Lidt uklar info her. Er det en plade på jord med kantbjælke det er tale om? Gætter på, at det er stålstolper i en trækonstruktion også?
Det burde være 82 kN/m2 og så er det jo betonen og armeringen, der er afgørende. Men er det korrekt armeret, så vil de langsgående jern fordele kraften fra søjlen.
Det burde være 82 kN/m2 og så er det jo betonen og armeringen, der er afgørende. Men er det korrekt armeret, så vil de langsgående jern fordele kraften fra søjlen.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Hvis du har en betonpille med en vertikal last på 82 kN og pillens fodaftryk er 200x200 mm svarer det til et tryk på ca. 2 MPa. Spørgsmålet er jo så først, hvilket tryk pladen kan tåle? Det kan jo ske, at trykket skal fordeles over en større overflade. Bliver blot pillens oplagstryk acceptabelt, klarer pladen sikkert at fordele lasten over hele konstruktionen (plade inklusive kantbjælker).
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Har du nogle tegninger eller skitser du vil vedlægge? Som det lyder kommer søjlen ned på kantbjælken? Som nævnt ovenfor, er det bare at armere kantbjælken og sandsynligvis lidt ekstra i den nærmeste del af pladen. Belastningen i søjlen antager jeg er 82kN og jorden tåler 70kN/m2 hvilket betyder, at lasten skal spredes på mindst 1,2m2 for at jorden skal klare sig. Cellplasten derimod skal måske udskiftes til en højere kvalitet end i de almindelige kantelementer. Forresten, havde du ikke en konstruktør, eller hans indsats måske er færdig? 
søjlen kommer ned på et kantelement.
Han nævnte 1.3x1.3 men eftersom jeg har den i kantelementerne så skal man lave et omvendt T.
Jeg leder efter om der findes andre løsninger
Hvor den rammer, kan jeg så gå med armeringen som et + hjælper det ikke?
Han nævnte 1.3x1.3 men eftersom jeg har den i kantelementerne så skal man lave et omvendt T.
Jeg leder efter om der findes andre løsninger
Hvor den rammer, kan jeg så gå med armeringen som et + hjælper det ikke?
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Forstår ikke helt, hvad der menes med et omvendt T...
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Er det din sokkel eller bare et eksempel?
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Hvilken held, ellers så den lidt dårligt isoleret ud
Selvbygger
· Arvika
· 1 527 indlæg
Har du både brud og langtidslasten fra søjlen, og ved du, hvilken cellplastkvalitet du har?