2,138 læst ·
2 svar
2k læst
2 svar
Bliv bedre til at håndtere byggeprojekter - planlægning/proces/helhed
Jeg har fået mange uvurderlige tips til konkrete arbejdsmomenter her på forummet, men selvom man er dygtig til enkelte momenter, kræves der mere end det for at få et byggeprojekt i hus. Jeg søger efter at lære mere om selve processen omkring et bygge-/renoveringsprojekt.
Eksempler på områder:
-Hvordan planlægger man et byggeprojekt? Hvilke dele er tidskritiske? Hvad tager I altid fat på først?
-Har I tips om byggelogistik? Skal jeg bestille alt på én gang eller lidt ad gangen?
-Hvordan håndterer I indkøb af materialer? En liste pr. projektdel? Alt i hovedet? Et stort excelark?
-Skal jeg arbejde på flere fronter for altid at have noget at lave? Arbejde fokuseret ét rum ad gangen?
-Hvordan gør I med bortskaffelse af affald og rive-materiale? Gem alt i en bunke? Køre til genbrugsstationen ofte? Sætte container op?
-Hvordan gør I selv for at blive bedre? Evaluerer I jer selv bagefter? Skriver I tanker og idéer ned?
Findes der mere at læse om dette et sted?
Har I tips og visdom at dele med jer af?
Forstår at meget af dette er smag og behag, men er overbevist om at der findes visdom her på forummet.
Eksempler på områder:
-Hvordan planlægger man et byggeprojekt? Hvilke dele er tidskritiske? Hvad tager I altid fat på først?
-Har I tips om byggelogistik? Skal jeg bestille alt på én gang eller lidt ad gangen?
-Hvordan håndterer I indkøb af materialer? En liste pr. projektdel? Alt i hovedet? Et stort excelark?
-Skal jeg arbejde på flere fronter for altid at have noget at lave? Arbejde fokuseret ét rum ad gangen?
-Hvordan gør I med bortskaffelse af affald og rive-materiale? Gem alt i en bunke? Køre til genbrugsstationen ofte? Sætte container op?
-Hvordan gør I selv for at blive bedre? Evaluerer I jer selv bagefter? Skriver I tanker og idéer ned?
Findes der mere at læse om dette et sted?
Har I tips og visdom at dele med jer af?
Forstår at meget af dette er smag og behag, men er overbevist om at der findes visdom her på forummet.
Jeg lavede en tilbygning for et år siden på sikkert rekordtid, fordi vi ikke kunne holde ud at bo, som det var. Da havde jeg i princippet 2 uger til at planlægge alt, inden håndværkerne kom. Havde da boet i villa ca. 1,5 måned og havde aldrig gjort noget lignende før. Det blev meget ad-hoc, men havde udenlandske håndværkere, der var lydhøre og gjorde, hvad jeg bad om, dog var jeg den, der skulle løse materialedelen. Jeg var nok i de lokale byggemarkeder 5-6 gange/ugen under det projekt. For eksempel fra en aften til en anden, da tømrerne fjernede de gamle gulvplader, spurgte de, om vi ikke skulle installere vandbåren gulvvarme, når vi alligevel var i gang. Den beslutning tog ca. 24 timer, og efter hurtig håndtering fra gulvvarme-netbutikken var alt lagt 7-8 dage senere. Der var flere sådanne beslutninger i løbet af de 8 uger, vi arbejdede på det.
Nu er jeg ved at planlægge ombygning af overetage og kvist og har en længere tidshorisont. Jeg kan derfor nu i ro og mag overveje de praktiske dele, materialplanlægge i Excel, lave et retfærdigt materialebudget, have materialet på plads, når håndværkerne kommer osv. Også købe f.eks. gulv, som der lige nu var kampagne på. Jeg startede lige en ny tråd om lydisolering af indvendige vægge, så jeg kan planlægge det. Jeg vil gennemgå hvert trin på den måde. Et tip er at have en container på plads fra starten, så alt kan smides direkte i den i stedet for som første projekt, -på bagsiden af huset, hvilket senere krævede tre hele weekender at komme af med.
