Har et suterrængehus bygget i 78 med betonbjælkelag i overetagen. Vedlægger to tegninger (det eneste jeg har), er der nogen der ved, hvilken max vægt kg/m2 eller totalvægt man må belaste sektion D1 på tegningen?
Ovenpå betonen ligger der reglar, der har dim 160mm * 80mm.

• Plantegning af et suterrængehus bygget i 1978, med markerede sektioner og dimensioner for sektion D1. Tabellen viser belastningsspecifikationer.
  • Bygningstegning fra 1978 med tekniske specifikationer og noter, herunder oplysninger om bjælker og belastning for et suterrængehus.
At dømme ud fra den første tegning, så er det en form for præfabrikerede betonplader. Hvad de faktisk kan tåle, er der ingen information om, som jeg kan finde. Den eneste mulighed for at finde ud af det er at kontakte AB Färila Cementvaror, men jeg mistænker, at det er svært. Det eneste, man kan sige med sikkerhed, er, at de klarer de daværende normkrav for nyttelast i boliger, 50 kg/kvm hvilende og 100 kg/kvm bevægelig.

Dengangværende normer -78 var det kun 50 kg/m2 hvilende last, med tanke på at køl og frys kan veje det dobbelte og næsten rummes inden for 1 m2.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.