Hej,

Jeg har et beton-rækkehus fra 50'erne og undrer mig over, om en af væggene er bærende. Jeg har fået konstruktionsberegninger, men mangler relevant viden til at tyde dem.

Hvis jeg forstår det rigtigt, ligger der gulvbjælker mellem mine ydervægge, og ingen af indervæggene er bærende, men jeg tænkte, det er godt at være sikker...

Væggene, jeg vil fjerne, er markeret i rødt
Plantegning af et radhus fra 50'erne med markerede indvendige vægge i rødt, muligvis for at indikere vægge, der ønskes fjernet.
og et uddrag fra konstruktionsberegningen siger følgende
Sort-hvidt konstruktionsdokument med diagram for dimensionering af træbjælkelag over stueetagen, inklusive tekst og beregninger for laster og bjælker.

Taknemmelig hvis nogen orker at kigge på det.

God sommer!

Bedste svar

Bjælkelaget over stueetagen spænder mellem de lejlighedsskilnende vægge. Dine rødt markerede vægge er derfor ikke involveret i nogen form for bæring. Bjælkerne har dimensionen 6x10 tommer, ca. 150x250 mm, så det er kraftige karle. Det giver en godkendt nedbøjning men lidt for høj svigt sammenlignet med nutidens krav. Men hvor har du betonen?

• Synes
BirgitS
  • Laddar…
Okay, godt at høre. Tak så meget!

Ang. betongen så er den blandt andet i gulvet da vi var nødt til at bryde op for at skifte afløbet.
Tekstdokument med belastningsinformation, herunder bjælketykkelser og vægmaterialer, med beton, kutterspån og vægtyper angivet i kg/m².
Så er væggen mellem lejlighederne mursten + puds.
Instruktioner for byggeri, herunder betonklasse II std 200, armering, muring og materialbetegnelser som beton, tegl, betonhålsten og isolering.

Men måske forkert at sige betonhus. Man siger måske stenhuset?

Tak for svar i alle fald!

Stenhuse er meget bedre. Betonhuse giver associationer til 60'ernes og senere årtiers flerfamiliehuse.

J justusandersson sagde:
Stenhus er meget bedre. Betonhuse giver associationer til 60'ernes og senere årtiers flerfamiliehuse.
(y) Så kører vi med det fra og med nu

Klik her for at svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.