95x95 stolper fastskruvet i fundamenter, der er støbt. Rundt om stolperne skal der være muldjord (bed). Eftersom bedets højde vil være højere end fundamentets jern, vil disse og stolpen havne under jord, hvilket selvfølgelig ikke er optimalt. Nogle tips til, hvordan man bedst kan beskytte stolpen, der havner under jorden? En tanke er at lægge drænende sten rundt om i stedet for muldjord, hvor selve stolpen står, men det giver måske ingen effekt.

Lecakugler

Bedst er at forlænge eller lave fundamentet om, så det bliver højere. Næstbedst at have dræning. NTR-A træ kan egentlig klare at være under jord, men jeg synes, det alligevel rådner efter et par år. Tiden går hurtigt, og det er kedeligt at bruge tid på at reparere i stedet for at lave noget nyt. Gør det ordentligt fra starten.

Hvid søjle med et sort jernbeslag, der forlænger stolpen for højere støtte, på en ru asfaltflade.

Illustration af en plint med træstolpe, forhøjet med røde stålforlængere og sorte støtte pinde. Blå bånd strammer konstruktionen sammen.

Sådan har jeg gjort med mine stolper, der havde træ nede i jorden. Her var træet ikke imprægneret, og de begyndte at rådne i bunden. Det røde er nye jern, som forlænger de gamle, så stolpen bliver højere.

Senest redigeret:
T toolman77 sagde:
Det bedste er at forlænge eller ændre fundamentet, så det bliver højere. Det næstbedste er at have dræning. NTR-A træ klarer egentlig at være under jord, men jeg synes, at det alligevel rådner efter nogle år. Tiden går hurtigt, og det er trist at bruge tid på at reparere i stedet for at lave noget nyt. Gør det ordentligt fra starten.

[billede]
Støberør rundt om fundamentet og jern, støbe beton omkring?

NTR klassificeret træ har 20 års garanti, NTR-A er klassificeret til direkte kontakt med jord, så det er mindst den tid, man kan forvente, det skal holde.

Med det sagt er det stadig klogt at lægge ikke-fugtbindende materiale rundt, fx makadam eller lecakugler. At støbe rundt er en dårligere løsning.

P Pågatåg sagde:
Gjutrør rundt plint og jern, støbe beton rundt?
Bare hæv plinten, så den bliver højere, og derefter fastgør stolpen over jorden. At støbe stolpen ind vil blot indkapsle fugt i den, som mexitegel påpeger.

Hvilken type fastgørelse er der mellem plinten og stolpen?

T toolman77 sagde:
Isågall støb op fundamentet, så det bliver højere, og derefter fastgør stolpen over jorden. At støbe stolpen ind vil kun fængsle fugt i den, som mexitegel påpeger.

Hvilken type fastgørelse er der mellem fundamentet og stolpen?
Almindeligt plintjärn.

så kan du jo forlænge på samme måde som jeg har gjort og støbe op omkring de nye jern

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.