Jeg er i gang med at finde ud af, hvordan jeg skal konstruere vores nye skrivebord, og har brug for jeres input. Tanken er, at skrivebordet skal være "svævende", dvs. pladen skal kun være forankret i væggen/væggene.

Det der gør det hele spændende er, at pladen skal have rummets fulde bredde, dvs. 3700mm. Og der skal (helst) ikke være nogen støtteben undervejs. At finde en plade (i et stykke) med den bredde er ikke let. Og den skal helst ikke veje alt for meget, og ikke være alt for dyr. Så der er egentlig ikke så meget at vælge imellem (hvad jeg ved). Så lige nu hælder det til massiv stavlimet træplade, typisk eg eller mahogni, som fås hos Bauhaus/K-Rauta. Dem kan man få i dimensioner 30x630x3700 mm for under 3000kr.

Fint. Ifølge mine beregninger ville en sådan plade veje omkring 60-70kg. Derudover kommer der jo så et par computere, nogle skærme og mindst to par albuer :-)

Når det kommer til selve ophængningen, har jeg tænkt mig at sætte regler på kortsiderne, som pladen hviler på, samt eventuelt også en langs gående regel. For at undgå svaj og klare at støtte i dybden har jeg fundet et par kraftige konsoller på 500x500 mm (lundbergs.com). Jeg regner med at skulle bruge 4-5 stykker af dem for at holde pladen stiv. Da pladen er 630mm dyb, er der jo 130mm, der ikke får "støtte".

Den langs gående væg samt en af kortvæggene er mursten = god fastgørelse, mens den anden kortside er gips, og hvis man er heldig, er der en regel i den rigtige højde, ellers må jeg nok åbne væggen og forstærke.

Hvad tænker I om konstruktionen? Er det holdbart? Jeg ved ikke, hvordan man beregner belastningen. Den behøver ikke kunne håndtere, at en voksen person sidder på pladen, men eventuelt et mindre barn, der klatrer op :-) Hvor mange "kæmpe konsoller" tror I, man behøver? Er det et problem, at ikke hele pladens dybde har støtte? Hvad mere skal jeg tænke på?

Tak på forhånd!

Jeg tror ikke, at de 130 mm har nogen praktisk betydning. Derimod er den langsgående støtte vigtig. Åbn gipsvæggen eller monter noget passende plademateriale, der har støtte mod gulvet, mod gipsvæggen. Måske kan man dække den med samme tapet el tilsvarende, som væggen allerede har. Begynd uden konsol og mærk efter, hvordan det føles. Hvis det føles ustabilt, kan du montere en konsol i midten osv. Selvfølgelig kan man beregne dette med et eller andet FEM-program, men det vil være nemmere at prøve sig frem.

Det svære i projektet vil være at passe pladen ind mod væggene, da du ikke vil have nogen samling. Jeg foreslår, at du bruger masonit til at lave skabeloner. Derefter bruger du skabelonerne til at overføre savlinjen til dit plademateriale.

Googles på "scribing sheet material" og "scribing benchtop"

Hej mattias! Tak for dit svar! Den længdegående væg er mursten, så der er ingen problemer. Men efter tests hvor vi punktbelastede vores 50x50 konsoller, holdt hverken fastgørelsen eller konsollen specielt godt. Så i morgen tager vi nye skridt med bedre skruer/plug og eventuelt en ny tilgang. Det er måske lidt uretfærdigt at punktbelaste en konsol, men man vil jo gerne føle, at den kan holde til lidt i det mindste.

Jeg har talt med en kollega, som troede, at det skulle være nok med "ramme rundt om", altså ordentlige regler på rygsiden samt kortsiderne. Men jeg tror, at man har brug for noget, der styrker "svajet" = konsoller.

Jeg har googlet på scribing som du sagde, men jeg syntes ikke, at jeg fandt noget af interesse... Hvad betyder FEM program?

FEM=Finit element metode, eller Finite Element Method. En slags beregningsmodel, hvor man opdeler sit eksperimentrum i mange små elementer (meshing) og med gigantiske ligningssystemer beregner, hvad der sker i elementernes rand (kanter). Det kan hurtigt blive meget indviklet.

Vedr. Scribing:
http://www.doityourself.com/stry/betterfit

Af tidligere erfaring poster jeg her en beskrivelse af, hvordan det benløse skrivebord endte med at blive.

Langs væggen byggede jeg en ramme af en 45 x 70 bjælke, som jeg fastgjorde med franske bolte, der blev forsænket lidt (ikke at det kan ses, medmindre man ligger på knæ og støvsuger).

For at "stive" op konsollerne (som viste sig at give sig ved kraftig punktbelastning (se tidligere post)) delte jeg rammen op i dele, så der blev plads til en konsol mellem hver del. På vores 3,70m lange væg satte jeg 5 stk. 50x50 konsoller og altså 6 stk. "rammestykker", som alle sidder tæt op ad konsollen. Se vedhæftede billede!

Langs de korte sider satte jeg en lignende bjælke, som jeg savede lidt smart, så den ikke gik i fuld højde helt op til pladen.

Da den ene væg var en gipsvæg, måtte jeg desuden åbne den og forstærke med en indre bjælke. De øvrige vægge er sten, så der var det fint.

Store bolte, fede plugs, så det føltes godt :)

Konsollerne fastgjorde jeg kun i væggen, og kun i de tre øverste huller, det nederste hul lod jeg være tomt.

