Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
En halvstens murstensvæg, der går vinkelret mod hjertevæggen, er normalt ikke bærende. Hvad er etageadskillelsen mellem kælder og stueetage lavet af? Hvornår er huset bygget?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Så kan vi udelukke, at væggen er bærende.
J justusandersson sagde:
J justusandersson sagde:
Hej! Tak for hjælpen sidst. Jeg er i gang med at bryde en anden del af kælderen op og håber, du kan hjælpe til.
Nu drejer det sig om fyrrummet ved siden af murværket, hvor fyret tidligere stod. Der var som en betonklods, hvor fyret har stået op ad murværket ca. 5-10 cm højere end det øvrige gulv. Da jeg begyndte at bryde, bemærkede jeg dog, at betonen er betydeligt tykkere støbt netop i den kvadrat end resten af rummet. Kan denne del have nogen bærende/stabiliserende funktion for murværket?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Ikke for selve murstocken, kun for pannan. Kælderen har ingen hel plade. Under vægge og murstock findes der kraftigere såler, som kan være armerede. Mellem sålerne består gulvet af uarmeret tynd (ca. 7 cm) beton.S Simmeman sagde:
Tak, ja betonen er ikke så tyk, blev lidt skeptisk da der var så tyk beton lige der hvor kedlen stod, om den havde nogen funktion.J justusandersson sagde:
Væggen mellem fyrrummet og vaskerummet består af mursten, og jeg tog for givet, at den ikke har nogen bærende funktion, men så dog nu at den var armeret nederst. Tror du, den har nogen bærende funktion?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 indlæg
Kig opad i huset og se efter, om der er noget, der kan hvile på den væg.
Klik her for at svare