31,141 læst ·
29 svar
31k læst
29 svar
Fjernelse af bærende væg, indsætte afveksling på loftet?

Har et etplanshus med kælder og skal fjerne en bærende væg. Tidligere ejer har for længe siden allerede revet en del af en bærende væg og vekslet den af med en stående bjælke over spærernes hanebjælke. Det er i dag 3 fag (2 spær) som er afvekslet, og jeg vil gerne understøtte yderligere 2 fag på denne måde. I princippet ville denne bjælke, som er lidt over 3,60, så blive udskiftet med en kraftigere bjælke, som dækker i alt 5 fag. Begge ender kommer til at hvile på stolper, der står over murede kældervægge.
Kan man gøre på denne måde? Synspunkter?
På billederne kan man se loftet og den nuværende afveksling.
Senest redigeret:
Ja det kan det blive, ikke sikkert at de murede vægge kan klare lasten. Undersøg dette nøje med en konstruktør, som kan beregne hulfastheden. Var et sted hvor de ikke kunne klare det, der måtte de sætte nye plinter i kælderen som tog dele af lasten. Det blev et ret stort projekt, men det gik godt.jaeger77 sagde:
Ja, har K ritninger og mtrlspec. Hele kælderen er muret med 20cm betonghuldblok. Nu når jeg kigger på dem ser jeg, at man har fjernet en del af den bærende væg, hvor der tidligere stod ekstra stolper op til spær. Må give mig op på loftet...
Siden tidligere er altså bærende væg fra linje 9 til 13 fjernet og afløst ifølge billede øverst. Nu er tanken, at den anden væg fra linje 12 til 17 skal fjernes og bæres på samme måde. Bjælken vil altså spænde mellem linje 9 og 17. Det bliver i alt 5 fag, 4 spær. Spærene ligger på ujævne linjer. Skal man bruge penge på en pengeslugende konsulent for dette indgreb, eller skal jeg finde en IPE eller limtræsbjælke af passende dimension?
Moderator
· Stockholm
· 56 254 indlæg
Skal begynde med at påpege, at jeg ikke er bygningsingeniør eller har nogen anden (nævneværdig) fagkundskab om bygningskonstruktion.
Men jeg synes, det ser ud som om dine tagspær er af fagværkstypen, og i så fald er jeg ikke så overbevist om, at den der væg overhovedet bærer nogen nævneværdig last. Tagspærene er selvbærende (tror jeg).
Den bjælke, der ligger der i dag, ser ud til at være meget mangelfuldt fastgjort i de bjælker, den forventes at holde oppe. Hvis der var nogen last at tale om, ville befæstelserne blive trukket fra hinanden.
Men jeg synes, det ser ud som om dine tagspær er af fagværkstypen, og i så fald er jeg ikke så overbevist om, at den der væg overhovedet bærer nogen nævneværdig last. Tagspærene er selvbærende (tror jeg).
Den bjælke, der ligger der i dag, ser ud til at være meget mangelfuldt fastgjort i de bjælker, den forventes at holde oppe. Hvis der var nogen last at tale om, ville befæstelserne blive trukket fra hinanden.
Moderator
· Stockholm
· 56 254 indlæg
Jeg tager det tilbage om mangelfuld fastgørelse, jeg så ikke sømbåndene.
Tak for respons hempularen, du har hjulpet mig ved andre lejligheder, hvis jeg husker rigtigt.
Ja, dette er vel gitterspær, type W-spær. Hvordan optager sådan et spær sin belastning? Bliver der måske ikke så høj belastning på hanebåndet?
Ja, dette er vel gitterspær, type W-spær. Hvordan optager sådan et spær sin belastning? Bliver der måske ikke så høj belastning på hanebåndet?
Medlem
· Västra götaland
· 118 indlæg
Hej!
Hvis man ser på, hvordan kældervæggene er placeret direkte under de vægge, som du har til hensigt at demontere, tyder det på, at de er bærende.
Jeg ville have rejst spørgsmålet med en konstruktør.
For hvis det er sådan, at de er bærende, skal en konstruktør beregne din afvekslingsbjælke med henblik på gældende snelastzone m.m. Den ser ud til at blive ret lang.
Mvh: Torpalainen
Sker der noget, er det dig, der er ansvarlig.
Hvis man ser på, hvordan kældervæggene er placeret direkte under de vægge, som du har til hensigt at demontere, tyder det på, at de er bærende.
Jeg ville have rejst spørgsmålet med en konstruktør.
For hvis det er sådan, at de er bærende, skal en konstruktør beregne din afvekslingsbjælke med henblik på gældende snelastzone m.m. Den ser ud til at blive ret lang.
Mvh: Torpalainen
Sker der noget, er det dig, der er ansvarlig.

Nu har jeg mere indgående kigget på tegningerne og kommet frem til følgende observation:
Se på det første billede. Denne type tagstol findes ved linje 3,5 og 7, og her findes ingen bærende væg, kun garderober. Den er symmetrisk og er således selvbærende.
Andet billede: Her står skråstiverne lidt forskudt på højre side for at møde en stolpe i den bærende væg. Denne type findes ved linje 9 og 11. Nu findes her ingen bærende væg, fordi tidligere ejere har fjernet den og forskudt det oppe på loftet ifølge tidligere indlæg.
Billede nr. 3: Her findes der kun to skråstivere, som møder en stolpe, 3"x3" i den anden bærende væg, som jeg vil fjerne. Denne tagstol findes i linje 13,15 og 17.
Nu kommer det bedste: Oppe på loftet findes kun én type tagstol, og det er den model, som står i linje 3,5 og 7. Altså den selvbærende model. Hvordan dette kan være, ved kun bygmesteren vel, og han er nok død og begravet for længe siden.
Hvad tror I, kan dette passe? På billederne længere oppe ser man jo, at her findes ingen væg, kun garderober.