Pladen, der blev anskaffet på Bahaus, var *præcist* lige så bred som rummet - what are the odds? - og efter lidt fiflen fik vi den på plads.

Da pladen spænder fra side til side i rummet, har jeg aldrig behøvet at forankre den i dybden, men den ligger bare ovenpå konsollerne.

Og bæreevnen? Tja, en voksen kan ikke lægge hele sin vægt yderst på pladen, men et barn kan uden problemer både stå og hoppe på pladen (selvom jeg forsøger at vænne dem af med denne adfærd). Eventuelle byrder på skrivebordet i form af skærm, computer og bøger står jo normalt mod væggen og ikke yderst på pladen, hvilket gør, at belastningen yderst på pladen bliver minimal.

Alt i alt føles det som en forholdsvis robust konstruktion. For ikke at tale om, hvor cool det er at have et så bredt skrivebord! Hele familien kan sidde og lave kunsthåndværk samtidig! :)

• Vægbeslag i metal monteret på en væg, klar til at bære en bred bordplade. Viser fem beslag og en træramme som understøtter konstruktionen.
  • Kontor med langt, vægmonteret skrivebord, to computere, hylder ovenfor og stole. Væg med billeder i ramme. Bredt skrivebord med kontorartikler og belysning.
  • Synes
mlindsten og 5 andre
  • Laddar…
Dejligt at du kom tilbage til tråden og fortalte, hvordan det gik! Og hvilket flot skrivebord det blev!

Fed!

• Synes
David G
  • Laddar…
Flot!

Sådan vil jeg også have det :)

Flot skrivebord! Jeg er inde på samme idé og fandt denne fremragende tråd. Vores skrivebord bliver ca. 2 m langt og skal dække en væg mellem et hjørne og en dørkarm. Jeg havde tænkt mig at sætte en konsol på hver kortside samt 2 stk. i midten (4 stk. i alt).
Jeg har nogle spørgsmål angående sargen, som du byggede:
Hvis jeg forstod det rigtigt, var det for at stabilisere konsollerne, som gav efter?
Hviler bordpladen også på sargen?
Fæstede du konsollerne i sargen på nogen måde, eller ligger de bare imod?
Hvad brugte du til skruer og plugs?

Det bliver et sjovt projekt det her. Vi skal dække hele kortsiden af rummet med hylder samt dette skrivebord.

Sargen var vel i første omgang tænkt at være aflastning for pladen - langs væggene, da pladen hviler på sargen på tre vægge. Men det er klart, hvis jeg punktbelaster pladen langt ude så er det vel i første omgang konsollerne der tager trykket, men også sidesargen forestiller jeg mig (er lidt rusten på fasthedslæren) :)

Fra begyndelsen havde jeg tænkt at lade den længdegående sargdel løbe i ét stykke, men efter punktbelastningstest af en konsol (uden plade) så fik jeg den idé, at jeg, ved at opdele sargen, kunne støtte konsollerne lidt bedre. Jeg *tror* det gør en forskel, men jeg har jo ikke målt og sammenlignet.

Konsollerne er ikke fastgjort i sargen, de er bare "klemt" mellem.

For at være på den sikre side brugte jeg fede skruer og plugs. Jeg fandt et par orange meget behagelige plugs på Bauhaus som jeg har brugt. Kan ikke huske dimensionen nøjagtigt, men jeg ved sargen i det mindste er fastgjort med 8mm franske bolte, ville gætte på de også er cirka 8-10cm lange (da de skal gennem materialet).

Konsollerne er fastgjort med samme plugs, men "almindelige" skruer, også disse i diameter 6-8mm og en længde på 7-8cm som jeg husker det.

A og O er vel at finde stabile konsoller. De fleste almindelige butikker ser dog ikke ud til at have 50x50cm (eller større) så man skal lede lidt.

Held og lykke! Post gerne info og billeder fra dit projekt :)

Tak for hurtigt svar! Jeg skal absolut poste billeder, når det er klart. Vi skal bare male væggen, købe materialer og så grue os lidt, inden vi går i gang :-) Vi har købt en lejlighed, der blev renoveret i 90'erne, så vi har en hel del at gøre, men fint skal det blive.

Hej! Her kommer de lovede billeder af vores konsolhyldeprojekt og kronen på værket, konsolskrivebordet! Det gik godt, selv om det var vanskeligt at undgå alle elledninger, specielt fordi vores måler, der skulle finde elektricitet i væggen, var helt inkonsekvent.
TAK Johram for al hjælp og alle tips! Vi købte samme konsoller som du brugte, og de ser ud til at holde både for vægten af bordpladen (vi købte en bordplade fra IKEA), vores computere og et par albuer :-)

4963341779_5f82176864.jpg

4963942644_636bafde42.jpg

4963944144_82ccd6d85c.jpg

http://www.flickr.com/photos/53685947@N04/4963341779/

Senest redigeret:
Stiligt! Blev jo rigtig flot det der! Hvad er den bageste væg for en slags? Beton eller gips?

Tak! Det er en hård betonvæg, så skruerne sidder som bjerget. Vi købte en borehammer specielt til dette projekt, og det var velinvesterede penge. Det havde været skræmmende at bore alle 100 huller med vores lille slagboremaskine/skruetrækker...

Tror du sparede den omkostning med tanke på, hvad borer til den lille havde kostet samt hvor meget valium der havde været brugt :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.