Hej!
Jeg har to "småveje" jeg tænkte rive ned. Det er som et "kattvind" bare uden selve væggen. Væggene er ca. 40 cm og går 1 m fra ydervæg. I rummet på den anden side af huset sagde byggesagsbehandleren, at nej, de er ikke bærende, men den anden væg, der går på linje med tagryggen, er bærende (indgangen til rummet). Men nu hvor jeg begynder at rive de små vægge ned, er der ret solide regler i væggene. Hvordan skal jeg tænke? Kan de være bærende eller aflastende alligevel? Hvordan kan jeg være sikker? På sådan et lille areal burde det vel ikke gøre noget at rive de små vægge ned? Behøver jeg gøre noget tror I?
Jeg har to "småveje" jeg tænkte rive ned. Det er som et "kattvind" bare uden selve væggen. Væggene er ca. 40 cm og går 1 m fra ydervæg. I rummet på den anden side af huset sagde byggesagsbehandleren, at nej, de er ikke bærende, men den anden væg, der går på linje med tagryggen, er bærende (indgangen til rummet). Men nu hvor jeg begynder at rive de små vægge ned, er der ret solide regler i væggene. Hvordan skal jeg tænke? Kan de være bærende eller aflastende alligevel? Hvordan kan jeg være sikker? På sådan et lille areal burde det vel ikke gøre noget at rive de små vægge ned? Behøver jeg gøre noget tror I?
Er det ikke originaltegningerne på huset, så siger de egentlig ingenting..
Havde nok taget panelet på taget af og tjekket, hvad der har været der "fra begyndelsen"
For rent ud sagt så ser den der væg ikke rigtigt placeret ud heller for at fordele belastningerne fra taget ned i fundamentet, den skulle have stået lige over væggen på stueetagen.
Havde nok taget panelet på taget af og tjekket, hvad der har været der "fra begyndelsen"
For rent ud sagt så ser den der væg ikke rigtigt placeret ud heller for at fordele belastningerne fra taget ned i fundamentet, den skulle have stået lige over væggen på stueetagen.
Det er originalhandlingar, men jeg er enig om placeringen af væggene. (Så blev det ikke). Men hvis vi leger med tanken om at de er lidt småt aflastende (?) Eller skal jeg op på loftet (megatrængt) for at tjekke? Bør det vel række med at jeg sætter to T-profilef type 50-40 på hver side?
Størrelsen har ingen betydning, som du ved. På den tid, da huset blev bygget, havde alt en mening. Disse vægge findes af en grund. Man kunne nok have bygget uden disse vægge, og fået det til at holde alligevel. Men da væggene blev bygget blev de, om ikke bærende, så i hvert fald stabiliserende.
Misforstå mig ikke. Det går fint at fjerne dem. Men betragt dem som bærende, og vær forsigtig.
Misforstå mig ikke. Det går fint at fjerne dem. Men betragt dem som bærende, og vær forsigtig.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 194 indlæg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46,194 indlæg
Her er en artikel som beskriver almindelige tagstole, og normalt i huse fra 30'erne ser det ud som under rubrikken "Traditionelle tagstole": https://www.byggahus.se/sa-fungerar-en-takstol
Det er altså ikke selve væggene, der er bærende, men netop de regler, der er støttebenene.
Det er altså ikke selve væggene, der er bærende, men netop de regler, der er støttebenene.
Et problem man ofte møder på i forummet på Byggahus.se, er at man vil flytte støttebenene i sideværts (for at lave større eller mindre skunkrum) eller fjerne dem helt og holdent. Det enkle svar er, at dette i de fleste tilfælde kræver en forstærkning af højbenene/overrammen. En fuldt mulig foranstaltning med som regel omfattende konsekvenser, eftersom store dele af tagkonstruktionen skal rives ned.
Klik her for at svare
Lignende tråde
-
Är denna vägg bärande? Håller på att bli tokig...
Planlösningar -
Rådgivning bærende væg
Byggematerialer & Byggeteknologi -
Beskriver disse konstruktions tegninger bærende vægge?
Plade og bærende væg
Riva vägg. Bärande konstruktion?
Planlösningar