fra store vinduer.
  • Pejs med glasdør, dekorativ vægkunst, brændestabler og planter på et lys træbord ved siden af.
  • Plan over huset med en ny indre væg markeret i rødt mellem stuen og soveværelset ved siden af den åbne pejs.
Mats-S
F fredrik0514 sagde:
Vi planlægger at bygge en almindelig indervæg efter alle kunstens regler med træstolper, isolering, krydsfiner og gips udenpå det. På siderne vil den ligge tæt op ad siden på murstokken.
Hej,
Det bør fungere med træstolper, men sæt ikke den sidste stolpe helt op mod murstokken. Efterlad mindst 5 cm mellemrum der. Afslut med isolering (mineraluld "gröna") mod murstokken. Krydsfinerpladen bør ikke berøre murstokken, giv den cirka 1-2 cm fri luft/isolering. Samme med bund/loft-stolpe. Gipsen er et dødt materiale, så den kan du tilslutte mod murstokken.

Hvis du vil være overnøjagtig og doven, så bruger du metalstolper i stedet for træstolper, så er du garanteret på den rigtige side af marginalerne. Det er faktisk lettere at lave væggene med metalstolper, fordi de aldrig vrider sig ("proptrækker") og altid er lige. Og eftersom du har krydsfiner i væggen, har du altid noget at fastgøre i alligevel :)

Mats-S Mats-S sagde:
Hej,
Det bør fungere med træregler, men sæt ikke den sidste regel direkte op mod murstokken. Lad mindst 5 cm mellemrum der. Afslut med isolering (mineraluld "gröna") mod murstokken. Krydsfineret bør ikke røre murstokken, giv den typisk 1-2 cm fri luft/isolering. Det samme med bund/tag-regel. Gipset er et dødt materiale, så den kan du slutte mod murstokken.

Hvis du vil være overnøjagtig og doven, så bruger du stålregler i stedet for træregler, så er du garanteret på den rigtige side af marginalerne. Det er faktisk nemmere at lave væggene med stålregler, da de aldrig vrider sig ("korksnegle") og altid er lige. Og eftersom du har krydsfiner i væggen, så har du altid noget at fastgøre i alligevel :)
Tak for rigtig gode tips!!!(y)

Mats-S
F fredrik0514 sagde:
Tak for meget gode tips!!!(y)
Takker!
16 år forrige århundrede som tømrer/snedker satte vel nogle lærdomme i hovedet ;-) Du behøver ingen digitale tips, blev 25 år som IT-konsulent efter byggelivet ;-)

Krokben
Det eneste jeg kunne tænke på, var hvordan I havde tænkt jer at udnytte varmepumpen til resten af huset, hvis I sætter en væg op. Selv med en dør vil spredningen jo blive mindsket betydeligt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.