Jeg skal støbe et fundament til en mur, som bliver en del af et drivhus, vi skal bygge. Når vi forbereder jorden nu, så ser jeg, at den under et tyndt lag muldjord består af tæt pakket sand. Og så føles det pludselig lidt unødvendigt at køre hen og købe en masse grovbeton, hvor i princippet halvdelen eller mere af både vægt og penge for betonen jo netop er sand. Jeg tænkte altså at blande min egen beton af den sand, der findes på stedet, cement, og lidt grovere fraktioner af grus, som jeg har forstået, at beton bør indeholde. Men - til jer, der kan det her - hvor vigtigt er det, at det er helt klinisk ren sand, og hvor fint kan det være? Der, hvor jeg graver nu, er sandet meget finkornet, mellem 0-1mm, nogle gange næsten som et mel i konsistensen. Og det kan ske, at der af og til slipper en lille bit af en trærod ned, som jeg overser, når jeg graver. Får dette - eventuelle organiske elementer og sandets finkornethed - betonen til at blive mindre holdbar?

N Nilzie sagde:
Og det kan ske, at der nu og da slipper en lille smule af en træråd, som jeg overser, når jeg graver. Får dette - eventuelle organiske elementer, og sandets finkornethed, betonen til at blive mindre holdbar?
Sandsynligt, men det har sandsynligvis ingen større betydning i dit lille haveprojekt.

F fribygg sagde:
Sandsynligt, men det har sandsynligt ingen større betydning i dit lille haveprojekt.
Du har helt ret i at det er et lille haveprojekt. Ingen farlige vægte det skal holde for. Men man vil jo stadig ikke have, at fundamentet revner, fordi jeg har blandet dårlig beton. Men hvis jeg læser op og blander godt, så bør de fine sandfraktioner altså ikke udgøre nogen større risiko?

Hvis du armerer ordentligt, er risikoen minimal for, at det sprækker

Du har brug for forholdsvis mere cement for at binde den fine sand end hvis du blander i grovere fraktioner, så det er ikke nødvendigvis økonomisk at bruge sandet du har - i hvert fald ikke alene. Men det kan jo stadig være værd at gøre for at undgå at slæbe grus....

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.