Jeg planlægger at lave en større åbning i en væg, hvor jeg har brug for hjælp til at se, om den er bærende eller ej.

Åbningen mellem soveværelse og spisestue skal være lige så stor som mellem spisestue og stue, dvs. ca. 200 cm bred og 260 cm høj. Loftshøjden er ca. 278 cm. Ejendommen er fra 1929 og ejerlejlighed. Det gælder etageplan 3.
Jeg har kigget lidt i væggen, og den er ikke helt massiv og består af vandrette planker med halm + puds.

Hvad tror I? Er indgrebet muligt? Bør man afveksle med bjælke? Kræves der byggetilladelse?

Tak på forhånd.

Plantegning af en lejlighed, viser værelse og spisestue med markeret åbning. Pil peger mod væg, potentielt for udvidelse. Fra 1929, etageplan 3. Bygningstegning af en ejendom fra 1929 med sektioner og indikation af det specifikke område til konstruktion af en åbning på tredje etage. Overblik over tabel med stål- og betonbjælker, indeholdende dimensioner og specifikationer. Håndskrevet tekst omkring bjælkeløsninger i byggeri. Byggetegning med tabel over bjælketyper og jernprofiler til vurdering af bærende væg ved renovering. Tabellen viser dimensioner og materialetyper.

Kan altid være godt at spørge foreningen først med :)

Hvis man skal tro tegningen, er den væg ikke bærende. Der ligger en stålbjælke (litra B8) ovenover plankerne, som hviler på brandmuren og en stålstolpe. Etagedækkene er af beton. Liggende planker er desuden ikke bærende i et hus fra 1929. Byggetilladelse eller Byggeanmeldelse kræves ikke, men det er dog hensigtsmæssigt med foreningens samtykke.

• Synes
Moltipo
  • Laddar…
Har undersøgt væggen lidt mere og fundet ud af, at den består af to lag planker. Det ene lag er plankerne horisontale og det andet vertikale. Finder ingen mursten. Ville dette ændre synet på, om væggen kan være bærende?

Nej.

J justusandersson sagde:
Nej.
Okay, men er der på nogen måde jeg kan finde ud af, at den virkelig ikke er bærende? Ville jo være meget trist, hvis det opdages ved nedrivning. Foreningen ser ikke ud til at vide noget om, hvorvidt den er bærende eller ej.

Væggen er ikke bærende. Det fremgår af tegningerne. Desuden forekommer det ikke, at planke vægge er bærende for betonbjælkelag. Har du brug for en skriftlig udtalelse, må du få fat i en konstruktionskyndig person. Der findes ret mange af sådanne i Göteborg.

J justusandersson sagde:
Væggen er ikke bærende. Det fremgår af tegningerne. Desuden forekommer det ikke, at plankevægge er bærende til betonbjælkelag. Har du brug for en skriftlig udtalelse, må du tage fat i en konstruktionskyndig person. Der findes ret mange af den slags i Göteborg.
Okay tak. Bare for min interesse, hvordan udlæser du tabellen over betonplader for min etage? Bla. Litt a. b. c. ?

Littera E.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.