Skitserer på garage og kommer over garageporten på 5m samt i carporten på 6.5m behøver bjælke. Var først inde på limtræ men det ser ud til at bygge en hel del i højden og så kom jeg på at jeg har en del stålbjælke liggende. Gratis så at sige.

Bjælken i spørgsmålet er H-bjælke 14x14 med 10mm gods.
Kan jeg svejse to sådanne sammen i højden og klare en åbning på 6.5m samt 5m?

Hvilke faktorer behøves for at finde ud af hvad de holder til?

Du skal vide, om det er en HEA eller en HEB bjælke, da de har forskellige styrkeværdier. Men man kan jo altid regne med den lavere, for at være på den sikre side. Der findes også 3 forskellige styrkeværdier for stålet i sig selv. Jeg har ingen tabeller med hjem ellers kunne jeg måske regne på det for dig.

Matti_75 sagde:
Du behöver veta om det är en HEA eller en HEB balk da de har forskellige bæreevneværdier. Men man kan jo altid regne på det lavere, for at være på den sikre side. Der findes også 3 forskellige bæreevneværdier for stålet i sig selv. Jeg har ingen tabeller med hjem, ellers ville jeg måske kunne regne på det for dig.
Hvordan finder man ud af det?

Handler om en bygning på 8.5x17m med ca. 3.5m væghøjde, tag med 20 graders tagvinkel, betonsten.

Stod og kiggede på en lignende åg i dag, og han havde en 300mm I-bjælke. Kender ikke godstykkelsen.

Er det en fordel eller ulempe at svejse to bjælker af denne type sammen, som jeg har?

Er det på gavlen du skal have porten?

Ola78
Matti_75 sagde:
Du behöver veta om det är en HEA eller en HEB bjælke da de har forskellige bæreevneværdier. Men man kan jo altid regne på det lavere, for at være på den sikre side. Der findes også 3 forskellige bæreevneværdier for stålet i sig selv. Jeg har ingen tabeller med mig hjem, ellers kunne jeg måske regne på det for dig.
Ved du om man kan finde disse tabeller du har på nettet et sted? Skal inden for den nærmeste fremtid hjælpe en med at sætte en stålbjælke ind, og da kan det jo være godt at kunne regne på det.

S
da du får helt andre egenskaber, når du eventuelt svejser to i/h bjælker sammen
du kan få dårligere holdbarhed.

Spontant tror jeg ikke på dette med at skarve.
Skal takstolene ligge på stålbjælken så tror jeg den er for svag.
Tjek med en konstruktør angående dette så du slipper få problemer.

Matti_75 sagde:
Er det på gavlen, du skal have porten?
Langsiden. Så spærstykkerne kommer til at hvile på denne bjælke. Og jeg mener ikke, at jeg skal sammensætte i længden, men jeg tænkte at tage 2 stk. 14x14 og lægge dem ovenpå hinanden og svejse disse sammen for at få noget, der er mere holdbart.

En lille plantegning.
Til venstre bliver det en stor port ca. 5m b x 3m h. Til højre bliver det en stor åbning ind til carport. Lige over 6,5m åbning.

garagemedbalkar.jpg

Senest redigeret:
5 m er langt. Du kan ikke forestille dig en stolpe i midten?

For at beregne bjælken skal du først kende belastningerne, dvs:

1. Tagets vægt
2. Max snelast
3. Max vindlast
4. Sikkerhedsfaktor

Dette bør fremgå af tegningerne fra tagstolsproducenten. Derefter kan man dimensionere bjælkerne.

Har alle mål forholdsvis klare nu, så jeg vil prøve at sende dem til en takstolproducent og se, hvad jeg får tilbage. Har tænkt mig A-takstole for at få god højde indvendigt.

Ola78 sagde:
Ved du om man kan finde disse tabeller du har på nettet et sted? Skal inden for en nær fremtid hjælpe en med at sætte en stålbjælke og da kan det jo være godt at kunne regne på det.
Bröderna Edstrand (Be-group) har.en håndbog på nettet kaldet den røde håndbog (eller lignende) på nettet. Der findes al den data, der er nødvendig. Man skal vide om det er I, HEA eller HEB bjælke man har (mål findes i den katalog).

Ola78
jarlen84 sagde:
Bröderna Edstrand (Be-group) har.en håndbog på nettet kaldet den røde håndbog (eller lignende) på nettet. Der findes alle data, der er nødvendig. Man må vide om det er I, HEA eller HEB ball man har (mål findes i den katalog).
Tak for svaret jarlen84, den vil jeg straks kigge på.

Ola78
Tak så meget, nu slipper jeg lede. Har egentlig haft travlt, så jeg har ikke haft tid til at tjekke det siden du gav mig tippet første gang. Det er meget nogle gange:cool:

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.