Jeg tænkte bore et hul fra indersiden af huset til ydersiden, for at trække højtalerkabel ud til vores terrasse.

Hvordan gør man dette bedst?

Da vi installerede (lod installere) brændeovn, ved jeg, at montøren var omhyggelig med at sikre, at dampspærren blev bevaret, dvs. han forseglede gennemføringen af skorstenen, hvor den gik fra rummet nedenunder til loftet ovenover. Nu spekulerer jeg på, om det samme ikke burde gælde, når man laver et hul gennem væggen?

Min plan var at bore et hul, føre et VP-rør igennem og sikre, at det var tæt rundt om det med en slags kit, silikone eller spartelmasse, for endelig at trække højtalerkabel gennem røret. Til sidst havde jeg tænkt mig at fylde røret med eksempelvis silikone.

Ovenstående er jo dog helt forkasteligt, hvis der er en dampspærre/plastfilm i væggen, som skal forsegles.

Nogen der ved noget? :o)

(Med risiko for at spørgsmålet er havnet i den forkerte tråd, undskyld for det, i så fald.)

/Martin

så livsfarligt kan det ikke være med et lille hul, hvordan skulle det så gå for alle, der har hængt billeder og kroge i væggene:D
oven kamin er jo en ting, hvor det bliver ekstra varmt og kan stige op på loftet. væggen er ingen fare.

Enig, frem med den lange bor bare.

Visst er det en fordel at kunne tætne VP-rør/slange med lidt silikon ved plasten MEN man kan jo ikke rive væggen ned bagefter..... Så som byggerne ovenfor siger, bor hul og tæt efter bedste evne. Røret/slangen tætner du yderst med en lille bit latex ved kablerne!

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.