17,106 læst ·
34 svar
17k læst
34 svar
Bore nye huller i IKEA PAX. HONEYCOMB-PAPIR. Bærende for tøjstang?
I IKEA PAX er de forborede huller forstærket med spånplade og øvrige steder består det af honeycomb, hvis jeg opfattede personalet korrekt. Det lyder i mine ører ikke bærende overhovedet, men materialet virkede ikke hult overhovedet, når jeg bankede, men virkede ret solidt. Ville det fungere at bore huller der, hvor der er honeycomb papir, og sætte en klædestang op, hvor 10-12 trøjer/bluser/skjorter vil hænge?
Tror Ikea har ændret fremstillingen på mange af sine pladeprodukter. Vi har en gammel BESTÅ-møbel af massiv spånplade som er tung og gedigen. Nu købte vi en ny som er meget lettere, og jeg borede nogle ekstra huller. Det føles som om der er nogle mm "masonit" og derefter luft. Når man håndterer pladerne, hører man nogle gange hvordan det rasler af skrald fra fremstillingen indeni dem, så der er helt sikkert hulrum i dem. Dette gælder altså også for de tynde plader på 16-18 mm. De tykke plader på omkring 30-40 mm har nok altid været delvist pap i.
Tak for dit svar. På hjemmesiden står der ikke honeycomb i indholdsfortegnelsen for PAX, som der gør på Bestå og andre serier, men tre forskellige ansatte på IKEA sagde, at det står forkert på hjemmesiden.f91jsw sagde:Tror Ikea har ændret produktionen på mange af sine pladeprodukter. Vi har et gammelt BESTÅ-møbel af massiv spån, som er tungt og solidt. Nu købte vi et nyt, som er meget lettere, og jeg borede nogle ekstra huller. Det føles som om, der er nogle mm "masonit" og derefter luft. Når man håndterer pladerne, kan man nogle gange høre, hvordan det rasler af affald fra produktionen indeni dem, så der er bestemt hulrum i dem. Dette gælder altså også de tynde plader på 16-18 mm. De tykke plader på omkring 30-40 mm har nok altid været delvist pap i.
Når du selv har boret dine egne huller i stammer med honeycomb i, hvordan vil du sige, at bæreevnen er? Tilstrækkeligt til tøjstang med 10-15 skjorter? Hvor tykt er det yderlag, der sidder på siden af honeycomb?
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 indlæg
Bytter ikke IKEA ud produktet, hvis de begynder med honeycomb?
Du burde kunne høre forskel ved at banke på siden, honeycomb lyder hult.
Det ville være trist, hvis de byttede PAX ud med sådan noget, det forringer jo tilpasningsevnen betydeligt.
Honeycomb er i øvrigt blevet brugt meget længe, jeg rev skabe ud fra -71 med honeycomb. Kan ikke huske, om lejlighedens 50-tals skabe havde honeycomb, eller om de bare var tomme mellem masoniten.
Det ville være trist, hvis de byttede PAX ud med sådan noget, det forringer jo tilpasningsevnen betydeligt.
Honeycomb er i øvrigt blevet brugt meget længe, jeg rev skabe ud fra -71 med honeycomb. Kan ikke huske, om lejlighedens 50-tals skabe havde honeycomb, eller om de bare var tomme mellem masoniten.
Grundstött
· Halland
· 28 348 indlæg
Fiks et par stykker tynd krydsfiner, 4 - 6 mm tyk, størrelse måske 100 x 100 mm med et hul boret i midten, der svarer til garderobestangen (25 mm?).
Lim disse krydsfinerstykker på indersiden af skabets sider ved monteringen af stangen.
Rug skabssiden lidt op først med et 80-sandpapir.
Lim disse krydsfinerstykker på indersiden af skabets sider ved monteringen af stangen.
Rug skabssiden lidt op først med et 80-sandpapir.
Lød bestemt ikke hult, men tvivler næppe på, at de ville påstå, at materialet indeni er dårligere, hvis det i virkeligheden er bedre.13th Marine sagde:Bytter ikke IKEA produktet ud hvis de begynder med honeycomb?
Det ville være ærgerligt, hvis de skiftede PAX ud til sådan noget, det forringer jo tilpasningsevnen betydeligt.
Honeycomb har i øvrigt været brugt meget længe, jeg rev skabe fra -71 ud med honeycomb. Kan ikke huske om lejlighedens 50'er skabe havde honeycomb, eller om de bare var tomme mellem masoniten.
Min tanke er at skrue direkte igennem, så skruen går igennem to plader af masonit(?) og dermed ikke ligger og "vugger" i hulheden. Ved ikke hvor tykke pladerne er, men det virker vel som om det burde holde til 15 skjorter?
De er udtrækkelige stænger, der fastgøres længst bagved og holder omtrent halvdelen af en "almindelig" stang i samme kabinet ville holde. Den eneste negative er jo, at bøjler, der fastgøres på en almindelig stang, så stikker lidt ud, men det er det værd.Anna_H sagde:
Svært at sige, hvor tykt yderlaget er, måske 3 mm? Jeg tror, det ville kunne holde til 10-15 skjorter. Vinterjakker og frakker er mere tvivlsomt. For at være mere sikker kan du jo skrueslime beslag til bøjlestangen.Nomies sagde:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 indlæg
Er det honeycomb, så tror jeg ikke, at det er så meget som 3mm, måske mere 1-2mm.
Link til stængerne i stedet, for jeg forstår ikke, hvordan de ser ud og fungerer
Jeg tror dem, du talte med på IKEA, har fået noget om bakfoten.
Link til stængerne i stedet, for jeg forstår ikke, hvordan de ser ud og fungerer
Jeg tror dem, du talte med på IKEA, har fået noget om bakfoten.
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/30256966/#/9025696813th Marine sagde:
Kan själv!
· Trelleborg
· 18 397 indlæg
Du vil altså sætte den længere ud i en dyb PAX-stamme?
Virker midterhullerne ikke?
Jeg vil mene, at jeg satte en lignende (ikke udtrækkelig) i en dyb stamme, bare brugte midterhullerne i stedet.
Virker midterhullerne ikke?
Jeg vil mene, at jeg satte en lignende (ikke udtrækkelig) i en dyb stamme, bare brugte midterhullerne i stedet.