Hej, jeg har for nylig revet kælderen, og som I kan se på billedet, jeg har tegnet, så har jeg en forhøjning ved kanten af betonpladen mod ydervæggene. Det bliver lidt tosset med nivelleringen, da den skal være før selve forhøjningen der. Højden er ca. 30-40 mm, den ændrer sig, da det er en grov betonplade.

Jeg overvejede, om det er en god ide at trække nivell-regler så tæt på, man kan komme til forhøjningen, og så bygge væggen på kanten, hvor jeg lægger plastikklodser mellem bunden og beton.

Billede af en simpel tegning, der viser en forhøjning på en betongulvplade ved en ydervæg, med målet 220 mm angivet.

Det er vigtigt, at højden mellem pladen og overkanten af reglen (Byggehøjde til overkant regel) ikke må være længere end 70 mm. Grunden til det er, at vi har en trappe, der skal gå ned mod dette gulv, og tidligere gulv havde 70 mm regler, der lå direkte mod pladen.
Diagram over kælder med betongulv, spånplade og nivelleringsregler, samt plastikklods tæt på ydervæg. Højdeforskel angives ved 20 mm. Sådan havde jeg tænkt, har desværre glemt at tegne isolering mellem nivell-regler og bag væggen.

Jeg mister omkring 2 kvm ved at skulle flytte væggen frem. Så rummet går fra 37 kvm til 35 kvm, noget jeg kan leve med.

Hvordan ville I have gjort det? Vi overvejede også lidt at droppe nivelleringen og bare støbe beton på pladen, så den bliver glat og flot, og derefter bruge platon måtte, celleplast, aldresbestandig plastik, gulvplade, klikgulv. Så tænker vi at trække platonmåtten bag reglerne og åbne op mod det øvre tagvinklen, så luften kan cirkulere, men den tanke bliver lidt svær nu, når vi har den der forhøjning på kanterne, selve forhøjningen hvis vi støber og planerer jorden, så vil vi have 2 - 4 cm.

Som sagt vi er lidt usikre på alternativet her, så alle forslag er velkomne! Tak på forhånd!

35m2 med 220mm højde forskel bliver næsten 8 kbm beton, jeg havde nok valgt at isolere med nogen stærk celleplast 150mm eller lignende. Alternativt nivellergulv.
Hvorfor skal du dække beton med platonmåtte, plast, celleplast osv.? Har du radonproblemer, eller kraftig fugt?

Hubbe73 Hubbe73 sagde:
35m2 med 220mm højde forskel bliver næsten 8 kb meter beton, jeg havde nok valgt at isolere med nogen stærk cellplast 150mm eller lignende. Alternativt nivellgulv.
Hvorfor skal du dække beton med platonmåtte, plast, cellplast osv? Har du radonproblemer, eller kraftig fugt?
Undskyld, det er 220mm bredde, højden er 30 - 40 mm afhængigt af hvilken side af pladen man er på. Beklager uklarheden.

Nej, ingen problemer med pladen, drænet i 2012, tørt og fint. At støbe var blot en mulighed, vi er mest interesserede i nivell nu, men vi ved ikke, hvordan vi skal bygge væg og gulv, når man har sådan en højning.

måske støbe med EPS? og så lægge foam og gulv på det? platon og masser af plast mellem gør bare, at det ikke kan slippe ud evt. tilkommende fugt. Eller så kan du lægge klinker over hele gulvet.

Hubbe73 Hubbe73 sagde:
måske støbe af med EPS? og så lægge foam og gulv på det? platon og en masse plast imellem gør bare, at det ikke kan slippe ud ev. tilkommande fugt. Eller så kører du klinker over hele gulvet.
Du tænker, at man støber op til forhøjningen og derefter bare lægger gulv på? Føles som om det bliver lidt for koldt. Er tanken da, at væggen bygges med klodser, men klik gulvet ligger på foam på selve EPS? Tror du, at konstruktionen jeg tegnede ville have fungeret godt for at have ventilation i kælderen?

