Hej,

Vi har lige købt et hus, og den første dag gik et bræt i stykker på trappen, som var rådden, og min sambo måtte på skadestuen (det gik trods alt godt, men kunne have gået meget galt), hvilket gjorde, at jeg rev det hele ned, da det så gennemråddent ud ved nærmere inspektion.

Vi havde bemærket, at det så lidt dårligt ud, men tænkte ikke, at det var i så dårlig stand og regnede med at gøre noget ved det til sommer, men nu blev det i stedet med det samme.

Jeg ville have brug for hjælp med at bygge en betonstrappe ind.

Er der noget, jeg skal tænke på, inden jeg bygger den ind? Fx fundamentet, for at beskytte det? Skal det males ligesom øvrigt fundament? Skal der lægges en speciel måtte eller lignende under den nye trappe? Eller er det bare at gå i gang og bygge den ind?

Vi har tænkt os at bygge med trykimprægneret træ i samme størrelse, som det var før.

Sig gerne, hvad du synes/tænker, og hvis du har nogle øvrige tips.

• Billede af en trætrappe foran et hus, med en ødelagt planke og en kost ved siden af. Trappen ser gammel og slidt ud med fugtige omgivelser.
  • Billede af en beskadiget trætrappe ved et husindgangsparti. Trappen er fjernet, og jorden er dækket af visne blade og trærester.
  • Billede af et hus med en revnet trætrappe, bunke af nedrevne brædder foran. Trappe ser delvist nedbrudt og fjernet ud. Grønt hus med hvid dør.
  • Billede af indgangsparti med grønmalet facade, revne brædder ved siden af en gammel betontrappe, der skal udskiftes til trykimprægneret træ.
  • Rådnet trappebræt med synlige skader og fugt, omgivet af metalbolte på en våde overflade.
  • Rusten trappe med afskallet maling og revnede trin. Vises tæt på med en mørk, beskadiget overflade. Væggen bag trappen er også slidt.
  • Under en trappekonstruktion med synlig beton og revner, omgivet af jord og sten.
Bekymre dig ikke om den gamle trappe, der er der. Byg en ny ovenpå med nye vanger, som den anden var. Det, du kan gøre, er at lægge en asfaltpapir som et tag ovenpå med lidt opbuk mod væggen, så vandet ikke løber ind mod huset.

• Synes
louii
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Bekymre dig ikke om den gamle trappe, der er der. Byg en ny ovenpå med nye vagnstycken som den anden var. Det du kan gøre, er at lægge en asfaltpapp som et tag over med lidt opvik mod væggen, så vandet ikke løber ind mod huset
Kan man bygge på en måde, så det bliver nemt at skifte panel (de nederste brædder) uden at fjerne hele trappen, hvis det bliver nødvendigt om nogle år?

Der flager lidt maling på disse brædder, hvor I ser, det er snavset, bør dette males, før man bygger en trappe over? Det er minusgrader lige nu, så det bliver svært at male..

Dette bør du gøre noget først. Ingen ved, hvordan det ser ud bag panelet. Passende at save/rive de tre nederste op til, hvor broen skal slutte. I stedet for træværk så sætter du en plade, der dækker.

• Synes
louii
  • Laddar…
Lidt vask og farve så har du velsagtens en kanontrappe?

• Synes
louii
  • Laddar…
K krenr09 sagde:
Lidt vask og farve så har du vel en kanontrappe?
Ikke godt, der er ingen repos, at stå 1 -2 trapper ned med poser og åbne døren udad er ingen fornøjelse.

• Synes
louii
  • Laddar…
K krenr09 sagde:
Lite tvätt o färg så har du väll en kanontrappa?
Tænkte så først jeg også, dog som jonaserik skriver så er det en rigtig farlig trappe hvis du har lidt oppakning/et barn og du skal stå på et lille trin og låse op.

Det er lidt tricky også man skal nærmest lave trappen mod panelet.

Sådan ser det ud nærmest døren i hjørnet, hvor den gamle trappe dækkede før. Malingen skaller lidt, hvordan synes I brædderne ser ud? Hvad ville I have gjort?

• Afløbsrør ved hjørne med afskallet maling på væggen og eksponerede træbrædder, tidligere dækket af en gammel trappe.
  • Flagnende maling og slidt træ i hjørne nær en dør, der afslører træets naturlige farve under den afskallede overflade.
  • Flagnende maling på træplanker nær en dør, hvor en gammel trappe tidligere stod. Træet ser slidt ud, og der er synlige malingsskader.
  • Flagnende maling på træplanker i hjørnet nær en dør, hvor en gammel trappe tidligere stod. Overvejelse af bræddernes tilstand og mulige løsninger.
Ingen snak de er for længst over sidste salgsdato. Væk med dem ellers bliver der problemer i fremtiden og sæt en plade. Gør det rigtigt fra starten.

• Synes
louii
  • Laddar…
Ville selv overveje at rive betontrappen ned, især med tanke på hvordan den ser ud til at påvirke panelet.

• Synes
louii
  • Laddar…
J jonaserik sagde:
Inget snak de har passeret bedst før datoen for længst. Væk med dem ellers bliver der problemer i fremtiden og sæt en plade. Gør det rigtigt fra begyndelsen.
Har du tips hvad du tænker for plade og forklar lidt mere hvordan jeg skal gøre?

L louii sagde:
Har du tips vad du tänker for plade og forklar lidt mere hvordan jeg skal gøre?
Jepp kan være lidt svært måske uden at tegne, men jeg prøver. Beregn hvor langt terrassen bliver frem til plus 200 mm, fjern de nederste. Efter det går du til en pladefirma og siger, at du vil have plader, der er ca. 10 cm bredere end 3 paneler. Så de stikker under den 4., der skal være en lille knæk nederst med ombuk. Terrassen stiller du på sokler, ikke fastgjort til huset, andet end ved trappen, trappen kan være en god støtte også.
En meget enkel skitse, hvis du højreklikker på den og åbner i ny fane, bliver den større.

• Byggetegning af altan med dør og rækværk, viser paneler og pladeopmåling; pladen placeres under panel 4, med fjernelse af de 3 nederste paneler.
L louii sagde:
Sig gerne hvad du mener/tænker, og om du har nogle øvrige tips.
Sæt ordentlige gelændere på begge sider af trappen!
Vi ældre er mange, der har svært ved at gå, hvis ikke der er noget at holde sig i.
Og alle er ikke højrehåndede :D

Typ sådan en plade hvis jeg forstår det rigtigt? Ligner den hvide plade til venstre bare i mindre format ville hjælpe?

En hvid plade står op ad en grøn væg ved siden af en mørk træplatform med en knækket stolpe i forgrunden.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.