Hej!

Står overfor at bygge udestue, 29 kvm i Göteborg-området.

Har ikke til hensigt at have udestuen "vinterisoleret", men alligevel med mulighed for frostfrit og opvarmning til fester eller lignende, når ekstra plads er nødvendig.
Vil isolere gulvrammen godt og "efterårs-plus" vægpartier. Alt fra Willab Garden.

Nu til spørgsmålet:
Har sammenlignet 32mm og 40mm, forskellen er kun mellem u-værdi 1.1 hhv. 1.0. Altså, ganske lidt…
Men prisen for kun taget er + 6800 kr.
Altså, ganske mange kWh, hvis man skulle købe mere EL for pengene i stedet for bedre isoleringsværdi.

Har beregnet nogle forskellige scenarier ifølge følgende:
u-værdi * delta.temperatur * areal = effekttab.

Det, der er slående, er, at selv hvis jeg skulle opvarme udestuen året rundt til ~20 grader, vil det tage mange, mange år, før man når op på 6800 kr, altså "tjent ind" det dyrere tag. (14 år)

Tænker jeg rigtigt?

• Excel-ark med beregninger af energitab, månedlige omkostninger og tilbagebetalingstid for byggematerialer til et 29 kvm udestue i Göteborg.
  • Synes
A.S
  • Laddar…
Vi har et "vinterbonat" udestue med 32mm kanalplast. Bruges i praksis som boligareal året rundt. Samme temperatur i udestuen som i resten af huset, 19°. Målte for sjov skyld temperaturen på forskellige bygningsdele i tirsdags, da jeg havde fået en IR tempmåler med posten. Indersiden på kanalplasten holdt næsten samme temperatur som loftet i stuen i vores villa fra -65. Temperaturen blev målt til 18,8° i loftet i stuen og 18,0° grader i loftet i udestuen. Udetemperaturen var da +2-3°.

• Synes
A.S
  • Laddar…
Tak,

Har også reflekteret over, at tykkere tag = mørkere, hvilket vi ikke ønsker, da det bliver mørkt i rummet inden for udestuen.

Derudover har Willab Garden noget, de selv kalder for IQ reflex, hvilket i praksis lyder meget godt en varm sommerdag...samtidig som jeg tænker på en dag i april maj, hvor solbelastningen er høj, men temperaturen udenfor lav, da VIL man jo have varmen fra solen. Så hedder den jo "IQ" og lyder smart...men...harkl..

Kommer nok til at vælge 32mm tag, men fortsat interesseret om jeg har regnet rigtigt.

surris
A.S A.S sagde:
Hej!

Står inför at bygge udestue, 29 kvm i Göteborg-området.

Har ikke til hensigt at have udestuen ”helårsisoleret”, men alligevel med mulighed for frostsikkert og opvarme til f.eks. fest eller lignende, når ekstra plads er nødvendig.
Vil isolere gulvbjælkelaget godt og ”efterårs-plus” vægdele. Alt fra Willab Garden.

Nu til spørgsmålet:
Har sammenlignet 32mm og 40mm, forskellen er kun mellem u-værdi 1.1 og 1.0. Dvs, ret lille…
Men prisen for kun taget er + 6800 kr.
Dvs, ganske mange kWh, hvis man skulle købe mere EL for pengene i stedet for bedre isolerværdi.

Regnet nogle forskellige scenarier ifølge følgende:
u-værdi * delta.temperatur * areal = effekttab.

Det som er slående er, at selvom jeg skulle opvarme udestuen året rundt til ~20grader, så tager det mange mange år, før man har nået op til 6800 kr, dvs ”tjent ind” det dyrere tag. (14 år)

Tænker jeg rigtigt?
Du tænker helt rigtigt!

Hvordan blev det, går i samme baner, blev de gode med 32 mm?
Slipper de gennem lys godt?

boihus123 boihus123 sagde:
Hvordan blev det, går i samme baner, blev det godt med 32 mm?
Slipper de igennem lyset godt?
Hej,
Det blev godt!

Slipper igennem ”passende” med lys, oplever ikke at blive blændet i strålende sol og absolut ikke for mørkt om vinteren.

Hvad angår isoleringsevne, så er min observation, at uanset hvor godt tag eller glas man har, så lækker det kulderas rundt alle samlinger og skinner mere, end jeg antog.

Så nøjes med 32mm vil jeg sige.

• Synes
Ossian K Olsson
  • Laddar…
A.S A.S sagde:
Hej,
Det blev bra!

Släpper igenom ”lagom” med ljus, oplever ikke blændende i strålende sol og absolut ikke for mørkt om vinteren.

Hvad angår isoleringsevne, så er min observation, at uanset hvor godt tag eller glas man har, så siver der kulde gennem alle samlinger og skinner mere end hvad jeg antog.

Så nøjes med 32mm, ville jeg sige.
Tak for svar.
En anden ting, hvordan er det med kondens? Oplevede på tidligere altan at luft kondenserede mod taget (havde da almindelig enkel plastik) og det dryppede rigtig meget, måske også mangel på ventilation i det teenageværelse, men er dette noget I oplever?

boihus123 boihus123 sagde:
Tak for svar.
En anden ting, hvordan er det med kondens? Oplevede i en tidligere terrasse, at luften kondenserede mod taget (havde da almindelig enkel plast), og det dryppede meget, måske også mangel på ventilation i det rum, men er dette noget I oplever?
Intet problem. Sådan skal det ikke kunne blive, hvis man har en form for isoleret type kanalplast.
Damp/varmluft kondenserer mod kolde overflader.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.