1,106 læst ·
3 svar
1k læst
3 svar
Brandbeskyttelsesbeskrivelse og energiberegning
Hej!
Vi planerar en attefallstillbyggnad til vores hus. I dag ligger huset på 147 kvm og vi skal bygge til med 13 kvm, og tilbygningen skal være en "matsal" som vil være i direkte forbindelse med køkkenet. Vi vil flytte et stort vinduesparti, så det ender i tilbygningen i stedet. Jeg er ved at lave tegninger og dokumenter, og stoppede lidt ved brandsikringsbeskrivelsen. Tager lidt fra den nuværende beskrivelse der findes på huset, men netop det med at beregne og se om konstruktionen holder for brandklasse. Jeg antager at det er REI30 jeg skal opnå? Tilbygningen vil ligge tættere end 8 meter til naboens skur.
Væg
(IN) 13 mm gips
45x45 mm reglar s600
45 mm isolering
0,2 mm dampspærre
45x170 mm regel
170 mm isolering
9,5 mm vindbeskyttelseskiva
28 mm lægter
9 mm fibercementskiva (UD)
Tag
(IN) 13 mm gips
45x45 mm reglar s400
45 mm isolering
0,2 mm dampspærre
45x220 mm reglar s1200
195 mm isolering
25 mm udluftning
20 mm råspont
Underlagspap
Tagpap (UD)
Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg skal beregne?
Og prøver også at lave en energiberegning med rockwool samt energiberakning.se. Mit spørgsmål der:
Er det Um jeg skal beregne? Og det skal da være under 0,33 W/m2K ifølge 9:92, ikke? For mine foreløbige beregninger ligger jeg over på tag og væg, men meget lavere på grund, men er det ok så længe Um er under grænsen eller skal hver del for sig klare grænsen? Og jeg har lidt problemer med kuldebroer, findes der nogle skønsmæssige værdier man kan regne med i stedet for præcise værdier?
Vi planerar en attefallstillbyggnad til vores hus. I dag ligger huset på 147 kvm og vi skal bygge til med 13 kvm, og tilbygningen skal være en "matsal" som vil være i direkte forbindelse med køkkenet. Vi vil flytte et stort vinduesparti, så det ender i tilbygningen i stedet. Jeg er ved at lave tegninger og dokumenter, og stoppede lidt ved brandsikringsbeskrivelsen. Tager lidt fra den nuværende beskrivelse der findes på huset, men netop det med at beregne og se om konstruktionen holder for brandklasse. Jeg antager at det er REI30 jeg skal opnå? Tilbygningen vil ligge tættere end 8 meter til naboens skur.
Væg
(IN) 13 mm gips
45x45 mm reglar s600
45 mm isolering
0,2 mm dampspærre
45x170 mm regel
170 mm isolering
9,5 mm vindbeskyttelseskiva
28 mm lægter
9 mm fibercementskiva (UD)
Tag
(IN) 13 mm gips
45x45 mm reglar s400
45 mm isolering
0,2 mm dampspærre
45x220 mm reglar s1200
195 mm isolering
25 mm udluftning
20 mm råspont
Underlagspap
Tagpap (UD)
Er der nogen der kan hjælpe mig med hvordan jeg skal beregne?
Og prøver også at lave en energiberegning med rockwool samt energiberakning.se. Mit spørgsmål der:
Er det Um jeg skal beregne? Og det skal da være under 0,33 W/m2K ifølge 9:92, ikke? For mine foreløbige beregninger ligger jeg over på tag og væg, men meget lavere på grund, men er det ok så længe Um er under grænsen eller skal hver del for sig klare grænsen? Og jeg har lidt problemer med kuldebroer, findes der nogle skønsmæssige værdier man kan regne med i stedet for præcise værdier?
Eller måske skal det bare være EI30 for væggene og REI30 for taget?A AngelFB sagde:Hej!
Vi planlægger en attefalludbygning til vores hus. I dag ligger huset på 147 kvm, og vi skal bygge 13 kvm til, og udbygningen skal være en "spisestue", som vil være i direkte forbindelse med køkkenet. Vi vil flytte en stor vinduessektion, så den kommer til at være i udbygningen i stedet. Jeg er i gang med at udarbejde tegninger og dokumenter og sad lidt fast på brandsikringsbeskrivelsen. Jeg tager nogle elementer fra den nuværende beskrivelse, der findes på huset, men lige det at beregne og se om konstruktionen opfylder brandklassen. Jeg går ud fra, at det er REI30, jeg skal opnå? Udbygningen vil ligge tættere end 8 meter til naboens skur.
Væg
(IN) 13 mm gips
45x45 mm reglar s600
45 mm isolering
0,2 mm dampspærre
45x170 mm regel
170 mm isolering
9,5 mm vindbeskyttelsesplade
28 mm lægter
9 mm fibercementplade (UD)
Tag
(IN) 13 mm gips
45x45 mm reglar s400
45 mm isolering
0,2 mm dampspærre
45x220 mm reglar s1200
195 mm isolering
25 mm ventilation
20 mm ru brædder
Underlagspap
Overfladepap (UD)
Er der nogen, der kan hjælpe mig med, hvordan jeg skal regne det ud?
Og forsøger også at lave en energiberegning ved hjælp af rockwool samt energiberakning.se. Mit spørgsmål der:
Er det Um, jeg skal beregne? Og det skal så være under 0,33 W/m2K ifølge 9:92, ikke sandt? For mine foreløbige beregninger ligger jeg over på tag og væg, men meget lavere på fundament, men er det okay, så længe Um ligger under grænsen, eller skal hver del for sig opfylde grænsen? Og jeg har lidt problemer med kuldebroer, findes der en standardværdi, man kan regne med, i stedet for nøjagtige værdier?
Klik her for at svare