Hej,

Jeg har givet mig i kast med at støbe en betonplade, som vi planlægger at have på kommoden i badeværelset. Jeg har endda givet det to forsøg, så nu har jeg to plader og vælger den bedste.

Desværre blev overfladen på begge plader enten ujævn eller "flammende", så jeg overvejer nu, hvordan man kan behandle overfladen, så den bliver pænere.

Findes der nogen type maling, der ligner beton, som man kan male pladen med? Måske kan man blande ny beton og bare lægge et lille lag på? Har hørt noget om "cement-mælk", men kan ikke finde nogen information om det?

Jeg kommer ikke til at støbe en ny betonplade, men vil behandle den bedste af dem, jeg allerede har lavet.

Taknemmelig for kreative løsninger!

Med venlig hilsen,
Lars

Betonplade med ujævn overflade og to huller placeret på gulvfliser; potentiel bordplade til badeværelseskommod.

D
hvad behandlede du formen med?
måske ville det virke at slibe den og så behandle?

Sliber du pladen, så forsvinder det der hurtigt, og den bliver desuden smukkere i tillæg, da ballaststenen kommer frem.

Jeg har allerede prøvet at slibe, men sandpapiret slides ned næsten med det samme, så det fungerer desværre ikke særlig godt. Måske findes der sandpapir specielt til beton. Jeg overvejer stadig en form for maling eller anden type belægning, som man kan påføre. Er der nogen, der har idéer?

larv4 sagde:
Jeg har allerede prøvet at slibe, men sandpapiret slides ned næsten med det samme, så det fungerer desværre ikke specielt godt. Måske findes der sandpapir specielt til beton. Jeg er stadig interesseret i en eller anden type maling eller andet slags lag, man kan lægge på. Nogen der har idéer?
Du skal bruge slibemateriale med siliciumkarbid til sten/beton. Bosch har en serie der hedder "Best for stone", som er ret god. Hurtigst afvikling får du med diamantkopsav til vinkelsliberen, som ofte er den bedste at starte med for at plane overfladen og fjerne støbehinden. Maling eller helt dækkende overfladelag er jo synd, for så mister man hele meningen med at bruge beton som materiale, synes jeg, og slidstyrken bliver betydeligt dårligere.

• Synes
RoBo
  • Laddar…
Jeg støbte en ny plade. Se resultatet nedenfor. Problemet med flammet opstod ikke på den nye plade.

Men - efter at have læst flere forskellige tråde besluttede jeg mig for at behandle pladen med linolie. Det har jeg nu gjort to gange. Det er dog ikke nok, da pladen snarere suger olien til sig, i stedet for at der dannes en "film" som beskytter mod vand og andet.

Så mit spørgsmål er, hvordan jeg nu skal behandle den for at få en overflade der dækker rigtig godt mod vand, sæbe m.m. som vil blive spildt på pladen.

Taknemmelig for tips!

En nygjuten, linolje-behandlet bordplade med en vask ovenpå, placeret i et badeværelse med hvide fliser og en vandhane.

larv4 sagde:
Jeg støbte en ny plade. Se resultatet nedenfor. Problemet med flammigheden opstod ikke på den nye plade.

Men - efter at have læst flere forskellige tråde besluttede jeg mig for at behandle pladen med linolie. Det har jeg nu gjort to gange. Det er dog ikke nok, da pladen snarere suger olien i sig, i stedet for at danne en "hinde" som beskytter mod vand og andet.

Så mit spørgsmål er, hvordan jeg nu skal behandle den for at få en overflade, der dækker rigtig godt mod vand, sæbe m.m., som vil blive spildt på pladen.

Taknemmelig for tips!

[billede]
Hårdvoks-olie eller gulvlak i badeværelset.
Eftersom du ikke har slebet og porefyldt pladen med vandskærm (for sent nu desværre eftersom du har linolieret) må du regne med, at det vil kræve ganske mange påstrøg, før du opbygger en tilstrækkeligt tyk film på overfladen.

Senest redigeret:
Jeg hopper på en gammel tråd i emnet med mit spørgsmål om slibning af betonbordplade.
Jeg har støbt to af tre plader til køkkenet, og jeg har givet mig i kast med at slibe den første med stenpapir i excentersliber... Det tog en evighed med groft papir, og det er stadig ikke godt! Min overvejelse er at gå over til diamantslibning for den første grovslibning. Dog vil jeg ikke bruge en formue på dette projekt, men havde snarere tænkt mig at købe en relativt billig slibeskive til almindelig vinkelsliber. Er dette en fornuftig idé? Jeg har ingen som helst erfaring med denne type slibning. Er det let at komme til at slibe hakker og mærker eller fjerne for meget? Kan man fugte betonen før slibning, så det ikke støver helt vildt?

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.