9,046 læst ·
39 svar
9k læst
39 svar
Bærende væg- Er det overhovedet muligt?
Er ny på dette forum og har et spørgsmål.
Jeg vil rive en væg ned mellem køkken og stue i min etværelses. Mit spørgsmål er egentlig ret enkelt. Jeg har læst lidt rundt på dette forum og andre steder om bærende væg, men har ikke rigtig fået nogen klarhed. Væggen i spørgsmål er kun ca. 60 mm bred og består af gips og regler, lidt naivt måske, men kan sådan en væg være bærende, når alle andre vægge rundt om selve lejligheden er af beton? Alle ydervægge er beton og loftet.
Har en lidt speciel situation og ved ikke helt, hvor jeg skulle få fat i plantegningerne i min andelsboligforening, og som jeg har læst, er det ikke engang sikkert, at man kan afgøre ud fra det, om væggen er bærende. Jeg tror personligt ikke, at den er det... kan den overhovedet være det, når den er så tynd og lavet af gips og træregler?
tak på forhånd
Jeg vil rive en væg ned mellem køkken og stue i min etværelses. Mit spørgsmål er egentlig ret enkelt. Jeg har læst lidt rundt på dette forum og andre steder om bærende væg, men har ikke rigtig fået nogen klarhed. Væggen i spørgsmål er kun ca. 60 mm bred og består af gips og regler, lidt naivt måske, men kan sådan en væg være bærende, når alle andre vægge rundt om selve lejligheden er af beton? Alle ydervægge er beton og loftet.
Har en lidt speciel situation og ved ikke helt, hvor jeg skulle få fat i plantegningerne i min andelsboligforening, og som jeg har læst, er det ikke engang sikkert, at man kan afgøre ud fra det, om væggen er bærende. Jeg tror personligt ikke, at den er det... kan den overhovedet være det, når den er så tynd og lavet af gips og træregler?
tak på forhånd
Ikke helt sandt, men hvis du river gipsen ned på den ene side, fotograferer og lægger op her, kan vi gætte lidt bedre. Men tegninger får du ellers ved at kontakte kommunens byggesagsafdeling/tegningarkiv. Det er den bedste vej at gå.
foreningen er kun nogen uger gammel, da den er blevet omdannet fra lejebolig til ejerlejlighed, så det tager nok et stykke tid, før den kommer helt under med alting.BirgitS sagde:
Hvis ikke foreningen har nogle tegninger, findes de hos bygningskontoret. Så kan det afhængig af, hvilken kommune du bor i, betyde alt fra, at du kan ringe dem op, og de sender dig pdf-filer gratis, til at du må tage derhen og lede selv på mikrofilm og betale for at få kopier udskrevet.X Xeato sagde:
ja jeg får nok ringe dem på mandag og spørgeC cpalm sagde:Om ikke foreningen har nogle tegninger, så findes de hos bygningsinspektoratet. Så kan det afhængigt af hvilken kommune du bor i betyde alt fra, at du kan give dem et kald, og de sender dig pdf-filer gratis via e-mail, til at du skal tage derhen og lede selv på mikrofilm og betale for at få kopier printet ud.
jeg får gør dette imorgen og vender tilbage med billederO olofh sagde:
Okay begyndte med at slå hul i væggen, og det var ikke gips men, hvad jeg tror er letbeton? Men tør ikke fortsætte. Kan man med hjælp af disse billeder se, hvad det er for et materiale, og om væggen er bærende? Tror der er armering i den nye også. Findes der ingen reglar i en sådan væg. Mange spørgsmål, håber I har overbærenhed.