Hej

På husets gavel ska jag sätta en pardörr med överljus, som då blir 2m brett, se bild på dörr och plasten vid sidan av. Nuvarande öppning är 21x20, men planen är att kapa upp 4dm ovanför dörren för att göra plats för överljus.

Idén om överljus kom till lite sent och det är lite svårt att bygga in bra konstruktion just nu. Jag undrar, behöver jag förstärka med något ovanför överljuset, så att det inte tar last? På långsidorna, som är bärande, där har vi 45x220 som en balk ovanför alla breda fönster.

Mitt "sunda förnuft" säger mig att vi klarar oss utan att förstärka, eftersom det är på gaveln som egentligen inte bär något annat än panelen på väggen. Men det känns klokt att ta del av andras uppfattningar också.

Det borde väl med ganska små medel gå att fälla in en 45x95, men det blir svårt att komma åt.

En helt annan sak. Vi har ju linjerat överkant fönster med överkant dörr osv. Om vi sätter in överljus, då kommer ju fodren inte längre att linjera. Blir det fulare? :)

65487668_1438353459637704_2897242817413775360_o.jpg

Alternativt, kom jeg lige på, så kan man jo skifte af et stykke oppe, på vinden. Der kan jeg skrue fast 45x220 om jeg vil, over alle reglerne. Det burde vel ikke gøre noget, at det sidder langt oppe.

Det mest sandsynlige er, at der sidder en spær på gavlen lige indenfor panelet. Med tanke på udførelse og taghældning ville jeg mistænke, at der er tale om w-spær desuden. Så behøver du ikke forstærke. Det er en god princip at lade dørenes og vinduernes overkant flugte. Skal du have overlys over døren, bør dette sidde over dør-vindueslinjen.

• Synes
Entusiasten85
  • Laddar…
J justusandersson sagde:
Det mest sandsynlige er, at der sidder en spær ved gavlen lige indenfor panelet. Med tanke på udførelse og taghældning ville jeg mistænke, at det også drejer sig om w-spær. Så behøver du ikke at forstærke. Det er en god princip at lade dørens og vinduernes overkant ligne. Skal du have overlys over døren, bør dette sidde ovenfor døren-vindueslinjen.
Ja, der sidder en spær der. Jeg kan ikke sige, om det er præcis W, men noget i den retning er det.

Men hvordan mener du, at jeg bør gøre for at det skal se pænt ud? Skal jeg sætte overlyset med en afstand til døren, så døren får sin karm, som flugter med vinduerne, og så et stykke oppe sidder overlyset?

Den nuværende idé har jo været, at overlys limes ned mod døren, men det er sikkert muligt at skabe en afstand imellem, hvis det er det, man ønsker.

Bare der er en tagstol, spiller typen ikke så stor rolle i dette tilfælde. Det kan nok se pænere ud, hvis overvindue har en separat karm, dvs. der er et lille mellemrum mellem dør og vindue. Allervigtigst synes jeg er, at underkanten af dørkarmen er i linje med den tilsvarende på vinduerne.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.