Vi har et hus med garage i kælderen. En ret stor del af kælderen har "åben planløsning" mod dette garage (opbevaring, værksted osv.) Nu overvejer vi at bygge ud huset på begge etager. Det skal så blive et større garage i kælderen. Vil helst ikke have nogen dør/væg mellem den nye og gamle del af garagen. Har forstået, at man har brug for EI30 mellem garage og beboelse. Antar at dette også inkluderer den eksisterende del af garagen? Alle vægge er murede, så det bør være OK. Men etagedækket er jeg usikker på, hvordan man skal vurdere. Det består af 200mm høje reglar med mineraluldsisolering imellem. (Tror at isoleringen er 95mm). Under det sidder 18mm råspont og 9mm gips. Hvordan kan jeg finde ud af, om dette opfylder EI30 / REI30? De fleste eksempler jeg finder, handler jo om vægge eller ny konstruktion af etagedæk. Taknemmelig for tips!
Selvbygger
· Stockholm
· 10 104 indlæg
Sikker på at de ikke kræver IE60?N nomis sagde:Vi har et hus med garage i kælderen. En ret stor del af kælderen har "åben planløsning" mod dette garage (opbevaring, værksted osv.)
Nu overvejer vi at bygge ud huset i begge plan. Det skal så blive et større garage i kælderen. Vil helst ikke have nogen dør/væg mellem den nye og gamle del af garagen.
Har forstået at man behøver EI30 mellem garage og bolig. Antager at dette også trækker med sig den eksisterende del af garagen?
Alle vægge er murede så det bør være OK. Men mellemloftet er jeg usikker på hvordan man skal bedømme. Det består af 200mm høje regler med mineraluldsisolering imellem. (Tror at isoleringen er 95mm). Under det sidder 18mm råspont og 9mm gips. Hvordan kan jeg finde ud af om dette opfylder EI30 / REI30? De fleste eksempler som jeg finder handler jo om vægge eller nykonstruktion af bjælkelag.
Taknemmelig for tips!
Dobbeltgips og Rockwool plejer at være det som er den enkleste løsning.
Tak for svaret!
Dog stadig forvirret... Fandt dette på träguiden efter at jeg oprettede tråden:
källarbjälklag med bjælker af konstruktionsvirke eller limträ, ≥ 45x170 (VB1974 eller VB3100), centrumafstand ≤ 600 mm, på oversiden forsynet med undergulv af ≥ 22 spontede gulvplader eller 23x95 underlagsspont (VB2055) samt på undersiden forsynet med mindst 9 mm beklædningsplade (densitet ≥ 450 kg/m3) mod glespanel 22x70 (VB0804) c 400 mm alternativt 17x95 underlagsspont (VB2049), opfylder kravet for brandteknisk klasse EI 30.
Dog stadig forvirret... Fandt dette på träguiden efter at jeg oprettede tråden:
källarbjälklag med bjælker af konstruktionsvirke eller limträ, ≥ 45x170 (VB1974 eller VB3100), centrumafstand ≤ 600 mm, på oversiden forsynet med undergulv af ≥ 22 spontede gulvplader eller 23x95 underlagsspont (VB2055) samt på undersiden forsynet med mindst 9 mm beklædningsplade (densitet ≥ 450 kg/m3) mod glespanel 22x70 (VB0804) c 400 mm alternativt 17x95 underlagsspont (VB2049), opfylder kravet for brandteknisk klasse EI 30.
Selvbygger
· Stockholm
· 10 104 indlæg
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Brandskydd till utbyggnad av Willabgarden uterum nära garage
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hjälp: Garageport EI30
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
brandskydd EI30
Isolering -