Hej!
Vi har en pladegang mellem hus og carport, hvor jeg tænkte at bygge en enkel skillevæg. Vi har Benders 400x400x50 på pladegangen, og jeg vil gerne bore huller i pladerne for at sætte stolpesko.
Har I tips til, hvad jeg kan bruge for bore for at bore hullet i pladerne?
Ligesom tænker jeg rigtigt, at jeg løfter pladerne i spørgsmålet og graver op under for at hælde i en eller anden form for cement? Som I kan se, har jeg ikke erfaringen med dette.
Tak på forhånd!
(Beklager hvis det er den forkerte afdeling, håber admin flytter til den rigtige, hvis det er.)
Vi har en pladegang mellem hus og carport, hvor jeg tænkte at bygge en enkel skillevæg. Vi har Benders 400x400x50 på pladegangen, og jeg vil gerne bore huller i pladerne for at sætte stolpesko.
Har I tips til, hvad jeg kan bruge for bore for at bore hullet i pladerne?
Ligesom tænker jeg rigtigt, at jeg løfter pladerne i spørgsmålet og graver op under for at hælde i en eller anden form for cement? Som I kan se, har jeg ikke erfaringen med dette.
Tak på forhånd!
(Beklager hvis det er den forkerte afdeling, håber admin flytter til den rigtige, hvis det er.)
Det lyder som en indviklet måde at bore huller i pladen. Det væsentlige er vel at få en pæl ned, som enten støbes på stedet eller graves ned som færdigstøbt. Det er godt, hvis pælen er højere (5-10 cm) end de omkringliggende fliser, så endetræet ikke står unødvendigt langt nede. Derefter kan du skære til med vinkelsliber nødvendige passtykker af belægningssten rundt om pælen.
Jeg er med på hvordan du, TS mener. Jeg tror det fungerer med en almindelig betonbor, som du sætter i en borehammer (oftest SDS eller SDS+ eller SDS Max). Den borehammer/maskine du skal bruge afgør, hvilken type af fæste du skal have på boren. Boren til denne type arbejde køber du med fordel på Biltema. Tror du kommer til at behøve en bor på mindst 20mm, men tjek med stolpeskoen, som du vil bruge.
Jeg ville have markeret på de eksisterende fliser, der hvor de nu ligger med et kryds i hver flise. Gerne så hullerne havner nogenlunde i midten af flisen (mindre risiko for at flisen går i stykker, når du borer).
Derefter ville jeg have løftet fliserne og præcis som du skriver, gravet et hul. Jeg ville eventuelt have valgt at støbe i et paprør for at have fuld kontrol over det endelige niveau. Det ønsker du jo skal være på samme niveau som alle andre fliser. Hælder du bare ned beton i hullerne, er der en risiko for, at flisen synker lidt.
Der er altid en risiko for, at frosten flytter på din beton, og jo dybere du graver, desto mindre er risikoen. Det er som altid en afvejning mellem tid og forventet langsigtet resultat.
Held og lykke!
Edit: Prøv at lav et prøvebor i en flise, som du har liggende, eller køb en ny og test, så det fungerer uden at flisen revner. Eventuelt kunne en våd flise holde bedre sammen end en tør (gætteri). Til dit betonhul skal du bruge almindelig færdigblandet beton mærket "grobeton". For eksempel:
https://www.bauhaus.se/probau-grovb...MI-fPx1Kuo9wIVB9GyCh0VsQvgEAQYASABEgK86vD_BwE
Jeg ville have markeret på de eksisterende fliser, der hvor de nu ligger med et kryds i hver flise. Gerne så hullerne havner nogenlunde i midten af flisen (mindre risiko for at flisen går i stykker, når du borer).
Derefter ville jeg have løftet fliserne og præcis som du skriver, gravet et hul. Jeg ville eventuelt have valgt at støbe i et paprør for at have fuld kontrol over det endelige niveau. Det ønsker du jo skal være på samme niveau som alle andre fliser. Hælder du bare ned beton i hullerne, er der en risiko for, at flisen synker lidt.
