kristofer12345
Hej!

Jeg har lige nu støttet op en bærende bjælke og skal lave en ny indvendig væg af lecablokke. Men jeg undrer mig over, hvordan jeg lægger de sidste blokke under bjælken, så selve væggen holder bjælken oppe? Skal man skære blokkene ud, så man kan presse dem ind under bjælken den sidste del, eller skal man bruge fugeskum eller beton eller noget andet, så det presser mod bjælken på den bedste måde? Hjælp mig gerne :) tak :)

Forma rundt og støb det sidste stykke med ekspanderende finbeton.

• Synes
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Matti_75 Matti_75 sagde:
Forma rundt og støb det sidste stykke med ekspanderende finbeton.

Jeg har aldrig brugt dette, men hvor meget ekspanderer det i cm? Hvor stort mellemrum behøver jeg mellem bjælke og sidste blok?

kristofer12345
Står 4% men det er jo ikke meget om vi siger jeg lægger 10 cm ? Beton..

Det udvider sig kun så meget, at det modsvarer krympningen, som normalt forekommer i beton. Det er fordelen med expanderbruk, netop at det fylder ud i dit tilfælde under bjælken.

• Synes
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Hvad med almindelig fugeskum, det er jo ret meget lettere at arbejde med plus at det bruges jo også til at lufte op cementplader i visse tilfælde?!‍♂️

kristofer12345
Løfte

Nej absolut ikke!! Det har ingen trykstyrke overhovedet.

• Synes
kristofer12345
  • Laddar…
Hvad er det, du skal gøre? Du skriver, at du allerede har understøttet bjælken, men samtidig at væggen, du bygger, er tænkt at skulle være bærende?
Behøver væggen virkelig at være bærende?

Uanset hvad, kan jeg ikke understrege nok, at du absolut ikke skal bruge fuge skum; det er virkelig ikke det rigtige produkt, uanset om væggen bliver bærende eller ej.

• Synes
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Ja bjælken ligger jo og holder på siderne, men ok ikke fugeskum så, men jeg er lidt usikker på ekspanderbetonen, har aldrig brugt det, skal man blande den løs eller fast og hvor meget udvider den sig? Hvis jeg efterlader 5 cm mellem sidste blok og bjælken eller skal jeg efterlade 10, så skal jeg bygge en form og så sprøjte betonen ind, hvis jeg skal blande den løs..? Blander jeg den mere fast, så behøver jeg ikke have en kæmpe form? Mange spørgsmål

Du skal blande den i henhold til anvisningen på sækken, den vil da være lige så flydende som flydespartel, hvilket gør, at den flyder ind og fylder hulrummet under bjælken.

• Synes
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Matti_75 Matti_75 sagde:
Du skal blande den i henhold til anvisningen på sækken, den er da lige så flydende som flydespartel, hvilket gør, at den løber ind og fylder hulrummet under bjælken.
Ok, hvis du har gjort dette selv, antager jeg, at du har arbejdet med exp. Beton..hvor meget ville du lade cm? være mellem bjælken og den sidste blokrække? Hvis jeg må spørge, for du skal vide, at det fungerer.?

Expanderbruk fin klarer 10-100mm så i det spænd skal du ligge.

• Synes
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Ok godt skal prøve

Du kan ikke løfte bjælken lidt mere, skære til leca og derefter sænke ned.

Protte

• Synes
kristofer12345
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.