Hej!

Ny på forumet og nyt hus!

Har brug for hjælp til at vide, om jeg kan (eller hvordan jeg kan) rive en væg ned i køkkenet. Tidligere ejere har allerede revet den væg mellem køkken og spiseplads, markeret med grønt på billedet. De opsatte en bjælke, da den tilsyneladende skulle have været bærende (usikker på om det er korrekt)

Jeg vil nu åbne rive en anden væg ned i køkkenet, markeret med rødt. Er den bærende? Hvis ja, kan man i så fald indsætte en bjælke eller noget for at holde taget oppe alligevel?

rimelig sikker på at det er en fagværkstagstol til taget...

Tak!

• Plantegning viser køkkenet med en tidligere fjernet væg markeret i grønt, og en mulig bærende væg markeret i rødt, som ønskes fjernet.
  • Plantegning af hus med mærkede vægge i grønt og rødt, køkken og måltidsområde indikeret. Diskuteres om væg er bærende og mulighed for bjælke.
  • Bygningstegning af hussektion med mål; væg markeret i grønt fjernet, ny væg markeret i rødt ønskes fjernet; spørges om bærende væg.
Lidt svært at se præcis hvordan det ser ud, men er det et rygningstag i kun én retning på et étplanshus, burde du ikke have nogen bærende vægge. (bortset fra ydervægge så...) Er det en vinkel på taget kan det være lidt uklart hvordan det ser ud i køkkenhjørnet angående bærende eller ej.

Det ser ud som om det er hjertevæggen, eftersom den er placeret på grumdmuren ifølge sektionen. Dog ville det være interessant at vide, hvad der er i køkkenhjørnet? Tegningen henviser til detalje 3, men der findes ingen henvisning. Er det en skorsten?

Mikael_L
Jeg mistænker stærkt, at den grønne slet ikke var bærende, og dermed var det helt unødvendigt med limtræsbjælke der.

Så mistænker jeg stærkt, at den røde enten er en bærende hjertemur, alternativt er det helt fribærende spær, og dermed er ingen vægge i huset bærende.

Disse mine antagelser forudsætter, at det er spær på tværs af huset i hele husets længde, dvs. ingen vinkler på huset og/eller at spærene pludselig skifter retning.

Senest redigeret:
  • Synes
Fjojtmehmet
  • Laddar…
Mikael_L sagde:
Jeg mistænker stærkt, at den grønne slet ikke var bærende, og dermed var det helt unødvendigt med limtræsbjælke der.

Så mistænker jeg stærkt, at den røde enten er en bærende hjertevæg, alternativt er der helt fribærende spær, og dermed er ingen vægge overhovedet i huset bærende.

Disse mine antagelser forudsætter, at det er bjælker tværs over huset i hele husets længde, dvs. ingen vinkler på huset og/eller at spærerne pludselig ændrer retning.
I og med at spændvidden er nærmere 8m, føles det lidt langt for at være totalt fribærende.
Jeg gætter på, at den røde er bærende, samt at der i køkkenhjørnet sidder en eller anden form for afveksling for vrum, enten gennem murstock eller limtræ/stålbjælke.

Ja, også jeg tror stærkt, at den grønne ikke var bærende, samt at risikoen for, at den røde er bærende, er ret stor.

Dog, jeg har 11 meter mellem ydervægge og fritbærende spær på tværs, på et ret lavt hældende tag. Så det kan meget vel være fritbærende hos dig. En limtræsbjælke hele vejen fra ydervæg på kortsiden til væggen ved køkkenbordet kan være en tryg løsning. Husk dog at sikre, at stolperne, som bærer limtræsbjælken, også har tilstrækkelig støtte.
Men hvis du kan komme op på loftet og tjekke spærenes konstruktion og dimensioner osv., så måske det kan afklares, om de er fritbærende eller ej.

Hvis du kigger på vinden, tror jeg, at du har en limtræsbjælke fra den rødmarkerede væg til ydervæggen på kortsiden, så kan du være sikker på, at den er bærende.

Hmm, det ser ikke ud til at være så enkelt som jeg håbede.
Der er en skorsten i vinklen mellem den grønne og røde væg, og spær går over hele taget.
Hvad tror I?

Timca sagde:
Hmm det ser ikke ud til at være så enkelt som jeg håbede.
Der er en murstock i vinklen mellem den grønne og røde væg, og tagspærene går over hele taget.
Hvad tror I?
Kan du ikke komme til at tage et billede på loftet, så vi kan se tagspærene?
Det ville være interessant at se, om Thomasx har ret i, at der ligger en limträbalk på loftet.

Fjojtmehmet sagde:
Du har ikke mulighed for at tage billeder på loftet, så vi kan se spærstrukturen?
Det ville være interessant at se, om Thomasx har ret i, at der ligger en limtræsbjælke på loftet
Jeg tror ikke, at der ligger en limtræsbjælke på loftet, det var big mike, der skrev det. Jeg tror, at de spær, der går tværs over, er dobbeltlagte, hvis der er en hjertevæg i midten. Det ser ud til at være en almindelig løsning, har jeg bemærket.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.