Det vil være koldt, selv om du lægger på platon, hvis du ikke tilfører varme. Der findes cellplastplader til at lægge på betonggulv, hvor man lægger gulvvarmekabel i. de bygger ca. 25mm. sådan gjorde vi i garagen, da det blev omdannet til soveværelse. Fungerer fint, men koster nok en del at holde varmt. Væggen ville jeg stille på syllpapp eller lignende, bare for at bryde kapillæreffekten mellem beton og træ. Så kan du fastgøre den liggende regel i gulvet ordentligt, så væggen bliver stabil. Bruger du nivellgulv til at jævne klodsen ud, kan du isolere med cellplast under, det har heller ikke nogen sugeevne.

Hubbe73 Hubbe73 sagde:
Det kommer være koldt, selvom du lægger platon på, hvis du ikke tilfører varme. Der findes celleplastplader at lægge på betongulv, som man lægger gulvvarmekabler i. De bygger ca. 25mm. sådan gjorde vi i garagen, da den blev ombygget til soveværelse. Fungerer kanon, men koster vel en del at holde varmt. Væggen ville jeg stille på fugtspærre eller lignende, bare bryde kapillæreffekten mellem beton og træ. Så kan du fastgøre den liggende regel på gulvet ordentligt, så væggen bliver stabil. Bruger du nivellgulv for at udjævne klumpen, kan du isolere med celleplast under, det har heller ikke nogen sugeevne.
Aa men præcis, så kan man lægge på OSB derefter gips, inden man laver gulvet, og så bygger man gulvet på nivell, hvor man lægger gulvpladen mod væggen bliver måske 4-5cm som gulvpladen ikke får støtte, men det bør ikke være noget problem. Man kan derefter lægge tag vinkel ventilation.

OSB og gips på gulv? Gulvspån bør du bruge, OSB har ingen fjeder og not, dobbelt arbejde med gipsen og det bliver ikke bedre end gulvspån. Gulvspån ca. 125kr/m2, osb+ gips ca. 200kr/m2.
Med gulvspån behøves ikke støtte de sidste 4-5cm mod væggen hvis du ikke vil have det. Men ydervæggene bør stå mod betongulvet(med syllpapp imellem.)

Sådan skal nivell bygges

• Bygningsstruktur med trægulv, isolering, rør og støttepinde oven på betonplade, med bærbar computer og kop ovenpå.
Hubbe73 Hubbe73 sagde:
Så här skal nivell bygges
Nej altså osb plade på væg, det to konstruktioner. En som er nivell gulv men så skal jeg have en indre væg. Så kan jeg trække kanterne på gulvplade mod væggen som jeg bygger på forhøjelsen

Ninhow Ninhow sagde:
Nej altså osb plade på væg, det er to konstruktioner. En som er nivell gulv, men så skal jeg have en indre væg. Så kan jeg trække kanterne på gulvpladen mod væggen, som jeg bygger på forhøjningen
Et bord står på en klack med en bærende konstruktion, en bærbar computer og en kop ovenpå.
Det går mod væggen, som ligger på den der klods.

Hubbe73 Hubbe73 sagde:
OSB og gips på gulv? Gulvspån bør du bruge, OSB har ingen fjeder og not, dobbelt arbejde med gipsen og det bliver ikke bedre end gulvspån. Gulvspån ca. 125kr/m2, osb+ gips ca. 200kr/m2.
Med gulvspån er der ikke behov for støtte de sidste 4-5 cm mod væggen, hvis du ikke vil have det. Men ydervæggene bør stå mod betongulvet (med syllpapp imellem.)
Aa præcis så. Fedt tak så meget for hjælpen!

Bedste svar

byg vægge først, så gulv. du vil ikke støtte væg på nivellgulvet

Hubbe73 Hubbe73 sagde:
bygg vægge først, derefter gulv. du vil ikke støtte væg på nivellgulvet
Nu har jeg fået en god offert fra Bygma! Bestilt tingene og skal dokumentere projektet! Endnu en gang takker!

• Synes
Hubbe73
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.