Hej.
Ingen anelse om dette havnede i den rette kategori.

Under alle omstændigheder, er lige flyttet til et flerfamiliehus, der blev bygget i 2010.

Ville i dag sætte nogle hylder op osv. og måtte så bruge metalekspandere, da det er gipsvægge.
Opdagede, at der sad en hel del metalregler, som var rolige at bore igennem.
Ved en anden væg samme situation, troede det blot var at bore videre, men der pustede lidt luft ud i 5 sekunder, som ikke lugtede af noget. Kom ingen mere luft, så vidt jeg kunne mærke. Satte en skrue i det lille hul i metallet, jeg borede igennem, og spartlede det igen.

Nu bagefter undrer jeg mig over, hvad det kan have været.

Huset har et passivt ventilationssystem. Noget med ventilationen?

Ringet rundt til nogle venner, der er i snedkerbranchen, som siger, at jeg ville have mærket, hvis der var noget at bekymre sig om, men kan stadig ikke lade være med at tænke på det.
Hvad tror I?

Er helt uvidende på dette område..

Taknemmelig for tips

Mvh

BirgitS
Velkommen til forumet!

Jeg foreslår, at du kontakter bestyrelsen, da de bør vide, om der kan tænkes at gå et væsentligt rør i den væg.

Farstatjej90
Er du sikker på, at alt det andet, du har boret i, er metalreglar? Hvordan fandt du ud af, at der sad metalreglar der?

BirgitS BirgitS sagde:
Velkommen til forummet!

Jeg foreslår, at du kontakter bestyrelsen, da de bør vide, om der kan tænkes at gå nogen væsentlig rør i den væg.
Jo, måske er det smartest.
Tænkte bare, om det var noget indlysende for nogen anden.
Tak for tip.

Farstatjej90 Farstatjej90 sagde:
Er du sikker på at alt det andet du borede i er metalreglar? Hvordan fandt du ud af, at der sad metalreglar der?
Ja, helt sikker. Gik igennem ret nemt, og en ven af mig, som er snedker, var her og hjalp mig i netop det rum. I det andet rum var det mig selv, og jeg troede også der, at "äe, bare en til metalregel", men jeg tror ikke, det var det.

Har holdt lidt øje i dag, og alt fungerer som normalt, ingen underlige lugte og ingen lækage rundt om området.

Må hellere tjekke med bestyrelsen.

H Howardflynn sagde:
Hej.
Ingen aning om dette havnede i den rigtige kategori.

Hvordan som helst, har lige flyttet til et flerfamiliehus, der blev bygget i 2010.

skulle i dag sætte nogle hylder op osv. og havde brug for at bruge metalekspandere, da det er gipsvægge.
Opdagede, at der var en hel del metalregler, som var fine at bore igennem.
Ved en anden væg det samme, troede det bare var at bore på, men der pustede lidt luft ud i 5 sekunder, som ikke lugtede noget. Kom ingen mere luft, hvad jeg kunne mærke. Satte en skrue i det lille hul i metallet, jeg borede igennem, og spartlede igen.

Nu i efterhånd undrer jeg mig over, hvad det kan have været.

Huset har et passivt ventilationssystem. Noget med ventilationen?

Ringet rundt til nogle venner, der er i snedkeribranchen, som siger, at jeg ville have mærket, hvis det var noget at bekymre sig om, men kan alligevel ikke stoppe med at tænke på det.
Hvad tror I?

Er helt uvidende på dette område..

Taknemmelig for tips

Mvh
Spørger mest fordi jeg ikke er helt fortrolig med forskellige ventilationsteknikker, men mener du, at den passive ventilation betyder, at der er selvtræk i ejendommen?

H Howardflynn sagde:
Ja, helt sikker. Gik igennem ret enkelt, og en ven af mig, der er snedker, var her og hjalp mig i lige det rum. I det andet rum var det mig selv og troede da det samme, at ''æh, bare endnu en metalregel'', men tror ikke det var det.

Har holdt lidt øje i dag, og alt fungerer som normalt, ingen mærkelige lugte og ingen lækage rundt omkring.

Må tjekke med bestyrelsen.
Var det en ydervæg? Måske et langskud, men kan det være sådan, at du borede igennem dampspærren (plastfolie) og samtidig en metalregel i væggen, og at det var derfor, der kom lidt luft ud af hullet? Lyder ikke helt rimeligt i mine ører, men men…

Cruzze Cruzze sagde:
Spørger mest fordi jeg ikke er helt bevandret i forskellige ventilationsteknikker, men mener du at den passive ventilationen indebærer at der er selvtræk i ejendommen?
Hvis jeg skal være helt ærlig, har jeg også dårlig styr på, hvordan det fungerer. Vi har altid et træk herhjemme med friskluft og varme tændes, når temperaturen falder under en vis temperatur.
Det er tænkt som energibesparende.
Mere end det har jeg ikke fået forklaret.

Pasjostrom Pasjostrom sagde:
Var det en ydervæg? Måske et langskud, men kan det være, at du borede igennem dampbarrieren (plastfolie) og samtidig en metalregel i væggen, og at det var derfor, der kom lidt luft ud af hullet? Det lyder ikke helt rimeligt i mine ører, men men...
Det var ikke en ydervæg. En væg i hallen, hvor den anden side af væggen er et af de mindre soveværelser.

H Howardflynn sagde:
Det var ikke en ydervæg. En væg i gangen hvor den anden side af væggen er et af de mindre soveværelser. Hvor tyk er væggen? Er det en tyndere væg 10-12cm inkl gips, så er det sandsynligvis ingen ventilation. Det modsatte, hvis det er en unormalt tyk væg for at være en indervæg, så er det vel ganske sandsynligt, at det er ventilation. Kan man drage den konklusion, at det er vent, så havde jeg ikke skræmt op bestyrelsen.

Er der gulvvarme i ejendommen?

Og hvis det nu er vent, hvilket jeg også tror. Er der nogen fare nu bagefter. Hvis jeg desuden har pluggat igen det så godt de gik med tingene jeg havde hjemme?

T trojlee sagde:
Er der gulvvarme i ejendommen?
Nix ingen gulvvarme mere end på toilet.

BirgitS
Hvor tyk er væggen?
Ventilationsrør er tykke, ca. 10 cm, så de kan ikke være i vægge som er 12 cm tykke.

Ventilationsrør er foreningens ansvarsområde, så hvis man beskadiger et sådant, skal man fortælle det til foreningen, ellers kan det komme surt efterfølgende. De skal være helt tætte.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.