3,454 læst ·
13 svar
3k læst
13 svar
Byg en betontrappe ind, hvad skal man tænke på?
Hej,
Vi har lige købt et hus, og den første dag gik et bræt i stykker på trappen, som var rådden, og min sambo måtte på skadestuen (det gik trods alt godt, men kunne have gået meget galt), hvilket gjorde, at jeg rev det hele ned, da det så gennemråddent ud ved nærmere inspektion.
Vi havde bemærket, at det så lidt dårligt ud, men tænkte ikke, at det var i så dårlig stand og regnede med at gøre noget ved det til sommer, men nu blev det i stedet med det samme.
Jeg ville have brug for hjælp med at bygge en betonstrappe ind.
Er der noget, jeg skal tænke på, inden jeg bygger den ind? Fx fundamentet, for at beskytte det? Skal det males ligesom øvrigt fundament? Skal der lægges en speciel måtte eller lignende under den nye trappe? Eller er det bare at gå i gang og bygge den ind?
Vi har tænkt os at bygge med trykimprægneret træ i samme størrelse, som det var før.
Sig gerne, hvad du synes/tænker, og hvis du har nogle øvrige tips.
Vi har lige købt et hus, og den første dag gik et bræt i stykker på trappen, som var rådden, og min sambo måtte på skadestuen (det gik trods alt godt, men kunne have gået meget galt), hvilket gjorde, at jeg rev det hele ned, da det så gennemråddent ud ved nærmere inspektion.
Vi havde bemærket, at det så lidt dårligt ud, men tænkte ikke, at det var i så dårlig stand og regnede med at gøre noget ved det til sommer, men nu blev det i stedet med det samme.
Jeg ville have brug for hjælp med at bygge en betonstrappe ind.
Er der noget, jeg skal tænke på, inden jeg bygger den ind? Fx fundamentet, for at beskytte det? Skal det males ligesom øvrigt fundament? Skal der lægges en speciel måtte eller lignende under den nye trappe? Eller er det bare at gå i gang og bygge den ind?
Vi har tænkt os at bygge med trykimprægneret træ i samme størrelse, som det var før.
Sig gerne, hvad du synes/tænker, og hvis du har nogle øvrige tips.
Bekymre dig ikke om den gamle trappe, der er der. Byg en ny ovenpå med nye vanger, som den anden var. Det, du kan gøre, er at lægge en asfaltpapir som et tag ovenpå med lidt opbuk mod væggen, så vandet ikke løber ind mod huset.
Kan man bygge på en måde, så det bliver nemt at skifte panel (de nederste brædder) uden at fjerne hele trappen, hvis det bliver nødvendigt om nogle år?J jonaserik sagde:
Der flager lidt maling på disse brædder, hvor I ser, det er snavset, bør dette males, før man bygger en trappe over? Det er minusgrader lige nu, så det bliver svært at male..
Ville selv overveje at rive betontrappen ned, især med tanke på hvordan den ser ud til at påvirke panelet.
Jepp kan være lidt svært måske uden at tegne, men jeg prøver. Beregn hvor langt terrassen bliver frem til plus 200 mm, fjern de nederste. Efter det går du til en pladefirma og siger, at du vil have plader, der er ca. 10 cm bredere end 3 paneler. Så de stikker under den 4., der skal være en lille knæk nederst med ombuk. Terrassen stiller du på sokler, ikke fastgjort til huset, andet end ved trappen, trappen kan være en god støtte også.L louii sagde:
En meget enkel skitse, hvis du højreklikker på den og åbner i ny fane, bliver den større.
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Byg enkel brændeopbevaring mod væg
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Behöver bygga/köpa förvaringslådor till en inbyggd säng
Möbelsnickeri -
Råd önskas: Bygga bastu i befintligt duschrum
Bastu -
Byg drivhus med glaskassetter, tips til fastgørelse/ramme?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Bygga in garderob bakom vattenrör
Ventilation