Hej,
Jeg har fået fat i et parti glaskassetter i 2 forskellige mål/varianter.
Min partner har længe snakket om et drivhus, så nu må det være tid.

Glaskassetterne er 2- og 3-lags, og har altså ingen ramme omkring. De vinduer, der er 3-lags, har på den ene side dobbelte glas, der er sammenlimede.
Ellers ser de sådan her ud, en metalliste med gummipakning mellem glassene.
Illustration af en glaskassette med dobbelt- og tripleglas, metal- og gummipakninger mellem glassene, ingen ramme. Anvendes til byggeri.

Det, jeg nu er begyndt at tænke over, er, hvordan jeg pokker skal bygge rammer til dem, eller hvordan jeg skal fastgøre dem til bygningen på en god måde.

Min tanke er enten at have en muret sokkel, og så på med en træramme, hvor glassene skal udgøre selve facaden. De er 130 henholdsvis 150 cm høje, så de vil gå fra soklen op til taget langs langsiderne.
Eller også bliver det en ramme helt i træ, uden muret sokkel, forestiller mig, det bliver mindre arbejde samt billigere.

Skal man fræse spor i reglarne, der kommer rundt om glassene, skal man stille glasset på en regel i underkanten, men måske stille det så langt ud, at den yderste glasskive hænger i luften, og vandet således drypper ned uden at blive stående?
Skal man placere dem på en metalplade, der beskytter trærammen?

Har ikke besluttet om rammen bliver i ubehandlet træ, eller om det bliver trykimprægneret, men uanset er det jo godt at undgå stående vand og slippe for unødig fugt på indersiden af væggen.

Taknemmelig for alle slags tips eller tanker, måske er der allerede nogen, der har bygget et drivhus med glaskassetter og har et billede at dele?

Mvh
Billy

R
Hej, hvordan gik det? Har selv overvejet et lignende projekt og har de samme spørgsmål.

R raspen86 sagde:
Hej, hvordan gik det? Har selv overvejet et lignende projekt og har de samme spørgsmål.
Er ikke kommet i gang endnu.
Bliver vel først næste år, vil jeg tro. :)

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.