Hej alle bygherrer!
Jeg har et spørgsmål angående blåbeton.
Er begyndt at rive alt ud af huset, et kælderhus bygget i 1970, mexistenfacade, betonbjælkelag, oprejsede trægulve nede i kælderen, som er mugne, og som jeg nu også har revet ned.
Mellemvæggene i kælderen er af blåbeton, har ingen anelse om, hvor meget radon de afgiver osv., det kan variere, har jeg forstået, men har besluttet mig for at rive ned og bygge nye vægge op af stålprofiler, eller måske endda mure med letbeton.
Men da jeg i det ene hjørne af huset rev saunaen ned, viste det sig, at netop i saunaen var ydervæggene ikke engang pudsede, ingen fare med det, men så så jeg noget, jeg ikke havde set før, det virker som om, man har lagt en række blåbeton 7-8 cm liggende øverst, og betonbjælkelaget ligger så på dette :-/ , kan sikkert have haft sin funktion, man har måske ønsket at have noget imellem der, så beton, når det tørrer, ikke påvirker første række betonblokke, hvem ved, i hvert fald se billede og kom gerne med tanker.
Har I set det før?
Hvad har I gjort?
Hvorfor gjorde man dette?
Det kommer til at blive liggende, jeg vil pudse over det og male, resten af mellemvæggene rives som sagt ned.
Tak på forhånd!
Jeg har et spørgsmål angående blåbeton.
Er begyndt at rive alt ud af huset, et kælderhus bygget i 1970, mexistenfacade, betonbjælkelag, oprejsede trægulve nede i kælderen, som er mugne, og som jeg nu også har revet ned.
Mellemvæggene i kælderen er af blåbeton, har ingen anelse om, hvor meget radon de afgiver osv., det kan variere, har jeg forstået, men har besluttet mig for at rive ned og bygge nye vægge op af stålprofiler, eller måske endda mure med letbeton.
Men da jeg i det ene hjørne af huset rev saunaen ned, viste det sig, at netop i saunaen var ydervæggene ikke engang pudsede, ingen fare med det, men så så jeg noget, jeg ikke havde set før, det virker som om, man har lagt en række blåbeton 7-8 cm liggende øverst, og betonbjælkelaget ligger så på dette :-/ , kan sikkert have haft sin funktion, man har måske ønsket at have noget imellem der, så beton, når det tørrer, ikke påvirker første række betonblokke, hvem ved, i hvert fald se billede og kom gerne med tanker.
Har I set det før?
Hvad har I gjort?
Hvorfor gjorde man dette?
Det kommer til at blive liggende, jeg vil pudse over det og male, resten af mellemvæggene rives som sagt ned.
Tak på forhånd!
Er du sikker på, at betonbjælkelaget ligger på blåbeton og ikke på en støbt bjælke på betonghulstenen og at man derefter har lagt hulrummet med letbeton? Det for at få en glat overflade indad og desuden mindske kuldebroen, som bliver af støbt beton hele vejen?
Det er lidt svært at se på dit billede, men hvis du kigger i hullet ved ventilen, kan du se, at det er blåbeton hele vejen ud til yderkanten af kældermuren og ikke kun delvis?
Det er lidt svært at se på dit billede, men hvis du kigger i hullet ved ventilen, kan du se, at det er blåbeton hele vejen ud til yderkanten af kældermuren og ikke kun delvis?
Hej!
Tak for dit svar!
Det tænkte jeg faktisk ikke på, det jeg troede var netop, at det lå på en støbt betonbakke, typisk lige så tyk som hulstensblokke, men her giver du mig et godt tip, som jeg ikke har tænkt på, skal afsted i morgen direkte og kigge?
Man bliver lidt nervøs ved at arbejde i nærheden af disse blåbetonblokke, men tænker at det ikke er nogen fare, så længe man ikke saver i dem.
Tak for dit svar!
Det tænkte jeg faktisk ikke på, det jeg troede var netop, at det lå på en støbt betonbakke, typisk lige så tyk som hulstensblokke, men her giver du mig et godt tip, som jeg ikke har tænkt på, skal afsted i morgen direkte og kigge?
Man bliver lidt nervøs ved at arbejde i nærheden af disse blåbetonblokke, men tænker at det ikke er nogen fare, så længe man ikke saver i dem.
Det som har været "farligt" med den blåsbeton, der blev lavet med alunskiffer, er radon og ikke fibre eller støv (mere end den "almindelige" risiko med mineralisk støv i lungerne) og radondøtre, der dannes ved radonets henfald. Så dannes en del partikler, der kan komme ind i lungerne og give anledning til alfastråling. Den er ret ufarlig uden for kroppen, men ikke inde i kroppen.
Brug mundbind/åndedrætsmaske, når du bryder ned, så er det ikke nogen større fare. Det er bortset fra ved håndtering af støvet fra betonen, noget som desuden giver en øget risiko for lungekræft ved lang eksponering, årtier, og især i kombination med rygning:
Læs mere her, så får du et ret godt billede af, hvordan du kan tænke: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/
Du kan også lave tests af den blåsbeton, du har, for at se om den er lav- eller højstrålende.