Der er altid en risiko for, at frosten flytter på din beton, og jo dybere du graver, desto mindre er risikoen. Det er som altid en afvejning mellem tid og forventet langsigtet resultat.
Held og lykke!
Edit: Prøv at lav et prøvebor i en flise, som du har liggende, eller køb en ny og test, så det fungerer uden at flisen revner. Eventuelt kunne en våd flise holde bedre sammen end en tør (gætteri). Til dit betonhul skal du bruge almindelig færdigblandet beton mærket "grobeton". For eksempel:
https://www.bauhaus.se/probau-grovb...MI-fPx1Kuo9wIVB9GyCh0VsQvgEAQYASABEgK86vD_BwE
Senest redigeret:
Eventuelt er det måske lidt for meget arbejde at lave hul i alle pladerne, og eventuelt ville det være nemmere og lige så pænt at placere stolperne, så stolpeskoene havner i fugen mellem pladerne. Har du en meget stram fuge, kan du med en vinkelsliber lave plads i stenen for at få plads til skoen, som dermed står mellem to plader.
Det er her TS´s valgte vej bliver kompliceret, fordi en plade skal placeres over et støberør med frisk beton, dvs. en hulboret belægningssten placeres, og stolpeskoen stikkes ned. Hvis noget går galt i dette moment, kan pladen ikke justeres bagefter, hverken dag 2 eller når der opstår en sætning. Det er derfor, jeg fraråder metoden.D Derbyboy sagde:
Uanset er det jo meget svært at justere en faststøbt stolpesko. Men det bliver jo selvfølgelig endnu sværere at justere, hvis desuden pladen sidder fast.
Skulle man gøre det korrekt, dvs få et godt resultat også på lang sigt, ville jeg grave ned til frostfrit. Stille et paprør og så støbe stolpeskoen fast i samlingen mellem to plader.
Skulle man gøre det korrekt, dvs få et godt resultat også på lang sigt, ville jeg grave ned til frostfrit. Stille et paprør og så støbe stolpeskoen fast i samlingen mellem to plader.
Sandsynligvis skal skillevæggen flugte med noget andet, hvilket gør, at TS ikke kan vælge at sætte stolpesko i en pladesamling med udtag på tilstødende plade/plader (som jeg også mener er et bedre alternativ end at bore huller).
Hvis soklen må være synlig, er kvadratisk form at foretrække, lettere at tilpasse pladestykker ved siden af.
Hvis soklen må være synlig, er kvadratisk form at foretrække, lettere at tilpasse pladestykker ved siden af.
Jeg ville overveje en gang til om løsningen. Især hvad det er for en type væg, og hvilke belastninger den vil blive udsat for.
Når du støber, bruger du beton.
Uden at have styr på alt så tjek hvilke andre størrelser af betonpladerne der findes. Det kan være lettere at støbe en sokkel i samme højde som pladerne og derefter f.eks. lægge en halvplade ved siden af.
Når du støber, bruger du beton.
Uden at have styr på alt så tjek hvilke andre størrelser af betonpladerne der findes. Det kan være lettere at støbe en sokkel i samme højde som pladerne og derefter f.eks. lægge en halvplade ved siden af.
Medlem
· Stockholm
· 4 489 indlæg
Fjern fliserne, hvor pælene skal være. Grav huller i jorden med en grovstøvsuger. Grav dybt og bunden med stenkross/grus. Skru alle søjleskoene fast på en lang planke og ret dem ned i de gravede huller, juster planken i rød højde og fyld med beton til ca. 4 cm under de andre betonfliser. Lad stå. Nu måler du ud, hvor hullerne til søjleskoen skal være i fliserne. Træk en lige streg over markeringen og skær flisen af med en betonklipper. Slib til for hullerne, og læg den delte flise på en sandpude i rigtig højde.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Borra hål för nätverkskabel
Fasad -
Hvordan bore hul til stolpesko i klippe?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Borra hål i tegelvägg
Verktyg & Maskiner -
Hur borra ett axialt hål genom ett rundblock utan metallsvarv?
Metall - stålkonstruktioner, svets och smide -
Hvordan bore store huller i belægningssten?
Byggematerialer & Byggeteknologi