Hej! Jeg har søgt, og jo mere jeg har læst, desto mere usikker bliver jeg. Problemet er følgende: Jeg har et opbevaringsrum, hvor jeg vil åbne en dør lige overfor den nuværende, så jeg kan få adgang til opbevaringsrummet fra bryggerset. Væggen, hvor jeg har tænkt mig at åbne, er markeret med en rød cirkel. Spørgsmålet er kort, men jeg mistænker, at svaret er desto mere kompliceret.

Plantegning af hus med rød cirkel omkring en væg mellem hall og garage.
Spørgsmålet lyder, er denne væg bærende?
Stige og værktøj i et lille opbevaringsrum, hvor en væg er opbygget af vertikale træplanker og en del af væggen er markeret muligvis for en døråbning.
Væggen består af opretstående 2-tomsplanker. En af brædderne er skarvet, det burde man vel ikke gøre på en bærende væg? På plankerene er der Ljusne-wallboard, væggen er i sin helhed ikke mere end 6 cm tyk.
Plantegning af hus med værelser som soveværelse, køkken, stue og skafferi. En væg er markeret. Mål angives mellem væggene.
På overetagen er der ingen væg, hvor denne står.
Plantegning af et hus med markeret væg i rød cirkel ved hallen, hvor ny dør ønskes. Diskuterer om væggen er bærende eller ej.
Når jeg forsøger at lægge skitserne oven på hinanden, ser man, at der er få vægge, der ligger i linje mellem etagerne. Dette er mæglers tegning, men den ser ud til at stemme nogenlunde med virkeligheden.

Mvh
Fredrik

Det er ikke muligt at give en bestemt besked ud fra skitsen, men enten er
A: Din rødmarkerede væg eller (mere sandsynligt)
B: Væggen med døren til garderoben bærende.
"Umuligt" at afgøre uden at bryde op loftet eller gulvet på overetagen …

Tredje alternativet er, at der ikke findes nogen bærende "hjärt"væg.

Vores hus er omtrent lige så stort, bjælkelaget mellem kælderen og jordniveau er selvbærende, derimod findes der en væg gennem hele kælderen, som ligger ca. 0,5-1cm under sponten i kælderloftet.

fahlis fahlis sagde:
Det er ikke muligt at give en bestemt besked ud fra skitsen, men enten er
A: Din rødmarkerede væg eller (mere sandsynligt)
B: Væggen med døren til garderoben bærende.
"Umuligt" at afgøre uden at bryde op loftet eller gulvet i overetagen …
Tak for svar (gælder også Demmpa)!

Hjælper nedenstående eller må jeg rive ned det faktiske loft? (Noget jeg helst ikke gør.)

Vægvinkelsammenføjning med notater om vægplankernes længde i forhold til loftet og gulvet, med farveangivelse i blå, rød og grøn tekst.

/Fredrik

Eftersom huset har en plankestomme er det sandsynligt bygget før 1950. Man var ikke så systematisk på den tid, uden gulvbjælkerne blev sammensat, hvor det var muligt. Der er altså flere vægge, der fungerer som hjertevægge. Heller ikke var man altid så omhyggelig med, at væggene på plan 2 skulle stå direkte over væggene på plan 1.

Jeg vurderer det som meget mere sandsynligt, at garderobens væg mod stuen er bærende end den mod hallen. Stræben var nok at få omkring 4 meters spændvidde på alle gulvbjælker. At plankerne er skarvet i højden giver dog ingen sikker information. Jeg er overbevist om, at du kan lave en dør til hallen uden problemer. De afsavede planker, der bliver tilbage over selve åbningen, skal støttes ved at fælde en horisontal planke ind, som støtte for disse. (Tag et stykke af de afsavede) Gør denne lidt kileformet i enderne, så den kan hvile på de planker, der står tilbage på begge sider af åbningen.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.