Nu er jeg ved at planlægge ombygning af overetage og kvist og har en længere tidshorisont. Jeg kan derfor nu i ro og mag overveje de praktiske dele, materialplanlægge i Excel, lave et retfærdigt materialebudget, have materialet på plads, når håndværkerne kommer osv. Også købe f.eks. gulv, som der lige nu var kampagne på. Jeg startede lige en ny tråd om lydisolering af indvendige vægge, så jeg kan planlægge det. Jeg vil gennemgå hvert trin på den måde. Et tip er at have en container på plads fra starten, så alt kan smides direkte i den i stedet for som første projekt, -på bagsiden af huset, hvilket senere krævede tre hele weekender at komme af med.
Når man har lavet fundamentet, kan det "hvile" uden fare. Dvs. det kan være godt at have lidt slack i tidsplanen efter fundamentet for at indhente hvis der opstår forsinkelser der, hvis tidsplanen ikke er stram.G goatcat sagde:Jeg har fået mange uvurderlige tips om konkrete arbejdsopgaver her på forummet, men selvom man er dygtig til enkelte opgaver, kræves der mere end det for at gennemføre et byggeprojekt. Jeg ønsker at lære mere om selve processen omkring et bygge-/renoveringsprojekt.
Eksempler på områder:
-Hvordan håndterer I materialindkøb? En liste per projekt del? Alt i hovedet? Et stort excelark?
-Hvordan gør I med bortkørsel af affald og rivematerialer? Gem det hele i en bunke? Kør til genbrugsstationen ofte? Sæt en container op?
-Hvordan bliver I selv bedre? Evaluerer I jer selv bagefter? Skriver I tanker og idéer ned?
Findes der mere at læse om dette et eller andet sted?
Har I tips og visdom at dele ud af?
Jeg forstår, at meget af dette er smag og behag, men jeg er overbevist om, at der er visdom her på forummet.
Kritisk er det at få klimabeskyttelse/vejrbestandighed, dvs. tag og ydervægge. Når man først har fået yderskallen på, påvirker vejret ikke længere.
Du har brug for et sted at opbevare materialer under byggeriet, et sted at opbevare værktøj mm. Jeg ville først bygge garage og/eller investere i en fragtcontainer til at opbevare materialer.
Er der nogen fordel ved at købe mere materiale, end hvad du kommer til at bruge lige på det tidspunkt i projektet. Volumenrabat og fragt kan spille ind samt leveringstid.
Gør du arbejdet selv uden håndværkere, så brug trailer, du når ikke at generere affald i det tempo, så det kan betale sig med container. Hvis du bruger håndværkere, kan de periodevis generere affald så hurtigt, at det kan betale sig med container.
Sorter materialet hjemme, før du smider det ud. Træ plejer at være det, der fylder. Gips for eksempel, vil man ikke opbevare udendørs, da det bliver besværligt at håndtere, når det skal smides ud. Ligeledes bliver plastik ikke sjovt at håndtere, når det har regnet på det.
Et tip er at bruge bygge-spande til små affaldsprodukter, små gipsstykker, små træstumper, metal. De kan man nemt tage med til genbrug, når man passerer.
Visse ting er bedre at gøre i batches, som er delprojektoverskridende, el for eksempel. Ikke nødvendigvis hele arbejdet på én gang, men undgå enkelte timer.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Finns nån lönsamhet utan 60öring? Mindre blir bättre.
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Har luftvärmepumparna verkligen blivit bättre?
Värmepumpar -
Kan kryp-/torpargrund bli bättre än betongplatta om förutsättningar finns och skapas?
Grund & Markarbeten -
Mosaik i nisch - Bör det inte kunna bli bättre än detta?
Badrum -
Hela huset ska göras om, bli större, bättre, & vackert, i gammalt utseende
Socialt & Projekt