Jeg undrer mig over, om der gemmer sig reglar, som bærer op under bjælken i konstruktionen, eller om bjælken i sig selv er fritstående? Huset er 10x10 meter. 1 1/2 plan + kælder og saddeltag. Tværgående bjælke 250x100 parallelt med spær.
Spørgsmålet bliver nok mere, om det er muligt at fjerne væggen, som er 2100, hvilket ville betyde, at bjælken får et frit spænd på 4300mm.
Højden fra gulv til bjælken er 2150.
Jeg vil fjerne gipspladen, så vi kan se, hvordan det er afstivet indenfor en uge eller to.
Spontane idéer?

• Plantegning af hus med blå limtræsbjælke markeret, viser mål i millimeter og ruminddeling, inklusiv stue, køkken, og badeværelse.
  • Gulvplanvisning af et hus, der viser forskellige værelser og en fremhævet tværgående bjælke på 4300 mm. Tekst indikerer afstande mellem sektioner.
  • Indvendigt billede af en stue med lyse vægge, en døråbning og indretningsdetaljer som maleri, lamper og et akvarium.
  • Indendørs billede af en gang med en døråbning, synlig køkkenområde og en væg. Tøj hænger ved en dør til højre.
  • Stue med en bærende bjælke, hvorpå der er markeret med rødt, muligvis for at vurdere strukturelle ændringer i huset.
  • Tværsnit af et 1½-plans hus med sadeltag, viser konstruktion og bærende bjælker samt trappeplacering.
  • Kælderplan med mål og strukturdetaljer på et hus, inkl. placering af rørføring og adgange til tekniske rum.
Mit første spontane gæt er, at søjlerne i kælderen fortsætter op til bjælken.

Man kan jo begynde med at tælle baglæns. Hvilken last kan en 10 m lang limtræsbjælke med dimensionen 100x250 klare? Svaret er maksimalt 40 kg pr. meter. Den er altså med sikkerhed ikke fritbærende hele strækningen. Kan den så bære over en åbning, der er 4,3 m? Svaret er ja, hvis lasten på bjælken er højst 500 kg pr. meter. Det føles som et grænsetilfælde. Jeg ville have brug for at se en bedre sektionsplan for at kunne vurdere det.

Tænk på at lave en anmeldelse om ændring i bærende konstruktion til din kommune, skulle det ikke holde kan du stå der uden en fungerende forsikring.

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.