Er ny på dette forum og har et spørgsmål.

Jeg vil rive en væg ned mellem køkken og stue i min etværelses. Mit spørgsmål er egentlig ret enkelt. Jeg har læst lidt rundt på dette forum og andre steder om bærende væg, men har ikke rigtig fået nogen klarhed. Væggen i spørgsmål er kun ca. 60 mm bred og består af gips og regler, lidt naivt måske, men kan sådan en væg være bærende, når alle andre vægge rundt om selve lejligheden er af beton? Alle ydervægge er beton og loftet.

Har en lidt speciel situation og ved ikke helt, hvor jeg skulle få fat i plantegningerne i min andelsboligforening, og som jeg har læst, er det ikke engang sikkert, at man kan afgøre ud fra det, om væggen er bærende. Jeg tror personligt ikke, at den er det... kan den overhovedet være det, når den er så tynd og lavet af gips og træregler?

tak på forhånd

Det lyder ikke på din beskrivelse som om væggen er bærende, men du får sandsynligvis ikke lov til at lave denne type ændringer uden at BRF:en godkender ændringen. Tjek med dem!

jo de har allerede godkendt, at jeg kan foretage ændringen, men kun hvis væggen ikke er bærende.

Men kan de ikke sige om den er det eller ikke??? Knepigt!

Ikke helt sandt, men hvis du river gipsen ned på den ene side, fotograferer og lægger op her, kan vi gætte lidt bedre. Men tegninger får du ellers ved at kontakte kommunens byggesagsafdeling/tegningarkiv. Det er den bedste vej at gå.

jo sagen er den, at det er en omdannet lejebolig til ejerlejlighed, så jeg ved ikke rigtig, hvor vi skal få fat i plantegningerne for lejligheden... det er det, der er lidt problematisk...

X Xeato sagde:
jo saken er den at det er en omdannet lejlighed til ejerlejlighed, så jeg ved ikke rigtig, hvor vi skal få fat i plantegningerne for lejligheden...det er det, der er lidt problematisk...
Jo men da huset blev bygget, blev tegningerne afleveret for at få byggetilladelse, så begynd der.

BirgitS
Bestyrelsen burde jo have tegninger på huset. Men kræver bestyrelsen ikke, at du har et papir fra en bygningskonstruktør, hvor der står, at det ikke er bærende?

ja jeg må nok gøre sådan tror jeg, men kan en så "tynd" væg overhovedet være bærende. Den er jo ikke mere end 6 cm..

BirgitS BirgitS sagde:
Bestyrelsen burde jo have tegninger på huset. Men kræver bestyrelsen ikke, at du har et papir fra en bygningskonstruktør, hvor der står, at det ikke er bærende?
foreningen er kun nogen uger gammel, da den er blevet omdannet fra lejebolig til ejerlejlighed, så det tager nok et stykke tid, før den kommer helt under med alting.

C
X Xeato sagde:
Jeg ved ikke rigtig, hvor vi skal få fat i plantegningerne for lejligheden...
Hvis ikke foreningen har nogle tegninger, findes de hos bygningskontoret. Så kan det afhængig af, hvilken kommune du bor i, betyde alt fra, at du kan ringe dem op, og de sender dig pdf-filer gratis, til at du må tage derhen og lede selv på mikrofilm og betale for at få kopier udskrevet.

C cpalm sagde:
Om ikke foreningen har nogle tegninger, så findes de hos bygningsinspektoratet. Så kan det afhængigt af hvilken kommune du bor i betyde alt fra, at du kan give dem et kald, og de sender dig pdf-filer gratis via e-mail, til at du skal tage derhen og lede selv på mikrofilm og betale for at få kopier printet ud.
ja jeg får nok ringe dem på mandag og spørge

O olofh sagde:
Ikke helt sandt, men hvis du river gipsen ned på den ene side, fotograferer og lægger op her, kan vi gætte lidt bedre. Men, tegninger får du ellers ved at kontakte kommunens byggafdeling/tegningsarkiv. Det er den bedste vej at gå
jeg får gør dette imorgen og vender tilbage med billeder :)

Okay begyndte med at slå hul i væggen, og det var ikke gips men, hvad jeg tror er letbeton? Men tør ikke fortsætte. Kan man med hjælp af disse billeder se, hvad det er for et materiale, og om væggen er bærende? Tror der er armering i den nye også. Findes der ingen reglar i en sådan væg. Mange spørgsmål, håber I har overbærenhed.

• Person måler dybden af hul i væg med målebånd, viser materiale og lag i væggen.
  • Hul slået i væg viser muligt letbetonmateriale og antydet armering, med spørgsmål om bærende struktur og manglende reglar.
  • Hul i væg, muligvis letbeton eller armeret materiale, mistanke om bærende struktur. Ingen synlige reglar, vægmateriale eksponeret.
Skulle du ikke vente? Jeg forlader tråden nu.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.