Hej

I mit garage har jeg en 12 meter lang kasse oppe i loftet, som fungerer som en skakt, der i dag forsyner overetagen med kloak, men som også indeholder el og centralstøvsuger til både garage og etagen ovenover. Jeg ved ikke alt, hvad jeg i fremtiden kan forestille mig at trække herigennem, men det kan være alt fra vandledninger, kompressorslange eller opladning til elbil (hvilket i dag er trefase, men hvem ved, hvad der gælder om 10 år).

Når man vil gøre det så fleksibelt som muligt for alle tænkelige fremtidige behov, hvad trækker man bedst for rør? Jeg overvejer at gøre omtrent således:

Forudsætning:
I den ene ende er der apparatrum, vand, el-central og kloak og alt andet, der kan være nødvendigt. Denne del er allerede eksisterende og kan betragtes som kilde/madning til hele skakten.

Idé:
I begge ender samt på midten tænkte jeg at indsætte en inspektionsluge (ca. 5 meter mellem disse punkter), så man kan få adgang til indholdet.

Mellem disse tænkte jeg at indsætte 3-4 tomrør af en eller anden fornuftig slags, enten gulslange til jordlagt el eller 75 mm kloakrør. Så burde det være muligt at presse elføringsrør, grove kabler, både dagens trefaseledninger og også eventuelt grovere til fremtidig opladning. Det burde også være muligt at få rør-i-rør til vandledninger. Tror jeg. Får man ikke med ytterrøret til vandet, så føles det OK alligevel.

Men jeg ved ikke, om man "må" trække elkabel (inklusive løse tråde) i kloakrør. Er gulslange måske særligt flammesikkert eller noget andet, som loven kræver? Jeg indser, at jeg får plads til en almindelig kabelslange i disse, men nu tænker jeg helt frit. Hvad ville I vælge? Jeg har også forstået, at visse kabler har brug for en eller anden form for ventilation. Jeg kan ikke huske detaljerne, men lad os sige, at vi fremover har 3 x 32A opladning til bilen, så indser jeg, at der kan blive en vis varmudvikling inde i røret.

Hvad skal jeg trække for kanaler for at have maksimal frihed senere og ikke fortryde? Jeg forestiller mig en yderdiameter på under 100 mm, gerne tættere på halvdelen, for at kassen ikke skal blive så pokkers stor.

Jeg vedhæfter et billede, der viser, hvordan cirka halvdelen af kassen på længden, som altså skal suppleres med nogle kanaler for senere at blive gipsed til og blive en del af loftet.

Tak for tips!

• Garage med en halvmonteret kanal i loftet, stige, savmaskine og cykler i forgrunden. Byggeprojekt under opførelse.
J
Tag det du har i lommen eller bag huset, du kan trække hvad som helst sammen i rørene, tænk bare på at vandrør kan kondensere
og dryppe, så måske skal det have sin egen kanalisering for at få plads til evt. isolering. Vær ikke nærig med rør, hvis der er plads, bedre for meget end for lidt.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.