Er der nogen, der kan/vil hjælpe mig med at beregne cirka hvor stor punktbelastning min grundplade kan forventes at tåle?
Grunden er konstrueret som følger:
Cement: 100 mm "C28/35 16 S4 Std. Cem"
Armering: 6150 nk500ab-w (ca. 55 mm fra overfladen)
Isolering: 3 x 100 mm EPS S80
Makadam 8-16 ca. 200 mm
Ler
Jeg har en limtræsbjælke, der skal afveksles med en søjle cirka ved 1/3 af længden. Byggeren har beregnet punktlasten til 37kN, men jeg tror, at det måske er noget i underkanten, da man ikke har medtaget hverken snesamling eller tagrummet, så vidt jeg kan se. I begge ender af limtræsbjælken står 2 stk. sammenskruede 45x95 C24, og tanken var, at det skulle være samme konstruktion på mellemsøjlen, men jeg hælder mod en noget kraftigere søjle. Søjlen står i en væg, så jeg kan til en vis grad distribuere lasten noget, på tværs af limtræsbjælken.
Sådanne beregninger er ikke min stærke side, men det jeg kommer frem til for en 100 mm plade er ikke i nærheden af 37 kN, snarere halvdelen.
Den armering som du har (6150 armeringsnät) er kun til sprækkarmering i pladen. Jeg har ikke beregnet det hele, men jeg har svært ved at se, at pladen kan klare den punktbelastning uden en vot med ekstra armering og beton.
Har du nogen info om, hvordan kantbjælken er opbygget?
Den armering, du har (6150 armeringsnet) er kun til revnearmering i pladen. Jeg har ikke regnet på det hele, men jeg har svært ved at se, at pladen kan klare den punktbelastning uden en sokkel med ekstra armering og beton.
Har du nogen info om, hvordan kantbjælken er opbygget?
Mja, jeg har ikke målene præcist, men den er 200 mm høj, ved jeg. Gætter omtrent 200 bred i overkant og 100 mm neden under første lag 100 mm isolering. Et 10 mm jern i bunden, og et i overkant sammen med nettet.
Men kantbjælken hjælper mig næppe specielt meget, den er to meter væk. Men jeg burde kunne lægge en bærende bjælke tværs over limtræsbjælken, i væggen, for at fordele lasten på større areal. Jeg har ca. 330 mm til gode i højden, så der kan jo godt komme en solid ting der.
Jeg har fundet ud af, at pladen klarer en punktlast på ca. 18 kN på 95x95 mm, er det et rimeligt tal? Spiller det nogen rolle, at det handler om kortvarig (vinter, sne) last?
Senest redigeret:
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.