Brug mundbind/åndedrætsmaske, når du bryder ned, så er det ikke nogen større fare. Det er bortset fra ved håndtering af støvet fra betonen, noget som desuden giver en øget risiko for lungekræft ved lang eksponering, årtier, og især i kombination med rygning:
Læs mere her, så får du et ret godt billede af, hvordan du kan tænke: https://www.stralsakerhetsmyndigheten.se/omraden/radon/vad-ar-radon/halsorisker-med-radon/
Du kan også lave tests af den blåsbeton, du har, for at se om den er lav- eller højstrålende.
Tak for dine meget gode og udførlige svar!!T Testarn sagde:Det som har været "farligt" med den blødbeton som blev lavet med alunskifer er radon og ikke fibre eller støv (mere end den "almindelige" risiko med mineralsk støv i lungerne) og radondøtre der dannes ved radonets henfald. Der bliver det en del partikler som kan komme ind i lungerne og give anledning til alfastråling. Den er ret ufarlig uden for kroppen men ikke i kroppen.
Brug mundbind/åndedrætsmaske når du river ned, så er det ingen større fare. Det er bortset fra ved håndtering af støvet fra betonen noget som desuden giver en øget risiko for lungekræft ved lang eksponering, årtier, og særligt i kombination med rygning:
Læs mere her, så får du et ret godt billede af, hvordan du kan tænke: [link]
Du kan også lave tester af den blødbeton du har for at se, om den er lav- eller højstrålende.
Mellemvægge i blødbeton som er typisk 7 cm tykke kan vel aldrig være bærende? Altså frit frem at rive ned.
Ifølge sektionsplanen er kun væggen i midten af huset bærende, og den har også som vist på tegningen en støbt sål.
Nej, en 7 cm innervæg af gasbeton er ikke bærende. Den kan dog have en stabiliserende funktion mod kældermuren/ydrevæggen for at modstå jordtryk på en længere væg, så det afhænger lidt af, hvor den er placeret, og så videre.
Der er en risiko for, at en lang væg af betonghålsten presses ind af jordtrykket, hvis der ikke er stabiliserende tværgående vægge.
Der er en risiko for, at en lang væg af betonghålsten presses ind af jordtrykket, hvis der ikke er stabiliserende tværgående vægge.
Så må man rive og bygge op del for del. Men kan en væg i stålprofiler erstatte en 7 cm letbetonvæg …? Eller skal man mure måske med leca eller letbeton?T Testarn sagde:Nej, en 7 cm indvendig væg af letbeton er ikke bærende. Så kan den have en stabiliserende funktion mod kældermuren/ydervæggen for at modstå jordtryk på en længere væg, så det afhænger lidt af, hvor den sidder og så videre.
Der er jo en risiko for, at en lang væg af betonhuleblokke trykkes ind af jordtrykket, hvis der ikke findes stabiliserende tværgående vægge.
To ting at tænke på:
- Al blåbetong er ikke radioaktiv. Tag en måler med og find fakta, før du foretager unødvendige handlinger.
- Mængden af stråling er direkte proportional med mængden af strålende beton. Hvis du kun har denne række, er det sandsynligvis stadig så lidt, at det ikke gør nogen forskel at tale om.
Blåbeton anvendes også som isolering på indersiden af betonvægge.
Vi har lignende kælder, men træbjælkelag.
Ydervæggene er opbygget med betonhullesten samt et lag blåbeton øverst. Alle indervægge bortset fra hjertevæggen var blåbeton.
Ydervæggene i hobbyrummet samt ved trappen har et lag blåbeton på indersiden.
Vi har revet næsten alle indervægge af blåbeton, har kun nogle løbende meter tilbage, har revet væggene successivt som vi har bygget om.
Vi har lignende kælder, men træbjælkelag.
Ydervæggene er opbygget med betonhullesten samt et lag blåbeton øverst. Alle indervægge bortset fra hjertevæggen var blåbeton.
Ydervæggene i hobbyrummet samt ved trappen har et lag blåbeton på indersiden.
Vi har revet næsten alle indervægge af blåbeton, har kun nogle løbende meter tilbage, har revet væggene successivt som vi har bygget om.
Tak for dit svar!Demmpa sagde:
Blåbeton bruges også som isolering på indersiden af betonvægge.
Vi har en lignende kælder, men med træbjælkelag.
Ydervæggene er bygget op med betonhulsten samt et lag blåbeton øverst. Alle indervægge bortset fra hjørnevæggen var af blåbeton.
Ydervæggene i gildesalen samt ved trappen har et lag blåbeton på indersiden.
Vi har revet næsten alle indervægge af blåbeton ned, har kun nogle få løbende meter tilbage, vi har revet væggene ned efterhånden som vi har bygget om.
Tak for dit svar!Demmpa sagde:
Blåbeton bruges også som isolering på indersiden af betonvægge.
Vi har en lignende kælder, men med træbjælkelag.
Ydervæggene er opbygget med betonhulsten samt et lag blåbeton øverst. Alle indervægge bortset fra hjertevæggen var blåbeton.
Ydervæggene i gildesalen samt ved trappen har et lag blåbeton på indersiden.
Vi har revet næsten alle indervægge af blåbeton ned, har kun nogle løbende meter tilbage, har revet væggene successivt som vi har bygget om.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Er blåbetonvæggen bærende?
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Rive blåbeton & evt. en bærende væg
Er 9 cm tykke blåbetonvægge bærende?
Rive bærende blåbetonvæg
Teknik til at udskifte bærende indervægge i letbeton