Hej alle sammen!

Jeg har et lille problem, som jeg håber nogen kan hjælpe mig med at regne på.

Hvis man forestiller sig, at man skruer fast et T i en vinkelstang af stål (varmvalset, S235JR) i dimensionen 30x30x3, med to stykker 8.8 M6 skruer. T-et er ubøjeligt, og enderne på vinkeljernet sidder fast.

Hvad giver sig først, vinkeljernet eller skruerne, og ved hvor høj belastning begynder det ene eller det andet at deformeres?

• Tegning af T-formet stålprofil monteret på en vinkelprofil med to M6 skruer. Angivne mål: 65 mm og 250 mm. Spørgsmålstegn ved belastning.
  • Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Kan man ikke antage, at T'et er af noget uforgængeligt/ueftergivende, for enkelhedens skyld?

Det interessante er, om 30x30x4 vinkeljern er stærkere eller svagere end 2xM6... Altså, behøver det dimensioneres op, eller kan man måske gå ned til 25x25x3....

Har ikke adgang til at kunne simulere dette derhjemme. Måske på arbejdet næste uge. Hvad skal konstruktionen opfylde for et formål? Hvor ville du ønske, at det deformeres først?
Får en fornemmelse af, at det er til Locost-bygget. Så ville jeg overveje, om det var en vital del eller en del, der ikke gør så meget, hvis den giver efter. Hvis det bøjer sig i vinkeljern, burde det give en mindre reaktion end hvis en skrue går af.

A Anderscurl sagde:
Har ikke adgang til at kunne simulere det herhjemme. Måske på arbejdet næste uge. Hvad skal konstruktionen opfylde for formål? Hvor ville du ønske, det deformeres først?
Jeg får en fornemmelse af, at det er til Locost-bygget. Så ville jeg overveje, om det var en vital del, eller en del som ikke gør meget, hvis den giver efter. Bukker det sig i vinkeljernet, burde det give en mindre reaktion end hvis en skrue knækker.
Ja, T'et er pedalstativet, 63 mm er afstanden mellem fastgørelsespunkterne på det. Tanken er at fastgøre det i to vinkeljern...

SFRO ønsker jo, at det skal klare 100 kilo tryk på bremsepedalen, og det gør det jo sikkert med 25x25x2 vinkeljern, eftersom selve pedalstativet er i 1,8 mm plade... Men jeg tænker at gå op lidt for en sikkerheds skyld...

Konceptbillede og tegning ovenfra

• Pedalstativ med tre aluminiumspedaler monteret på en arbejdsbænk, omgivet af metalrammer og værktøjer i en garageværkstedsmiljø.
  • Håndtegnet skitse af pedalstativets topview med mål og vinkler anført, herunder dimensioner i millimeter og detaljering af fiksationspunkter.
Senest redigeret:
Kører du infæstning på begge sider som du har tegnet, er det nok helt fint at klare 100kg kraft på bremsepedalen uden flex. Selv med 25x25x2mm. Som du skriver, er jo pedalstativet i svagere plade. Rammen vinkeljernene kommer være fastgjort mod, er jo 25x25x2mm firkantrør, antager jeg.

A Anderscurl sagde:
Kører du fastsættelse på begge sider som du har tegnet, er det nok helt roligt at klare 100kg kraft på bremsepedalen uden flex Selv med 25x25x2mm. Som du skriver, er pedalen i tyndere plade. Rammen, vinkeljernene vil blive fastgjort til, er jo 25x25x2mm firkantrør antager jeg.
Jeps, 25x25x2 i bagkant og forkant...

Spørgsmålet er jo, om man skal gå på 25x25x3 vinkeljern, fordelen ville jo være, at det bliver samme højde som firkantrørene..

Den lille stigning i vægten er nok værd at tage for både at få en mere stabil og ensartet fastgørelse. Den vægt sænker jo også tyngdepunktet. Benyt også muligheden for at overveje noget at kunne hvile venstrefoden på ved længere kørsler. Nogen minibakke eller knop eller noget. Kan blive trættende i længden ikke at have nogen steder at have den.

• Synes
Dan_Johansson
  • Laddar…
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.