Kåken er fra 65
Den blå linje er en væg, som jeg selv rejste op i 1997 for at få et ekstra soveværelse. Fjernede denne væg i sidste uge.
Da jeg savede reglerne, satte saven sig fast, hvilket tyder på, at taget sank nogle mm.
Jeg vil nu fjerne en del af væggen i det grønne område inklusive dørkarm for at åbne op i køkkenet.
Vil også lave en åbning i det røde område, som en slags bar/spisebord. (En af tagspærene ender i det område.)
Til venstre for den gule linje er tagspærene tættere på hinanden, ~105cm(ish) CC. Til højre for den gule linje er det ~120cm CC, der gælder.
Med hjælp fra byggevejledningen og jeres kompetence vil jeg finde ud af, om der bliver nogen problemer med at gøre det tænkte, eller om jeg er på vildspor. Er disse (røde, grønne) vægge bærende/stabiliserende vægge?
Mest bekymret over, at taget sank lidt, da jeg fjernede skillevæggen. Kunne den tidligere ejer have sparet på træet?
Det er meningen, at det skal blive ~sådan her:
Ved, at der er mange billeder
Eftersom det er fribærende spær, så er ingen vægge på planet nedenunder bærende. Så kan huset jo have sat sig lidt, så det trods alt er blevet sådan, at en eller anden væg tager lidt vægt, en mulig årsag til at fukssvansen satte sig lidt fast. At fjerne lidt af grøn væg og åbne et "vindue" i rød væg burde ikke påvirke stabiliteten.
Dejligt som en afveksling med en, der ikke vil have en helt åben planløsning
Den grønne skal absolut ikke være noget som helst problem.
Hvad angår den røde, tænker jeg, at væggen i den retning ikke er bærende i sig selv, men bærer loftet. Da du byggede den blå væg, spændte du den sandsynligvis op, og nu faldt den tilbage.
Hvis du laver hullet HØJERE end du havde tænkt dig og sætter en regel øverst som bærer af de lodrette regler du finder i væggen, bør du være safe. Jeg vil dog ikke udtale mig om dimensioner.
Eftersom det är fribærende tagspær, så er ingen vægge på planet under bærende. Så kan huset jo også have sat sig lidt, så det trods alt er blevet sådan, at en eller anden væg tager lidt vægt, en mulig grund til at kappen satte sig lidt fast. At fjerne lidt af den grønne væg og åbne et "vindue" i den røde væg burde ikke påvirke stabiliteten.
Det er rart for en forandring med nogen, der ikke vil have en helt åben planløsning
Tak for den beroligende forklaring til kappen. Sandsynligvis har spændt reglerne (brugte kernetræ også )
Den grønne skal absolut ikke være noget som helst problem.
Hvad angår den røde, tænker jeg, at væggen i den retning ikke er bærende i sig selv, men bærer lofterne. Da du byggede den blå væg, spændte du det sandsynligvis op, og det faldt nu tilbage.
Hvis du laver hullet HØJERE, end du havde tænkt dig, og sætter en lægtest øverst, som bærer de lodrette lægter, du finder i væggen, bør du være safe. Jeg vil dog ikke udtale mig om dimensioner.
Egentlig skulle al vægbeklædning fjernes frem til rammeværket (på den røde). Kan senere gipse igen.
Når alt er blottet, kan jeg passe på at forstærke med en lægte mere. (jeg ville alligevel IKKE save den eksisterende).
Tak for svaret
Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.